Gå til innhold

internt nett->ekstern ip->intern webserver


bluesbro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du det? Det er jo helt unødvendig... :eek: Uansett, skal du bruke den eksterne IP'en, så har det ikke noe si hvor i verden du er.. Forespørselen går ut på nettet og blir sendt tilbake igjen til deg og routeren din må vite hvor den skal sende forspørselen hen... Så du er like langt...

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

La meg reformulere: Jeg trenger en adresse, ikke to, når jeg skal nå en webserver på mitt hjemmenettverk. Nå så må jeg logge på via den eksterne ip når jeg er utendørs og den interne når jeg sitter på hjemmenettverket. Hvordan fikser jeg det slik at jeg kun har en adresse og forholde meg til?

Lenke til kommentar

Enkleste du kan gjøre for å løse dette, er å skaffe deg et domene (no-ip.com f.eks). Da trenger du kun å bruke den adressen du lager - f.eks: minserver.no-ip.com

 

Men igjen, husk at du risikerer å miste mye hastighet; istedet for å overføre internt på 1 Gbit, som jeg antar at du har, så kommer du ikke til å få mer enn opphastigheten du har på linja di, noe som er maks 10Mbit hvis ikke du har fiber... Så råder deg til å bruke internadressen/servernavn når du er på ditt eget LAN...

Lenke til kommentar

Enkel løsning vil vel være:

1. åpne notepad som administrator

2. gå til, om du har windows. C:\Windows\System32\drivers\etc og opne "host" fila

3. legg til linja ekstern ip -> intern ip resolv

 

Ellers kan man fikse om enkelte rutere til å gjer som du vil, men dette var enklere å forklare siden fleste bruker windows.

Lenke til kommentar

Enkel løsning vil vel være:

1. åpne notepad som administrator

2. gå til, om du har windows. C:\Windows\System32\drivers\etc og opne "host" fila

3. legg til linja ekstern ip -> intern ip resolv

 

Ellers kan man fikse om enkelte rutere til å gjer som du vil, men dette var enklere å forklare siden fleste bruker windows.

 

Denne er forsåvidt grei, men jeg sliter med nettbrett og telefoner...

 

Enkleste du kan gjøre for å løse dette, er å skaffe deg et domene (no-ip.com f.eks). Da trenger du kun å bruke den adressen du lager - f.eks: minserver.no-ip.com

 

Men igjen, husk at du risikerer å miste mye hastighet; istedet for å overføre internt på 1 Gbit, som jeg antar at du har, så kommer du ikke til å få mer enn opphastigheten du har på linja di, noe som er maks 10Mbit hvis ikke du har fiber... Så råder deg til å bruke internadressen/servernavn når du er på ditt eget LAN...

 

Så denne funker som en slags VPN, men kun på den gitte adressen?

Lenke til kommentar

Nei, det er en dynamisk DNS tjeneste.. Du registrerer et domenenavn, og legger inn konto informasjonen din (mailen og passordet du bruker når du oppretter en konto hos no-ip) under DDNS i routeren din. Da vil routeren din sende IP adressen din til no-ip.com's DNS servere som vil mappe den opp til domenenavnet ditt. Så uansett hvilken offentlig IP du har, så vil du komme til servern din med domenet ditt...

Lenke til kommentar

Støtter den bare dyndns ja.. Hvilken router har du egentlig?

 

Da kan du jo enten opprette konto hos dyndns, eller hos no-ip og last ned Dynamic Update Client fra Download fanen, og la den kjøre på serveren din.. Er linker til Mac og Linux nederst på sida, hvis du ikke bruker windows på servern..

 

Da trenger du ikke å sette opp noe i routeren.. Da tar det programmet seg av i stedet... ;)

 

 

Forklar nærmere hva du mener med at den ikke router på porten, kun IP'en..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...