Gå til innhold

Messier 51 - Whirlpool Galaxy - Malstrømgalaksen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, Jan Erik.

"Ganske fornøyd" ... ?, - jeg hadde vært overlykkelig hvis jeg hadde kunnet få til brøkdelen av hva du er i stand til !!

Dette bildet av M51 er vakkert, etter min oppfatning, og jeg kan bare forestille meg hvor mye tid som går med til å sette opp og justere stativ / montering, teleskop / søker, kamera og tilhørende utstyr, - for deretter å lete opp kveldens / nattens fotoobjekt !

 

Vennlig hilsen

Albert Andersson.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. :)

 

Det kommer ganske tydelig frem på dette bilde hvor den har fått navnet ifra ja. Hadde håpet å fått med litt mer av den veldig difuse "tåken", eller "støvskyen", som du spesiellt kan se på oversiden av galaksen - men det ble heller vanskelig pga månelyset.

Tok laaang tid bare å få frem det lille jeg klarte her da det nesten ikke var lysforskjeld på det og bakgrunnen. Men neste gang... Hehe. :)

 

Jobber stadig med å ta bilder av flere objekter, men nå har værgudene sakt "stopp!" for en god stund fremover ser det ut til, så da må jeg nesten bare vente til skyene forsvinner igjen før jeg kan kommer med noen flere bilder.

Ikke så lett når jeg trenger så mange gode forhold for at det skal bli bra. Skyfritt, vindstille, lav luftfuktighet, lav atmosfærisk turbulens, og ingen månelys som vasker ut bildet - og dette på en fredag eller lørdag hvor jeg kan være opp hele natten... :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. :)

 

Det kommer ganske tydelig frem på dette bilde hvor den har fått navnet ifra ja. Hadde håpet å fått med litt mer av den veldig difuse "tåken", eller "støvskyen", som du spesiellt kan se på oversiden av galaksen - men det ble heller vanskelig pga månelyset.

Tok laaang tid bare å få frem det lille jeg klarte her da det nesten ikke var lysforskjeld på det og bakgrunnen. Men neste gang... Hehe. :)

 

Jobber stadig med å ta bilder av flere objekter, men nå har værgudene sakt "stopp!" for en god stund fremover ser det ut til, så da må jeg nesten bare vente til skyene forsvinner igjen før jeg kan kommer med noen flere bilder.

Ikke så lett når jeg trenger så mange gode forhold for at det skal bli bra. Skyfritt, vindstille, lav luftfuktighet, lav atmosfærisk turbulens, og ingen månelys som vasker ut bildet - og dette på en fredag eller lørdag hvor jeg kan være opp hele natten... :(

 

Spennende å følge med på fotograferingen din, Jan Erik!

Og svært lærerikt for mange av oss som "tror at vår jord er sentrum i universet"..

Keep up the good work.

Lenke til kommentar

Hvordan synes du rammingen på dette bildet ble tommy? Forsøkt å flytte litt på det så det ikke ble i senter, men hadde heller lite å gå på.

 

Bruker et SkyWatcher Explorer 200P DS 1000mm F/5.0 og et umodifisert Canon 550D. Dette er montert på et SkyWatcher HEQ5-Pro stativ. Er også litt annet utstyr som blir brukt, men dette er hovedproduktene. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...