Gå til innhold

Oppgraderings-"kit" til ca. 5k basert på 4770k


Anbefalte innlegg

Har tenkt å oppgradere mitt nå fem år gamle system, og tenker å starte med nytt hovedkort, CPU og RAM i tillegg til ny(e) harddisk(er).

 

Planen er å bruke ca. 5000,- på hk, CPU og RAM. Har lyst å bygge systemet rundt Intel i7 4770k, men er usikker på hovedkort og RAM. Kommer antageligvis ikke til å overklokke noe som helst, men vil komme til å drive småtung bildebehandling av store Raw-filer. 8GB RAM vil da være tilstrekkelig? Kommer også til å spille en del tunge spill etter hvert, men i første omgang skal jeg beholde mitt XFX Radeon HD 5870 (som kommer til å bli en liten flaskehals på nyere spill?).

 

I tillegg skal jeg investere i nye lagringsmedier. Tenker en SSD-disk til OS, og ser for øyeblikket på Samsung 840 EVO 250GB. Til lagring forestiller jeg meg en enkel 2TB-disk, f.eks. en Seagate Barracuda 2TB. Noen innspill på disse?

 

Tenker også å beholde min Corsair TX750W strømforsyning, da den burde holde?

 

Setter pris på all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke skal overklokke hvorfor ikke kjøpe f.eks i5 2600k eller i5 3770k brukt?

 

HD 5870 kommer nok å bli en flaskehals ja spessielt om du vil spille på full HD med maks grafikknivå, ville heller sett på HD 7970 Ghz eller GTX 770.

 

Harddisk og SSD er helt grei valg, men Samsung 840 pro 256GB gir vel litt bedre ytelse men ikke mye.

 

Corsair TX750W bør fungere bra både til haswell og eldre prosessorer.

Samt overnevnte skjermkort uten problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser at både 2600k og 3770k ikke er Haswell, er det noen grunn til å gå for Ivy Bridge i stedet for? Tenker å ha en litt "fremtidsrettet" pc så jeg slipper å oppgradere før om en del år, og prisen på en i7 4770k og en i7 3770k er jo nogenlunde det samme.

Og før jeg får oppgradert skjermkortet skal ikke PC-en brukes til gaming i noen særlig grad, men heller småtung bilderedigering o.l.

Lenke til kommentar

Snakk om å ha fremtidrettet pc når i7-4770k ca er kun 10% raskere stock hastighet en ivybrige. Er du heldig kan du få tak i f.eks i7 3770K til 1500 kr som er en god pris brukt, eventuelt 1200 kr for i7 2600k.

 

Skal du ha fremtidrettet pc hvorfor heller ikke kjøpe en i7 3930K på bruktmarkedet sammen med sokkel 2011 hovedkort. Blir muligens litt dyrere ja. Men da har du minstefall en pc som holder litt lengere, men kanskje litt i meste laget om du kun skal drive med bilderedigering.

 

8 GB ram holder nok vil jeg tro om behovet skulle melde seg er det bare å legge til mere ram.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Etter litt lesing rundt omkring ser jeg at behovet mitt for Haswell/i4770k ikke vil være noe vits, kontra Ivy Bridge/3770k. Til LGA1155-sokkelen finner jeg vel også rimeligere og mer stabile hovedkort for en ikke-så-stor-hardwareentusiast som meg selv. Alt vil jo uansett være en markant oppgradering fra min Q6600.

 

Ser nå på: Intel i7 3770k, Kingston HyperX 8GB @ 1866 MHz, men trenger gjerne innspill på dette og tips til hovedkort!

Endret av gard.
Lenke til kommentar

Etter mye lesing og vurdering, er planene nok en gang endret. Vil gjerne overklokke litt, og snuser dermed på en i7 4770k (igjen) med Cooler Master Hyper 212 Evo-kjøler (oc til 4,0/4,2) på et Asus Z87 Pro-hovedkort. Av minne ser jeg fortsatt på Kingston HyperX 8GB 1866.

Alt dette kommer på ca. 4800,- som er i det prissjiktet jeg så for meg. Innvendinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...