Gå til innhold

Jobb som postmann/postbud


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er det noen der som har jobbet som postbud eller kjenner til hvordan den jobben er?

 

Kaldt på vinteren?

Hvor mange timer om dagen går man?

Er tralla tung?

Lønn?

 

Er jobben egentlig bra?

 

Jeg jobber som postbud, nærmere forklart lørdagsbud.

 

Selvfølgelig er det kaldt å gå ute om vinteren, men bruker du postbil på ruta har du jo en varm bil å sette deg inn i. Ikke noe jeg personlig ser på som altfor negativt.

Hvor mange timer pr dag er vanskelig å si, kommer ann på om du bruker bil/scooter/går, hvor lang ruta er og hvor mye post. Jeg jobber på lørdager hvor det verken er pakker som skal leveres, eller reklame. Bare post, hvilket det er lite av på lørdager. Jeg jobber som regel fra 7-13/14. Lønna ligger på ca 140+ i timen, pluss tillegg på lørdager.

 

Personlig vil jeg si at jobben er veldig bra. Lett å lære seg, lett å gjøre, ikke noen kunder å forholde seg til(utenom de du møter på ruta, noe som er sjeldent på min) og passer de fleste. :)

 

Edit: Vil legge til at det brukes som regel postbil på de fleste rutene Posten har, hvertfall om vinteren. Får du jobb inne i bystrøk i Oslo, Bærum eller andre steder kan det være noen ruter hvor scooter/tralle brukes generelt. Hvordan hver enkelte distribusjon gjør det om vinteren, vet jeg ikke.

Endret av TheGooner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg jobber som postbud, nærmere forklart lørdagsbud.

 

Selvfølgelig er det kaldt å gå ute om vinteren, men bruker du postbil på ruta har du jo en varm bil å sette deg inn i. Ikke noe jeg personlig ser på som altfor negativt.

Hvor mange timer pr dag er vanskelig å si, kommer ann på om du bruker bil/scooter/går, hvor lang ruta er og hvor mye post. Jeg jobber på lørdager hvor det verken er pakker som skal leveres, eller reklame. Bare post, hvilket det er lite av på lørdager. Jeg jobber som regel fra 7-13/14. Lønna ligger på ca 140+ i timen, pluss tillegg på lørdager.

 

Personlig vil jeg si at jobben er veldig bra. Lett å lære seg, lett å gjøre, ikke noen kunder å forholde seg til(utenom de du møter på ruta, noe som er sjeldent på min) og passer de fleste. :)

 

Edit: Vil legge til at det brukes som regel postbil på de fleste rutene Posten har, hvertfall om vinteren. Får du jobb inne i bystrøk i Oslo, Bærum eller andre steder kan det være noen ruter hvor scooter/tralle brukes generelt. Hvordan hver enkelte distribusjon gjør det om vinteren, vet jeg ikke.

 

Takk for infoen. Jeg vurderer å søke fulltidsjobb som postbud. Vet du hva slags egenskaper de er ute etter når jeg drar på jobbintervju?

Lenke til kommentar

 

Takk for infoen. Jeg vurderer å søke fulltidsjobb som postbud. Vet du hva slags egenskaper de er ute etter når jeg drar på jobbintervju?

 

Tja.. De liker at man er i litt god fysisk form. Så hvis du trener, er det et pluss. Er du relativt ung, ca under 30 år, så er det et pluss også. Utenom det så må du jo ha førerkort kl. B(med mindre annet er oppgitt i stillingsannonsen). Er du en glad person som kan gi arbeidsmoralen innad i teamet en god boost, er jo det bra. Var slik jeg fikk jobben, selvom det at jeg hadde tidligere erfaring sikkert hjalp også. Også har du jo de typiske egenskapene som f.eks arbeidsom, positiv, lojal, punktlig osv.

 

Kan jeg spørre om hvor i landet du tenker å søke?

Endret av TheGooner
Lenke til kommentar

 

Tja.. De liker at man er i litt god fysisk form. Så hvis du trener, er det et pluss. Er du relativt ung, ca under 30 år, så er det et pluss også. Utenom det så må du jo ha førerkort kl. B(med mindre annet er oppgitt i stillingsannonsen). Er du en glad person som kan gi arbeidsmoralen innad i teamet en god boost, er jo det bra. Var slik jeg fikk jobben, selvom det at jeg hadde tidligere erfaring sikkert hjalp også. Også har du jo de typiske egenskapene som f.eks arbeidsom, positiv, lojal, punktlig osv.

 

Kan jeg spørre om hvor i landet du tenker å søke?

 

Hei,

 

Tenker å søke i Oslo. Har lappen, men har ikke hatt eller kjørt bil på 12 år ;) så en rute uten bilkjøring ville vært det beste tror jeg :)

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Tenker å søke i Oslo. Har lappen, men har ikke hatt eller kjørt bil på 12 år ;) så en rute uten bilkjøring ville vært det beste tror jeg :)

 

Tror nok det skal gå veldig fint uansett hva slags rute du ender opp med. Bilkjøring er jo som å sykle etter min mening. Glemmer ikke hvordan det gjøres. :)

 

Lykke til med jobbsøket! :)

Lenke til kommentar

 

Tror nok det skal gå veldig fint uansett hva slags rute du ender opp med. Bilkjøring er jo som å sykle etter min mening. Glemmer ikke hvordan det gjøres. :)

 

Lykke til med jobbsøket! :)

Hei takk for infoen.

 

Kan du beskrive hvordan en typisk arbeidsdag er? Når begynner du på morgenen? Sortering av post først? Deretter levering? Når er leveringen ferdig? etc.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt mellom 06:30 og 11:00, men rundt 7-8 er vanlig.

Sortering, pakking osv. av post i 1-2 timer, slenge posten og reklamen i bilen og kjøre ut. Når man er ferdig varierer en del, fordi mengden reklame og post varierer veldig, men du kan nok forvente å være ferdig 6-8 timer etter du har startet, men det varierer jo veldig på ruta også.

 

Om du får deg en jobb der bør du være forberedt på at ting kan være overveldende den første uka, og kanskje litt de neste to ukene. Så ikke gi opp før du har jobba rundt seks uker.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Jeg jobbet/jobber (som ringevikar) hos Østlandsterminalen, og tjener 172 kr pr time. Det gjør også de fleste som har jobbet i Posten under 4-5 år. Jeg har jobbet der i 3 år nå, og startet på ca. 155 kr og økte årlig med 5 kr. Da jeg startet tjente alle like mye som meg.

 

Edit: Postbud kan sikkert ha andre regler, men alle i produksjonshallen tjener like mye. Det sa i hvert fall produksjonslederen min.

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Hei takk for infoen.

 

Kan du beskrive hvordan en typisk arbeidsdag er? Når begynner du på morgenen? Sortering av post først? Deretter levering? Når er leveringen ferdig? etc.

 

Les sitatet under her, han beskrev det godt. :)

 

Jeg har begynt mellom 06:30 og 11:00, men rundt 7-8 er vanlig.

Sortering, pakking osv. av post i 1-2 timer, slenge posten og reklamen i bilen og kjøre ut. Når man er ferdig varierer en del, fordi mengden reklame og post varierer veldig, men du kan nok forvente å være ferdig 6-8 timer etter du har startet, men det varierer jo veldig på ruta også.

 

Om du får deg en jobb der bør du være forberedt på at ting kan være overveldende den første uka, og kanskje litt de neste to ukene. Så ikke gi opp før du har jobba rundt seks uker.

Lenke til kommentar

Er det noen som også har jobbet som avisbud for aftenposten og jobbet som postbud? Jeg gikk med avisen en periode og kan ikke si jeg synes jobben var så bra. Lav lønn og tung tralle. På vinteren kunne det nesten være umulig å dra tralla etter seg hvis det ikke var måkt.

 

Jeg regner med at jobben som postbud er endel bedre enn jobben som avisbud?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det, og trallene er nok bedre egnet for snøforhold enn aftenposten sine. Syns du 172 i timen pluss en 22-25kr i ettermiddags/helgetillegg. (Har bare fått ettermiddags/kveldstillegg mens jeg har jobba, men jeg har kun jobbet i helger og ferier. Kommer vel noe overtid når man jobber fulltid om jeg ikke har bomma helt på systemet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...