Gå til innhold

Utdanning innen økonomi (hjelp)


gratlas

Anbefalte innlegg

Tusen takk for gode svar og innspill! :) Forhåpentligvis vil denne tråden hjelpe andre som lurer på det samme senere.

 

Tror nok jeg ender opp med å ta R1 og R2, Markedsføring og ledelse, Økonomistyring og Samfunnsøkonomi, dermed ta en master som siviløkonom. Hadde en god prat med rådgiver og leder for studiespes-avdelingen på skolen idag og fikk kartlagt veien fremover litt.

Godt å se at noen som planlegger økonomiutdanning også tør å velge R2! Siviløkonom er et bra valg. Nå er det bare å sikte seg inn mot en skole. Greit å vite karaktersnittet som kreves. Ting som kan være greit å tenke på er selvfølgelig rykte til skolen, skolens samarbeid med næringslivet og utvekslingsmuligheter. Selv om det er noen år til vil jeg anbefale deg å dra på utveksling et halvt år i utlandet. Kan virke skremmende nå, men den frykten vokser du uansett av deg. Da er det greit å ha gode gode skoler å velge mellom i utlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med økonomistyring (økonomistyring er nesten det samme som regnskapsføring)? Er det stort sett formler, tabeller og enkle regnestykker?

 

Spørs litt hvilke fag du velger under profilen økonomistyring. Jeg kom ikke borti noe krevende matemtikk. Fokuset er på å lære seg økonomisk teori. Noen av disse prinspippene er enkle å forholde seg til alene, men når du skal sette det inn i sammenhenger og bruke kunnskapen din til å løse oppgaver, ja da blir det skikkelig utfordrende til tider, og det er gøy. :)

 

Økonomistyring er ikke det samme som regnskapsføring. Økonomistyring handler om hva man gjør internt i organisasjonen for å utnytte resurssene best mulig. Det kan være veldig mye rart - google it ;) Regnskapsfagene handler om å kommunisere til resten av verden hvordan det står til med bedriften, og er tett knyttet til lover (regnskapsloven, selskapsloven, skatteloven, etc). Investorer, skattemyndighetene, samarbeidspartnere og mange andre er helt avhengie av å vite hvordan det står til med bedriften for at de skal kunne ta sine avgjørelser. Regnskap viser f.eks hva bedriften tjener, hvilke eiendeler og gjeld den har. Regnskapsfagene omfatter mye - alt fra å bokføre bilag (kvitteringer, etc) til å vurdere hvilken verdi et stort byggeprosjekt skal føres inn i regnskapet med.

 

De som driver med økonomistyring må imidlertid drive litt "intern regnskapsføring" også. For å ta avgjørelser må man ha grunnlagsinformasjon. Men de interne regnskapene er ikke underlagt lover og regler, så derfor blir det ganske forskjellig fra regnskapet som vises til folk utenfor bedriften.

 

Regnskap og revisjon fremstilles ofte som egne studier, men er i realiteten bare en "lovpålagt" spesialisering innenfor baheloren i økonomi og administrasjon.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

 

Spørs litt hvilke fag du velger under profilen økonomistyring. Jeg kom ikke borti noe krevende matemtikk. Fokuset er på å lære seg økonomisk teori. Noen av disse prinspippene er enkle å forholde seg til alene, men når du skal sette det inn i sammenhenger og bruke kunnskapen din til å løse oppgaver, ja da blir det skikkelig utfordrende til tider, og det er gøy. :)

 

Økonomistyring er ikke det samme som regnskapsføring. Økonomistyring handler om hva man gjør internt i organisasjonen for å utnytte resurssene best mulig. Det kan være veldig mye rart - google it ;) Regnskapsfagene handler om å kommunisere til resten av verden hvordan det står til med bedriften, og er tett knyttet til lover (regnskapsloven, selskapsloven, skatteloven, etc). Investorer, skattemyndighetene, samarbeidspartnere og mange andre er helt avhengie av å vite hvordan det står til med bedriften for at de skal kunne ta sine avgjørelser. Regnskap viser f.eks hva bedriften tjener, hvilke eiendeler og gjeld den har. Regnskapsfagene omfatter mye - alt fra å bokføre bilag (kvitteringer, etc) til å vurdere hvilken verdi et stort byggeprosjekt skal føres inn i regnskapet med.

 

De som driver med økonomistyring må imidlertid drive litt "intern regnskapsføring" også. For å ta avgjørelser må man ha grunnlagsinformasjon. Men de interne regnskapene er ikke underlagt lover og regler, så derfor blir det ganske forskjellig fra regnskapet som vises til folk utenfor bedriften.

 

Regnskap og revisjon fremstilles ofte som egne studier, men er i realiteten bare en "lovpålagt" spesialisering innenfor baheloren i økonomi og administrasjon.

Hvilken spesialisering av finans og økonomistyring har best jobbmuligheter etter utdanning?

 

(Jeg har muligheten til å kombinere finans og økonomistyring. Er dette lurt?)

Lenke til kommentar

Åja, jeg trodde det bare var mulig å spesialisere seg i ett emne hos økonomi og administrasjon.

 

Jeg leste at samfunnsøkonomi er nærmest ubrukelig som grad. Hvorfor? Er ikke samfunnsøkonomi mye tyngre enn alle andre økonomiske linjer?

Du lærer i større grad å forstå markedet som en helhet. Private aktører har heller bruk for personer som har kunnskap innenfor spesielle fagfelt som er nyttige for bedriften. Samfunnsøkonomi kan være greit om du ønsker å jobbe offentlig. SSB og Norges Bank for eksempel trenger personer som kan tolke utviklingen i markedet.

 

Men igjen har SSB etc. også mulighet til å ansette personer som har gått rene samfunnsøkonomiske linjer, så da stiller du kanskje litt svakere.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

hvis du vil holde på med salg,økonomi og markedsføring kan du sjekke ut bilakademiet

Det er vel heller om du har interesse for bil. Har ikke erfaring med skolen, men har tatt en titt på fagplanen. Omfanget av de temaene utgjør omtrent 10 % av det samlede pensum man gjennomgår det første året på økonomi og administrasjon. Bare et tall jeg tok ut av det blå, men jeg tipper at det ligger på en mye lavere prosent. 30.000 for et såpass svakt opplegg er ikke noe å anbefale. Gå som nevnt førsteåret økonomi og administrasjon så har du lært alt du lærer hos Bilakademiet og mye mye mer. Gå Master så kan du selv tenke hvor mye sterkere du stiller.

 

EDIT: måtte nesten google Bilakademiet og lese litt på forum om andre sine erfaringer. Konklusjonen er at Bilakademiet absolutt ikke er noe å satse på. Det er kun et lite salgskurs på 3 måneder som forøvrig utrolig mange er misfornøyd med. Det lærer deg altså ingenting om økonomi, finans eller markedsføring.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Du lærer i større grad å forstå markedet som en helhet. Private aktører har heller bruk for personer som har kunnskap innenfor spesielle fagfelt som er nyttige for bedriften. Samfunnsøkonomi kan være greit om du ønsker å jobbe offentlig. SSB og Norges Bank for eksempel trenger personer som kan tolke utviklingen i markedet.

 

Men igjen har SSB etc. også mulighet til å ansette personer som har gått rene samfunnsøkonomiske linjer, så da stiller du kanskje litt svakere.

Okei, da skjønner jeg!

 

Hva anbefaler du meg å gjøre? Gå en linje som spesialiserer seg i økonomistyring/finans eller gå en veldig generell økonomi-linje?

Lenke til kommentar

Okei, da skjønner jeg!

 

Hva anbefaler du meg å gjøre? Gå en linje som spesialiserer seg i økonomistyring/finans eller gå en veldig generell økonomi-linje?

Må kanskje få frem at jeg fremdeles går Bachelor og har dermed ikke satt meg godt inn i alle hovedfagene. Leser meg smått opp på kursbeskrivelsene, men har ikke tatt noe valg enda. Jeg vil gå etter det fagfeltet som interesserer meg mest, og anbefaler andre og gjøre det samme. Jeg vil tro at du har store muligheter innenfor alle feltene - det handler mye om hvor ambisiøs du er. Du får kanskje bedre svar fra Christeven.

Endret av yeidof
Lenke til kommentar

Okei, da skjønner jeg!

 

Hva anbefaler du meg å gjøre? Gå en linje som spesialiserer seg i økonomistyring/finans eller gå en veldig generell økonomi-linje?

 

Hvis du leser litt på nettsidene til studiestedene så vil jeg tippe at alle sammen tvinger deg til å velge en form for spesialisering. På bachelor har man mange felles fag, uansett om man studerer finans, økonomistying, revisjon, regnskap eller noe annet.

 

Hvis du er interessert i finans så kan det være en idé å fokusere på matematikk, statistikk og finansfag på bachelor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis har det relativt lite å si om du velger finans eller økonomisk styring som spesialisering. For å få en god forståelse av finans må man ha en forståelse av økonomisk styring og omvendt. Dette vet selvfølgelig universitetene/høyskolene og en økonomigrad inneholder derfor ikke kun enten eller. For eksempel en bachelor i finans inneholder derfor også noen fag innen økonomisk styring, og du kan velge slike fag som eventuelle valgfag.

 

Er drømmen din å jobbe innen finansbransjen er det nok anbefalt å velge spesialisering innen finans, men det er ikke noe krav. Det er mange med spesialisering innen økonomisk styring som får jobb i finansbransjen, samtidig som det er mange med spesialisering i finans som får jobb i "ikke finansrelaterte" stillinger. Jeg tok en bachelorgrad i økonomi og administrasjon med påfølgende master. Det er først på mastergraden jeg valgte en spesialisering. Jeg har finans som hovedprofil og økonomisk styring som støtteprofil. Det vil si at jeg må ha 45 studiepoeng innen finansfag, masteroppgave innen finans (30 stp), 30 stp innen økonomisk styring og 15 stp innen valgfag. Mange av fagene overlapper også, det vil si at du kan regne faget som enten finans eller økonomisk styring. Du blir med andre ord ikke låst inn i en fagretning, man skal få en bredde i utdannelsen selv om man spesialiserer seg. Jeg ville derfor ikke hengt meg for mye opp i hva du skal velge som spesialisering, velg det du tror passer deg og dine interesseområder best som yeidof sier. Du skal tross alt jobbe med dette i lang tid. Det er helt klart gode jobbmuligheter uansett hva du velger dersom du oppnår gode resultater.

 

Det kan være verdt å nevne at en grad i samfunnsøkonomi også åpner dører for en karriere innen finansbransjen. Mange gode analytikere har en bakgrunn fra samfunnsøkonomi. Allikevel begynner nok mange av dem i offentlige stillinger, som andre har nevnt. Det er også veldig mange med en grad fra NTNU som begynner å jobbe i finansbransjen.

Endret av Christeven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å begynne på økonomi og administrasjon. Det første året får man en innføring i det meste, deretter velger du ganske mange fag og en retning på tredjeåret. Er selv førsteårsstudent på Handelshøyskolen i Trondheim (tidligere TØH), og det faglige nivået er veldig bra, nesten alle foreleserne våre har skrevet lærebøkene. Skal selv gå finansfag og masteren blir nok finans.

 

Jeg tenkte å gå industriell økonomi, men ble litt lei realfag (gikk alle realfagene på vgs) og endte til slutt på ren økonomilinje.

 

Bare å sende PM om du lurer på noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...