Gå til innhold

VIA chipset!? bare shit!?!


dirtydawg

Anbefalte innlegg

Via = bøll, har hatt 3 hk med via chipset og alle har vært klikk,

Første MSI kt7-pro - svært ustabilt hengte seg mye.

Andre Abit kt7a133 - 686b bøll, fikk ikke fixa den, selvom jeg prøvde alt som stod på viahardware.com osv

tredjekort Abit kg7-lite - bøll med viachipset som ikke takkler amd 761 chipsete, når man legger inn agp driverne til amd chipsete pc=klikk, restarter seg hele tia. uten agp driver ytelse=shit.....

 

Neste maskin blir med intel p4 ja!, ytelse eller ikke, jeg vill ikke ha bøll og lange kvelder...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

via 266 med ddr ja, restarter hele tiden, dette virker kjent.

Har selv et msi k7t266 og sliter med det samme.

Har prøvd en hel meny av driver uten at det har lykktes meg å få orden på kortet.

Det ser ut som om problemet egentlig dreier seg om agp-driverene.

Er det noen som har kommet opp med en løsning på problemet?

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg sitter forresten med at ABit KT7A-RAID hovedkort som jeg nettopp har kjøpt. Jeg har store PROBLEMER med å få 3D til å funke i det hele tatt. Har sliti med det meste.. argh.. skal prøve masse av det som står på viahardare.com og håpe at det funker. Pluss å skru av 133FSB og se om det funker.. Det er nemlig 3d'en som fucker totalt. Har prøvd med to forskjellige skjermkort nå. Funker like dårlig! Alt i BIOS er fail safe drit og møkk for at det ikke skal klikke. Men klikker det? JA.. argh. Jeg er så lei. Kjøpte liksom PC'en for å ha den klar til LAN'et som jeg skal på i vinterferien.. 5 dager på LAN på med ca. 100 folk.. også funker ikke PC'en i tida!! ARGH!! Det var jo hele grunnen til at jeg kjøpte hele dritten! (neste) :smile: Men fy flate, jeg begynner faktisk å bli lei av AMD generelt! Forrige PC'en jeg hadde var det også masse trøbbel med. Og ja, jeg klarer å bygge en pc. Vil si at det ikke akkurat er min feil hele tida :sad: JEG ER LEI!

Lenke til kommentar

Litt underlig at du har problemer med Abit KT7A-RAID kort som er helt nytt. Har 1.0 versjonen av dette kortet, og det er stabilt som f. Kjører WinXP. Hvis det er AGP kortet ditt som feiler, kan jo ting som shadowing slåes av, sette agp til 2X, og en kamerat av meg fiksa noen ting ved å sette AGP aparture size til 32MB, det var riktignok Abit KT7-RAID. Ellers er det jo mulig å oppdatere bios, hvis du ikke allerede har gjort det.

Lenke til kommentar

Problemene som ser ut til å slå ut ganske tilfeldig (også hos mange som er "flinke" med pc skyldes nok i stor grad at VIA (sis har jeg ikke hørt mye om) bruker bare en brøkdel av resursene Intel pøser inn i testing og utvikling av sine chipsetter og software.

 

Derfor blir mye "features" med alle de tusner av HW kombinasjoner i verden ikke oppdaget i en Lab - men hos sluttbruker.

 

Personlig synes jeg dette er dårlig av VIA. Kanskje burde de stresse litt mindre med å legge til USB2, ATA133 og AGP 8X leeeenge før nødvendig og heller fokusere litt mer resurser på å kvalitets/kompatiblitetsteste de produktene de allerede har ute.

 

Etter noen år i forumet er det ikke til å stikke under en stol at den hyppigste trøbbelmakeren her er VIA.

Lenke til kommentar

ikke for¨å være frekk, men burde du ikke vurdere muligheten at det ikke er noe galt med chipsettet, men deg...

jeg har selv via kt133a, en av kompisene mine hat via kt266a, begge to er stabile som fjell..

har du sjekka ut de nyeste bug-fixene (driverne)

eller den nyeste biosen??

 

et problem han hadde med kt266a var at agp porten ikke fikk høy nåkk spenning eller nåkk strøm, husker ikke helt, men det var noe han gjorde i biosen etter å ha oppdatert den..

 

lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-15 15:13, Dimm skrev:

ikke for¨å være frekk, men burde du ikke vurdere muligheten at det ikke er noe galt med chipsettet, men deg...


 

Bra sagt!! har selv via 133a chipsett.. som du sikkert ser i sig'en... Det er drit bra og stabilt da!!! kameraten min har også samme hk, det er like stablit det også...

Lenke til kommentar

Quote:


ikke for¨å være frekk, men burde du ikke vurdere muligheten at det ikke er noe galt med chipsettet, men deg...

jeg har selv via kt133a, en av kompisene mine hat via kt266a, begge to er stabile som fjell..


 

Jeg har selv Asus A7V133 som er basert på Via's Kt133A chipset. Dette hovedkortet klarte 48timer med stresstest hos Anandtech uten å kræsje(noe som faktisk er imponerende). Hos meg er det også dønn stabilt. Det er altså mulig å lage Via baserte løsninger stabile.

 

Hvordan greier da så mange å få problemer med via chipset? Jo kompabilitetsproblemer. Via's chipsett har mange produkter de ikke går sammen med. Dette gjør at noen HW config's bare ikke blir stabile uansett hva du gjør. Risikoen for at du får en konfigurasjon som ikke passer sammen øker selvsagt med antall komponenter du har i PC-en din.

 

Jeg skulle gjerne likt å kunne lagt skylda på dem som sliter, men når man ser på hvor utrolig mange som har problem med sin via løsning i forhold til dem med intel så blir det litt naivt å tro at alle som har problemer er newbies uten peil.

Lenke til kommentar

Dere som har så masse problemer:

 

Kanskje dere skulle tatt Statisk elektrisitet (ESD) mer på alvor? Ikke monter pc på et teppe, ikke bruk skrutrekker med magnet, men ha i nettkabelen til strømforsyninga, slik at kabinettet er jordet. Hvis du har ei jordet kontakt....... ha hånda på chassi..

Lenke til kommentar

for å si det sånn, jeg har prøvd alt for å fixe pc`en.... jeg har ikke skrudd på no teppe eller slikt :razz:, og jeg har absolutt prøvd alle biosdriver/viadrivere/amddriver/skjermkortdriver osv...

win98se/win2kpro/winxp

Prøvd flere typer skjermkort, (gf3, gf2pro, gf2mx)

andre strømforskynere en 350watt og en 400watt...

en annen harddisk,annen rambrikke(pc2700,),annen cpuXp1800, dratt ut alle kort i pc`en(untatt skjermkort og ram seff ;D)

ingen ting hjelper.......

bare når man laværer å installere amd agp drivere. men uten dem er jo pc dritt..... samma som å kjøre et 2mb ati kort :grin:

Lenke til kommentar

kjører XP 1700+ på ett Asus A7M266-ddr med AMD chipsett... alldrig vært så fornøyd før jeg, stabilt som ett fjell :smile: stått på ganske lenge denne boksen nå.. spiller endel og greier, alldrig hatt problemer, men derimot med det forige kortet kg kortet... sier bare HUFFFF for det kortet jeg....

Lenke til kommentar

Du tyner jo ram'en så det synger mr dirtydawg. Kjenner ikke til Hovedkortet ditt, men om pci slottene også blir med på denne overklokkingen så hadde jeg sett det som mer snodig om maskina de ikke hadde vært ustabil. Det er jo ram og maskiner som klarer dette, men alt over 150 hva frontbussen gjelder ser jeg på som eksperimentelt. Det er stor sannsynlighet at problemet ligger her.

 

Bygger en del maskiner på fritida (på bestilling osv), med forskjellige spesifikasjoner og konfigureringer men.... det er to ting som ufravikelig går igjen i de maskinene jeg bygger. Alle har Via chipset og AMD prosessor (unntatt 4 - 5) . Nesten alle maskinene er i dag stabile og ellers meget bra. Er ikke noen trollmann innen data, men holder meg til en del faste selvskrevne regler som gjør at det nesten alltid blir stabile saker. Om du har hatt tre ustabile maskiner / HK med VIA chipset'et så lurer jeg på om du har hatt maskiner med andre chipset som har vært stabile. Om svaret er negativt ville jeg begynt å leite etter andre ting som kan ha hatt innvirkning på dine problemer en å gi Via skylden.

 

Kjenner som nevnt over ikke hovedkortet ditt, men om det er slik å forstå at det er en AMD 761 / Via chipset klone må du ikke installere Via 4in1 sånn uten videre. Da legger du inn AGP driveren til VIA og den lager trøbbel for deg grafikkmessig uansett om du legger inn AMD 761 driveren etterpå. Har du gjort det?

 

Rune.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...