Gå til innhold

I7 4770k, Asus Hero, Bios


Anbefalte innlegg

Hei. Kunne trenge litt hjelp og oppklaring i noen bios innstillinger.

 

Har Asus Hero HK, I7 4770k og 8gb corsair dominator 2666mhz.

 

Først lurer jeg på hvorfor ikke riktig ghz på cpu kommer opp på når man høyre klikker på min datamaskin, der står det 3.5ghz @ 3.5ghz, men i cpu-z står det riktig ghz. Er det grunnet at Turbo ikke kicker inn før det trengs?

 

En annen ting jeg lurer på er, burde jeg slå av Intel speed stepping? grunnet at jeg vil ha full kraft hele tiden.

 

 

Er det bare å skru av turbo mode, så og sette valgt OC, for å få den til å være en statisk OC?

 

Når biosen klokker selv, når jeg velger 4.2, 4.4, 4.6 setter den på turbo mode.

 

 

Vil at den skal gå i 4.2ghz med standard voltage, og minne på 2666mhz.

 

Og burde jeg bruke XMP?

 

Mye greier på en gang, men hvis noen kunne hjelpe meg med litt av usikkerheten min rundt disse punktene ville jeg vært dypt takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3.5Ghz kommer opp fordi det er standard på den cpu'en, dette er bare til informasjon og viser ikke hvilken klokk du har. Du må ha turbo aktivert, for det er den en bruker ved overklokking. Da kan du stille hver enkelt kjerne opp dit du vil. Strømsparinger gjør du som du selv vil med. Hadde selv foretrukket å skrudd av alt til å begynne med.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ingen grunn til å ha full kraft hele tiden om maskinen ikke har behov for det. Om du uansett vil dette så er det bare å overklokke med manuell spenning og sette Processor power management i Windows til full spiker hele tiden.

 

Fordelen med at prosessoren klokker seg selv opp og ned er at det vil forlenge levetiden. Du vil spare bittelitt på strømregningen med det også.

 

For å overklokke med Haswell anbefaler jeg å bruke XMP og så øke frekvensen helt til du må øke spenningen. Gjør stabilitetstester mellom hver gang. Det er best å ikke la prosessoren gå særlig over 80c når stresstesten går på full spiker.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...