Gå til innhold

Oktoberfest 2013 - Polljen - 35mm


Anbefalte innlegg

Kamerahus: Canon 5DIII


Objektiv: Sigma 35mm 1.4


Deltakernivå: Pingle


Tema : Intet tema egentlig annet enn å prøve å utfordre meg selv på motiver som i utgangspunktet ikke er i min komfort-sone. Satser på en god start med en langhelg i min favorittby (den britiske hovedstaden), der mitt eneste "krav" til meg selv er å unngå å poste typiske turistbilder. Det blir forsøkt å fremvise noen "gode" gatefotografier, og klarer jeg ikke å finne noen gode motiver i London så vil min "karriere" som gatefotograf være over før den begynte.


Når det gjelder resten av måneden så vil tiden vise om jeg har det som trengs for å finne gode "alternative" motiver :)


Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bildene blir foreløpig etterbehandlet på en liten bærbar, så de kan bli minimalt ekstra etterbehandlet når jeg er tilbake på min "store" skjerm. Kommentering av andre sine bidrag vil jeg også vente med til jeg har returnert hjem.

 

2. oktober

 

Mens jeg ventet på flybussen (Ålesund), så lot jeg Rutebilstasjonen bli offer for min 35 mm.

 

10074961916_393c8ba70e_z.jpg
oktober2 by Per R F, on Flickr

 

 

3. oktober

 

Ikke det beste lyset, men likevel et bidrag der jeg forsøkte å få flere "nivåer" i bildet. Londons Millenniumbridge med St. Paul i bakgrunnen.

 


10075026543_3527a10b05_z.jpg
oktober3 by Per R F, on Flickr

 

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Får det samme som FunFact (en Yahoo login). Men bildet er flott, skikkelig sterke farger som blåser rett ut av det ellers dunkle. Fine linjer og dybdevirkning dagen før også. Ser det med lyset, kanske dra litt i kontrastspaken?

Har lagt inn linken på nytt. Hvis problemet vedvarer så ligger mine oktoberfestbilder her

 

PS! Ser nå at jeg hadde glemt å gi "public" adgang til bildet, er forhåpentligvis ordnet nå.

Lenke til kommentar

5. oktober

 

Le Coq Bleu aka The Blue Rooster aka Den blå hane

 

10120886324_148e4000c1_z.jpg
oktober5 by Per R F, on Flickr
6. oktober
To britiske kjennemerker som en ikke treffer så mye på i gatebildet lenger

10121066396_6d7f79f033_z.jpg
oktober6 by Per R F, on Flickr
(Dessverre så var det ikke lett å bli kvitt all skyggen på telefonkiosken)
EDIT : (lagt inn bilde i ettertid i spoiler)

Etter å ha sett gjennom bildene på skikkelig skjerm så tar jeg med ett bilde i spoiler tatt 6. oktober.
Å ta bilder av "The Ghurkin" uten vidvinkel er ikke lett, men akkurat dette er jeg fornøyd med og i ettertid så ser jeg ikke bort fra at det ville vært mitt bidrag denne dagen.
10153078016_5ac397c496_z.jpg
oktober6-2 by Per R F, on Flickr

 

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Etter et Londonbesøk som (rent fotografisk) har vært både på godt og vondt, så har jeg i det minste gjort meg noen få refleksjoner.

 

Kjøpet av 35 mm (fastoptikk) er noe jeg så absolutt ikke angrer på. Selv om normalzoom nok kommer til å bli det objektivet som til vanlig står montert på huset, så er jeg ikke i tvil om at 35 mm er en brennvidde som er meget anvendelig når det gjelder fastoptikk og jeg er positivt forbauset over hvor lite jeg savnet zoomen når jeg trakket rundt i storbyen. Selvsagt var det enkelttilfeller der jeg savnet både mer og mindre "bredde", men alt i alt så er det ikke optikken som blir min akilleshæl i resten av oktoberfesten.

 

Det negative med turen er hva jeg faktisk produserte av resultater, og her er jeg relativt misfornøyd. Målet mitt var å ta en del gatefoto som jeg kunne presentere her i festen, men selv om det ble tatt en del slike bilder så var det få som jeg anså som verdige til å bli vist her på festen. Gatefoto er noe som jeg sjelden tar og det viser i mine bilder. Jeg hadde vel en slags "romantisk" forståelse av at så lenge jeg tok bilder av livet i gatene så skulle det gå bra, men så enkelt viser det seg at det ikke er. Et godt gatebilde er ikke bare et "skudd" av det som er rundt deg, det bør ha noe ekstra som "gjør" bildet. Noe slikt ser jeg ikke i mine bilder. Derimot var det ett par bilder tatt på undergrunnen som jeg vurderte å ta med, men siden jeg tok de "håndholdt" så blir de for "shaky" til at jeg tør det.

 

Så selv med en litt mindre god start så er målet å utfordre meg selv ekstra mye på det hjemlige plan for å fullføre festen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gatefoto er noe som jeg sjelden tar og det viser i mine bilder. Jeg hadde vel en slags "romantisk" forståelse av at så lenge jeg tok bilder av livet i gatene så skulle det gå bra, men så enkelt viser det seg at det ikke er. Et godt gatebilde er ikke bare et "skudd" av det som er rundt deg, det bør ha noe ekstra som "gjør" bildet.

Kjenner meg igjen i dette, og tror at det må mye øvelse til for å bli god på gatefoto. Ekstra krevende er det nok med 35mm brennvidde som krever at du går relativt tett på.

 

Fine bildet likevel, liker bildet av London Eye best med sine brune og blå farger og flotte refleksjoner i Themsen.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Det som er mest imponerende er at du har kunnet gå rundt i London og fotografere uten å bli plaget av politi eller vektere, i alle fall om man skal gå etter det man leser om i Amateur Photographer etc. :)

 

Håndholdt litt "shaky" bilder kan inneha kunstneriske kvaliteter om "blurringen" blir akkurat riktig. Spesielt om man fotograferer grupper av mennesker så kan det hjelpe på å gjøre dem anonymiserte sånn i forhold til "model release"-krav etc.

Lenke til kommentar

Det som er mest imponerende er at du har kunnet gå rundt i London og fotografere uten å bli plaget av politi eller vektere, i alle fall om man skal gå etter det man leser om i Amateur Photographer etc. :)

Det er vel slik at man skal ta det meste man leser med den berømte "klypen". Nå er jeg ikke i tvil om at det finnes tilfeller der "øvrigheten" blir litt for ivrige i tjenesten og av og til er det nok også noen av inngrepene berettiget, ikke minst når fotograferingen skjer på "regulert" område.

 

Min erfaring med London (der jeg er innom nesten hvert år) og andre europeiske storbyer er at vi får gå i fred selv om vi går med en "feit" speilrefleks rundt halsen. Jeg har aldri opplevd en vekter eller politimann som har vist den minste (åpenbare) interesse for min knipsing :)

Lenke til kommentar

Synes kanskje du har vært litt vel streng mot deg selv her. Synes 4.10 og 6.10 (alle tre) var gode "typiske turistbilder" som du sa innledningsvis. :) Det at du har erfart at gatefotografering ikke er å bare knipse gater - er det jo en lærdom i det også. Ser frem til resten av festen din. :)

Endret av Mr. Sanders
Lenke til kommentar

11. oktober

 

I dag var det tid for å teste min 35 mm som "macroobjektiv". Jeg er ikke så sterk på det rent "foto-teoretiske", men jeg har en viss anelse om at korte brennvidder ikke er like mottakelige for mellomringer som det litt mer normale/lenger brennvidder er.

 

Uansett så har jeg prøvd meg gjennom diverse mellomringer, og er ganske så fornøyd når jeg bruker min korteste (12 mm) mellomring. I dag har jeg tatt med to alternativer. Mitt hovedbidrag er fotografert med blender f/4, ved mindre blender enn dette så er jeg ikke like godt fornøyd med bakgrunnen. Mitt alternative bilde er tatt med blender f/1.4 og har ikke så mye "skarphet" i seg, men likevel så er det noe med bokeh'en som tiltaler meg.

 

 

10204310723_898b4b873e_z.jpg
oktober11 by Per R F, on Flickr



10204328093_5a19d15dbd_z.jpg
oktober11-2 by Per R F, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Korte brennvidder er ikke nødvendigvis mindre mottakelige for mellomringer, det er den optiske konstruksjonen det kommer an på (dvs. om objektivene er korrigerte for nærområdet, og noen er det selv om de ikke er makroobjektiver). Selvsagt er det begrenset hvor mange mellomringer som kan benyttes før nærgrensen havner innenfor frontglasset, så alt med måte. Med kortere brennvidder kan det også funke å snu objektivet bak frem (hvis det går pga manglende elektrisk tilkopling på Canon da).

 

Når det gjelder resultatet er jeg i sterk tvil om jeg foretrekker hovedbildet eller spoileren. Fokusplanet er hypersmalt her uansett. Kanskje det drømmende uttrykket i spoileren gjør susen?

Lenke til kommentar

12. oktober

 

Jeg prøver meg på nytt med 35 mm som "blomsterobjektiv", men i dag uten tilleggsutstyr.

(Dette er nærgrensen til objektivet)

 

10223062556_e53daf0a32_z.jpg
oktober12 by Per R F, on Flickr


Det samme bildet, men det er her croppet kraftig. Resultatet er jeg såpass godt fornøyd med at jeg ser egentlig ikke behovet for å "slite" med mellomringer på dette objektivet.

10223046126_b50cbddf8c_z.jpg
oktober12-2 by Per R F, on Flickr

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...