Gå til innhold

Stasjonær til 16k - Setup så langt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har satt opp en custom build for første gang, og vil ha deres mening om det.

 

Prosessor: Intel Core i7 4770K - 2440,-
Prosessorkjøler: Corsair Hydro H100i - 739,-
Hovedkort: Asus Z87-Pro - 1410,-
Minne: Kingston HyperX DDR3 PC12800/1600MHz 2x8GB - 961,-
SSD: Samsung 840 Pro 128GB - 920,-
HDD: Seagate Barracuda 64MB 2TB - 650,-
Skjermkort: Asus GeForce GTX 770 2GB - 3080,-
Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl - 685,-
Strømforsyning: Corsair AX760 760W - 1247,-
Optisk enhet: Asus BW-12B1ST - 553,-
Tastatur: Razer Blackwidow Ultimate 2013 - 995,-
Skjerm: Asus VE248H 24.0'' - 1399,-

 

Er da spesielt usikker på strømforsyningen og den optiske enheten, men ellers... Ser dette bra ut?

 

Jeg skal bruke dataen til å game, streame, redigere videoer og bare surfe på Internett. Har et budsjett på opptil 16.000,-

Endret av Intel Rocks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært meg så ville jeg nok gått for en rimeligere CPU kjøler (feks Hyper 212 EVO),standard Asus Z87-A hovedkort, kanskje en rimeligere strømforsyning som feks Antec HCG-620M eller XFX XXX eller Black series strømforsyning - og lagt de pengene i en bedre skjerm.

 

En god skjerm er veldig veldig viktig for å få en bra opplevelse.

Lenke til kommentar

Hadde det vært meg så ville jeg nok gått for en rimeligere CPU kjøler (feks Hyper 212 EVO)

 

Hva mener du med rimeligere CPU kjøler? Mener du med tanke på pris?

 

kanskje en rimeligere strømforsyning som feks Antec HCG-620M eller XFX XXX eller Black series strømforsyning - og lagt de pengene i en bedre skjerm.

 

En god skjerm er veldig veldig viktig for å få en bra opplevelse.

 

Samme spørsmål her: Mener du at 760W er mer enn nok og at jeg kan få noe bedre (500-600W) for en biligere pris?

 

Det med skjermen: Vet ikke hvor god den er. Ut i fra det jeg har lest virker den mer enn god nok for meg, men hvis du har noe bedre å anbefale, kanskje til og med biligere, så er jeg åpen for forslag!

Endret av Intel Rocks
Lenke til kommentar

 

Så, 760W er nok strømforsyning, eller?

 

Skjermen virker veldig bra, spør du meg.

 

Har ikke kjøpt/bestilt noen av delene enda.

760 watt er nok, ja, men tror ikke du trenger i-versjonen. Den har praktisk talt ingen fordeler over standard-versjonen med mindre du har spesielle krav. Skjermen er bra nok den, så sant den er 120 Hz? 60 Hz er nesten for lite med et såpass stort budsjett :p Stusset også litt over tilkoblingene; den har bare tilkobling for VGA og HDMI, og jeg tror ikke de støtter 120 Hz oppdateringsfrekvens :hm: Er du i tvil, kan jeg anbefale denne. 144 Hz, 1 ms responstid, DVI, VGA og HDMI :thumbup:

 

Ellers et VELDIG bra oppsett, flotte greier! ;)

Lenke til kommentar

Fordelen med i-versjonen er at den har enda høyere effektivitetsgrad, som medfører at den må måtte jobbe mindre for å yte like mye som andre strømforsyninger med lavere effektivitetsgrad. Dette betyr også at den sannsynligvis sjelden eller aldri kommer til å bruke vifta.

 

Dog så er 760W for det oppsettet overkill. Jeg gikk for den samme, med rimelig likt oppsett, for å være unna all tvil om kapasitet.

 

Det jeg ville sett mer på er å bytte hovedkort til Z87-A eller Z87-K og kanskje gå fra 4770K til 4670K for å spare mer penger. Om du ikke holder på med mye videoredigering og slike ting vil du aldri trenge den ekstra ytelsen som du får med i7.

Lenke til kommentar

760 watt er nok, ja, men tror ikke du trenger i-versjonen. Den har praktisk talt ingen fordeler over standard-versjonen med mindre du har spesielle krav. Skjermen er bra nok den, så sant den er 120 Hz? 60 Hz er nesten for lite med et såpass stort budsjett :p Stusset også litt over tilkoblingene; den har bare tilkobling for VGA og HDMI, og jeg tror ikke de støtter 120 Hz oppdateringsfrekvens :hm: Er du i tvil, kan jeg anbefale denne. 144 Hz, 1 ms responstid, DVI, VGA og HDMI :thumbup:

 

Ellers et VELDIG bra oppsett, flotte greier! ;)

Da skal jeg forandre PSU-en, takk for tipset!

 

Skjermen har 60Hz med 2 ms responstid.

Så, du sier at hverken VGA eller HDMI støtter 120Hz?

 

Et spørsmål: Har det noe å si om HDMI-versjonen på skjermkortet og skjermen er forskjellige?

 

Et annet spørsmål: Hvis det står at kabinettet har USB 2.0 og USB 3.0 tilkoblinger, betyr det at man kan kun ha USB 2.0 og USB 3.0 optisk enhet, og ikke SATA eller e-SATA?

 

Endret av Intel Rocks
Lenke til kommentar

Da skal jeg forandre PSU-en, takk for tipset!

 

Skjermen har 60Hz med 2 ms responstid.

Så, du sier at hverken VGA eller HDMI støtter 120Hz?

 

Stemmer.

 

Et spørsmål: Har det noe å si om HDMI-versjonen på skjermkortet og skjermen er forskjellige?

 

HDMI-tilkoblinger er bakoverkompatible så vidt jeg vet, men overføringshastigheten er begrenset til den tregeste. Så det skal i det minste virke ;)

 

Et annet spørsmål: Hvis det står at kabinettet har USB 2.0 og USB 3.0 tilkoblinger, betyr det at man kan kun ha USB 2.0 og USB 3.0 optisk enhet, og ikke SATA eller e-SATA?

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet; men kabinettet skal ikke ha noe å si noe for de INTERNE tilkoblingene; så så lenge du har et optisk drev som støtter SATA eller e-SATA, og et hovedkort som også støtter det, skal det fungere bra.

Lenke til kommentar

 

Skjermen har 60Hz med 2 ms responstid.

Så, du sier at hverken VGA eller HDMI støtter 120Hz?

 

Stemmer.

 

Da skal jeg sjekke litt ut om det, takker :)

 

 

 

HDMI-tilkoblinger er bakoverkompatible så vidt jeg vet, men overføringshastigheten er begrenset til den tregeste. Så det skal i det minste virke ;)

 

Skjønner, fordi skjermkortet mitt har en HDMI-versjon på 1.4a mens skjermen som jeg har funnet har en HDMI-versjon på 1.4, så derfor jeg lurte på det.

 

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet; men kabinettet skal ikke ha noe å si noe for de INTERNE tilkoblingene; så så lenge du har et optisk drev som støtter SATA eller e-SATA, og et hovedkort som også støtter det, skal det fungere bra.

 

Så du sier at jeg kan koble en intern optisk enhet til hovedkortet? Fett!

 

Som du ser, jeg har nylig satt meg inn i dette, kan ikke alt for mye :p

Lenke til kommentar

 

 

Skjermen har 60Hz med 2 ms responstid.

Så, du sier at hverken VGA eller HDMI støtter 120Hz?

 

Stemmer.

 

Da skal jeg sjekke litt ut om det, takker :)

 

 

 

HDMI-tilkoblinger er bakoverkompatible så vidt jeg vet, men overføringshastigheten er begrenset til den tregeste. Så det skal i det minste virke ;)

 

Skjønner, fordi skjermkortet mitt har en HDMI-versjon på 1.4a mens skjermen som jeg har funnet har en HDMI-versjon på 1.4, så derfor jeg lurte på det.

 

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet; men kabinettet skal ikke ha noe å si noe for de INTERNE tilkoblingene; så så lenge du har et optisk drev som støtter SATA eller e-SATA, og et hovedkort som også støtter det, skal det fungere bra.

 

Så du sier at jeg kan koble en intern optisk enhet til hovedkortet? Fett!

 

Som du ser, jeg har nylig satt meg inn i dette, kan ikke alt for mye :p

 

Greit nok det, altså ;) Men med optisk enhet, mener du da CD-leser e.l?

 

Lenke til kommentar

Greit nok det, altså ;) Men med optisk enhet, mener du da CD-leser e.l?

Jepp, hadde vært flott om jeg kunne ha funnet en optisk enhet som kan lese og brenne både DVD, BR og CD.

 

Et annet spørsmål: Du sier at så lenge både hovedkortet og den optiske enheten støtter SATA, så funker det. Hva med hvilken type SATA det er? For eks. skjermkortet mitt støtter bare SATA 6 Gb/s, og jeg finner bare optiske enheter som støtter SATA 1.5 Gb/s og SATA 3 Gb/s.

Endret av Intel Rocks
Lenke til kommentar

 

Greit nok det, altså ;) Men med optisk enhet, mener du da CD-leser e.l?

Jepp, hadde vært flott om jeg kunne ha funnet en optisk enhet som kan lese og brenne både DVD, BR og CD.

 

Et annet spørsmål: Du sier at så lenge både hovedkortet og den optiske enheten støtter SATA, så funker det. Hva med hvilken type SATA det er? For eks. skjermkortet mitt støtter bare SATA 6 Gb/s, og jeg finner bare optiske enheter som støtter SATA 1.5 Gb/s og SATA 3 Gb/s.

 

SATA er bakoverkompatibel, så det er ikke noe problem ;)Her har du et optisk drev som tar både DVD, BR og CD og bruker SATA-grensesnittet

Lenke til kommentar

God morgen folkens! Først av alt så har jeg funnet en optisk enhet som virker veldig bra (Asus BW-12B1ST), og er lagt til første post.

 

Har sett litt på forskjellige hovedkort, strømforsyninger og skjermer, og kom fram til disse:

 

Hovedkort: Asus Z87-Pro og Asus Z87-A - Har da Z87-Pro fra før av i min liste, som koster 1410,-
Samtidig kan jeg få et nesten like godt kort (Asus Z87-A) for 1006,-
Det eneste jeg legger merke til ved forskjellene på disse 2 etter noe lesing er:

Pro has slightly larger heatsink on capacitors and VRM
A has 2 PCIe x1 and 2 PCI while Pro has 4 PCIe x1
A does not support 3-way Crossfire but both support Quad SLI/Crossfire.
A has VGA - DVI - HDMI - Mini DisplayPort and Pro has the same but regular DisplayPort.
Pro has 2 additional SATA III using ASMedia controller.
Realtek ALC-892 vs Realtek ALC-1150
Realtek 8111-GR Gigabit vs Intel® Ethernet Connection I217-V
Pro has Dual Band Wireless a/b/g/n Adapter

Strømforsyning: Corsair AX750, Corsair TX750, Corsair TX750v2, Corsair CX750M - Etter et kjapt søk på Modulær, mellom 700-800W og ATX format fant jeg disse. Vet ikke hvilken jeg skal kjøpe, har sett litt på Corsair sine sider, hvor de rangerer disse. I følge kameraten min går det slik: CX - TX - AX. Ser også at det er litt prisforskjell mellom disse. Hva tror dere jeg bør velge?

 

Skjerm: AOC G2460PQU, Asus VG248QE - Fant disse 2 skjermene, og de er relativt like, satt opp en liste over hva begge har.

 

AOC (1799,-) Asus (2445,-)
25W 45W
Innebygd USB hub
- 2x USB 2.0 2x USB 3.0
Utgang for hodetelefoner
VGA VGA
DVI DVI
HDMI HDMI
LED LED
16:9 16:9
24'' 24''
1920x1080 1920x1080
144 Hz 144 Hz
1 ms - 1 ms 1 ms - 1 ms
TN TN
3D-støtte
VESA-feste VESA-feste

 

Hva tror dere?

Endret av Intel Rocks
Lenke til kommentar

Da har jeg endelig bestemt meg for mitt fulle setup!

 

Prosessor: Intel Core i7 4770K - 2445,-
Prosessorkjøler: Corsair Hydro H100i - 739,-
Hovedkort: Asus Z87-Pro - 1410,-
Minne: Kingston HyperX DDR3 PC12800/1600MHz 2x8GB - 964,-
SSD: Samsung 840 Pro 128GB - 920,-
HDD: Seagate Barracuda 64MB 2TB - 650,-
Skjermkort: Asus GeForce GTX 770 2GB - 3080,-
Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl - 685,-
Strømforsyning: Corsair HX750 750W - 995,-
Optisk enhet: Asus BW-12B1ST - 539,-
Tastatur: Razer Blackwidow Ultimate 2013 - 995,-
Skjerm: AOC G2460PQU 24'' - 1999,-

 

 

Gleder meg til å få dette i hus, skal bestilles i morgen!

Endret av Intel Rocks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...