Gå til innhold

Stasjonær Gaming PC - Hjelp


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en stasjonær PC til gaming eller eventuelt bygge en selv. Jeg tenker meg et budsjett på rundt 8.000,- så jeg trenger ingen forslag til ting som en Nvidia 780, det blir litt for mye. Jeg kan ikke for mye om datamaskin, så det er derfor jeg trenger hjelp til valg av ting. Jeg har skjønt at det er forskjellige deler som passer bedre til hverandre enn andre (hvis ikke, korriger meg). Her er noen punkter:

 

*Ingen kunnskap med å bygge PC

 

*Tenker meg en PC som kan kjøre Battlefield 4 med høy kvalitet når det kommer

 

*En rask PC som ikke smelter gummien den står på (snakker om varme, er vannkjøling nyttig?)

 

*En som holder i mange år og har en kasse hvor det er enkelt å bytte ut ting

 

Hvis noen har flere spørsmål så bare still dem, jeg har prøvd å finne meg noen ting selv, men sliter litt, jeg lurer også på om et "NZXT Phantom Big Tower" kabinett er fint for en nybegynner.

 

Takk :)

Endret av David Bråthen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nyfrelst på mITX-systemer, så det var det jeg satt opp til deg.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1277317&su=EBD4C5C1-0CFD-4DC5-8931-76B0CD67BB0A

 

Det ble noe over budsjett, og kabinettet, vel det er et lett mITX å bygge i, men det er selvsagt verre enn å bygge i noe som er så stort som en buss.

 

Fordelen er at det tar deg 30 minutter ekstra, om du somler, å bygge den. Det eneste du kanskje kommer til å gjøre i løpet av 3 år, er å bytte skjermkort, som kanskje tar deg 30 sekunder ekstra å gjøre noe med kontra å gjøre det samme i et stort kabinett.

 

Alt i alt, minimale besparelser i tid og frustrasjon. Fordelen med å ha bygget i mITX er at datamaskinen din er på størrelse med en liten mikrobølgeovn, i stedet for å være på størrelse med et kjøleskap. Kjølingen i Node 304 er veldig bra.

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/liste/143555 Mitt forslag. Du kommer litt over 8k, men vil si det er et godt kjøp likevel. Noen punkter for dette:

  • Nyeste generasjon CPU, holder en god stund
  • Hovedkort som kan kjøre SLI/CFX når skjermkortet blir for svakt alene
  • Kraftig, høykvalitets PSU som holder lenge. Har mer enn nok kapasitet for både overklokking og SLI/CFX.
  • Jevnt over bra kabinett som er veldig stilrent og lyddempet.

Hvis du vil ha en mer kompakt maskin, er OJ Doe sitt forslag veldig bra ;)

Lenke til kommentar

Jeg er nyfrelst på mITX-systemer, så det var det jeg satt opp til deg.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1277317&su=EBD4C5C1-0CFD-4DC5-8931-76B0CD67BB0A

 

Det ble noe over budsjett, og kabinettet, vel det er et lett mITX å bygge i, men det er selvsagt verre enn å bygge i noe som er så stort som en buss.

 

Fordelen er at det tar deg 30 minutter ekstra, om du somler, å bygge den. Det eneste du kanskje kommer til å gjøre i løpet av 3 år, er å bytte skjermkort, som kanskje tar deg 30 sekunder ekstra å gjøre noe med kontra å gjøre det samme i et stort kabinett.

 

Alt i alt, minimale besparelser i tid og frustrasjon. Fordelen med å ha bygget i mITX er at datamaskinen din er på størrelse med en liten mikrobølgeovn, i stedet for å være på størrelse med et kjøleskap. Kjølingen i Node 304 er veldig bra.

Takk, nå fikk jeg litt å bryne meg på, dette hjalp veldig! Tror du har overtalt meg til å gå for et mITX kabinett!

 

https://prisguiden.no/liste/143555 Mitt forslag. Du kommer litt over 8k, men vil si det er et godt kjøp likevel. Noen punkter for dette:

  • Nyeste generasjon CPU, holder en god stund
  • Hovedkort som kan kjøre SLI/CFX når skjermkortet blir for svakt alene
  • Kraftig, høykvalitets PSU som holder lenge. Har mer enn nok kapasitet for både overklokking og SLI/CFX.
  • Jevnt over bra kabinett som er veldig stilrent og lyddempet.

Hvis du vil ha en mer kompakt maskin, er OJ Doe sitt forslag veldig bra ;)

Takk! Virker som et godt kjøp dette og!

 

Kan noen forklare meg hva SLI/CFX er? Kanskje noen får svar på det hvis de ser denne artikkelen også? :)

Lenke til kommentar

Sli og CFX betyr at du benytter deg 2 eller flere skjermkort! ;) Dette øker kraften, men kan gi andre problemer sånn som varme, ikke tilstrekkelig PSU(Strømmtilførsel) , microstuttering osv.

Sli er betengnelsen som Nvidia bruker på sin "Multi-GPU" teknologi, mens CFX(Crossfire) er AMD's navn på deres "Multi-GPU" teknologi.

Og om du ikke bryr deg så mye om overclocking av ditten og datten så er ikke i5 4570k noe vits i å kjøpe. Kjøp heller i5 4470 og spar et par 100 lapper som du kan legge i andre ting, sånn som en SSD eller vannkjøling om du planlegger på å bygge i et mITX kabinett. Kan fort bli varmt i et knøtt lite kabinett. ;)

 

Jeg kjøpte meg ny PC for et par uker siden, her er mine deler. Betalte litt i overkant av 7 tusen.

 

500w Corsair PSU

8 GB Ram

i5 3470

GTX 760 2GB

2TB hardisk

Fractal Design Define Mini Kabinett

Et eller annet Asus Hovedkort.

Jeg spiller BF3, CSS, CS:GO, DayZ, Arma 2(duh), Skyrim

Kjører alt på full grafikk, med untakk av DayZ, for det kjører ingen på full grafikk!

Endret av feksarhau96
Lenke til kommentar

Takk, nå fikk jeg litt å bryne meg på, dette hjalp veldig! Tror du har overtalt meg til å gå for et mITX kabinett!

 

Takk! Virker som et godt kjøp dette og!

 

Kan noen forklare meg hva SLI/CFX er? Kanskje noen får svar på det hvis de ser denne artikkelen også? :)

SLI/CFX er Multi-GPU oppsett (kunne kjøre flere skjermkort samtidig. SLI er nVidia sin løsning, CFX (forkortelse for CrossFireX) er AMD sin løsning. Begge har pros and cons, men SLI har for øyeblikket mindre problemer ;)

Lenke til kommentar

Takker begge to for svarene!

 

Men hva er best, et NZXT Phantom Big Tower kabinett eller et Node 304 Mini-ITX kabinett? Ut i fra hva du kan gjøre.

Et større kabinett vil være bedre og enklere å bygge i, og dette er nyttig for senere utbytting av deler, m.m. I tillegg er flere deler markedsført for ATX-standard, så det kan også være enklere å finne deler til et ATX-oppsett, med tanke på kompabilitet. Det er også lettere å få bedre luftflyt i større kabinetter; dette er en generelt nyttig ting, kanskje særlig med tanke på evt. overklokking.

 

Er det spørsmål om å få plass til PC´en, er et Mini-ITX oppsett nyttig; men hvis dette ikke er et problem for deg ser jeg ingen grunn til å ha det foran et ATX.

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Hmm,

De er vel god på hver sine områder. Node er jo et ekstremt lite kabinett, mens Phantom er veldig stort.

Phantom vil jo kunne ta ut varme mer effektivt vil jeg tro (er ikke helt sikker), mens Node er kjekt å ha om du LANer hos venner eller flytter mye på deg.

 

Phantom

- Passer flere typer hovedkort

- Tar ut varme mer effektivt

- Mer oppgraderings muligheter (4 Ram sticks, flere skjermkort, flere hardisker osv.)

- Flere slots framme til viftekontrollere og diskroms.

- Lettere å bygge i.

 

NODE

- Mye mer mobilt

- Billigere

- Kan bare ha 1 skjermkort

- Passer bare mITX hovedkort.

Endret av feksarhau96
Lenke til kommentar

Et større kabinett vil være bedre og enklere å bygge i, og dette er nyttig for senere utbytting av deler, m.m. I tillegg er flere deler markedsført for ATX-standard, så det kan også være enklere å finne deler til et ATX-oppsett, med tanke på kompabilitet. Det er også lettere å få bedre luftflyt i større kabinetter; dette er en generelt nyttig ting, kanskje særlig med tanke på evt. overklokking.

 

Er det spørsmål om å få plass til PC´en, er et Mini-ITX oppsett nyttig; men hvis dette ikke er et problem for deg ser jeg ingen grunn til å ha det foran et ATX.

Nei jeg har ikke noe problem med plass :)

 

Hmm,

De er vel god på hver sine områder. Node er jo et ekstremt lite kabinett, mens Phantom er veldig stort.

Phantom vil jo kunne ta ut varme mer effektivt vil jeg tro (er ikke helt sikker), mens Node er kjekt å ha om du LANer hos venner eller flytter mye på deg.

 

Phantom

- Passer flere typer hovedkort

- Tar ut varme mer effektivt

- Mer oppgraderings muligheter (4 Ram sticks, flere skjermkort, flere hardisker osv.)

- Flere slots framme til viftekontrollere og diskroms.

- Lettere å bygge i.

 

NODE

- Mye mer mobilt

- Billigere

- Kan bare ha 1 skjermkort

- Passer bare mITX hovedkort.

Takk, veldig fint oppsett, jeg lurer nesten på om jeg går for en stort kabinett i hvert fall, så jeg kan gjøre litt mer. Virker litt mer fleksibelt når det kommer til innhold.

 

Så lurer jeg på en ting til, hva er best, AMD, GTX eller Nvidia? Og bør jeg ikke ha en intel-core 7?

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke noe problem med plass :)

 

Takk, veldig fint oppsett, jeg lurer nesten på om jeg går for en stort kabinett i hvert fall, så jeg kan gjøre litt mer. Virker litt mer fleksibelt når det kommer til innhold.

 

Så lurer jeg på en ting til, hva er best, AMD, GTX eller Nvidia? Og bør jeg ikke ha en intel-core 7?

GTX=nVidia :p

 

Nvidia har nylig lansert 700-serien sin, så de har de nyeste og beste skjermkortene for øyeblikket. I tillegg har de litt mindre problemer med Multi-GPU driverne sine. Hvis du ikke skal bygge akkurat nå, kan du vurdere å vente på AMD sin nye 9000-serie, som blir lansert om ikke alt for lenge.

 

i7 er bra, men har ingen fordel over i5 i spill. Den ekstra ytelsen fra en i7 får du stort sett bare brukt i videoredigeringsprogrammer.

Lenke til kommentar

Om du vil ha et billig kraftig skjermkort, vill jeg gått for 760!(det jeg gjorde, angrer ikke i det hele tatt!) Men om du planlegger får å gå for et oppsett som kan oppgraderes med flere skjermkort, vill jeg gått for et AMD skjermkort. Det er flere hovedkort som støtter CFX enn det er hovedkort som støtter SLI. (Du får billigere hovedkort som støtter CFX enn de som støtter SLI eller begge delene.).

Endret av feksarhau96
Lenke til kommentar

GTX=nVidia :p

 

Nvidia har nylig lansert 700-serien sin, så de har de nyeste og beste skjermkortene for øyeblikket. I tillegg har de litt mindre problemer med Multi-GPU driverne sine. Hvis du ikke skal bygge akkurat nå, kan du vurdere å vente på AMD sin nye 9000-serie, som blir lansert om ikke alt for lenge.

 

i7 er bra, men har ingen fordel over i5 i spill. Den ekstra ytelsen fra en i7 får du stort sett bare brukt i videoredigeringsprogrammer.

Heh, ok da vet jeg det :p Men det er fint å vite det med i7 og i5, takk. Tenker nok jeg går for AMD siden feksarhau96 mener det er flere skjermkort som støtter CFX.

 

Om du vil ha et billig men syykt kraftig skjermkort, vill jeg gått for 760! Men om du planlegger får å gå for et oppsett som kan oppgraderes med flere skjermkort, vill jeg gått for et AMD skjermkort. Det er flere hovedkort som støtter CFX enn det er hovedkort som støtter SLI. (Du får billigere hovedkort som støtter CFX enn de som støtter SLI eller begge delene.).

Ok takk.

Lenke til kommentar

Om du driver med musikkproduskjon, 3D rendering, bideredigering og den slags er i7 prossessorne fint å ha :) Om du lager en PC for gaming og hverdaglig bruk er det absoultt ingen vits i å ha en i7.

 

Med tanke på at du har et budsjett på 8000 burde du gå for en i5, og heller legge meste parten av pengene dine i et skjermkort. :) Du kan alltids gå for en AMD prossessor, disse er betraktelig billigere, men ikke fult så kraftig og bruker mere strøm.

Endret av feksarhau96
Lenke til kommentar

Om du driver med musikkproduskjon, 3D rendering, bideredigering og den slags er i7 prossessorne fint å ha :) Om du lager en PC for gaming og hverdaglig bruk er det absoultt ingen vits i å ha en i7.

 

Med tanke på at du har et budsjett på 8000 burde du gå for en i5, og heller legge meste parten av pengene dine i et skjermkort. :) Du kan alltids gå for en AMD prossessor, disse er betraktelig billigere, men ikke fult så kraftig og bruker mere strøm.

Hvilken prossessor anbefaler du da?

Lenke til kommentar

Hvilken prossessor anbefaler du da?

Om jeg skulle gått for AMD hadde jeg tatt FX 8350 med tanke på at du har et budsjett nokk for den. Det som er bra med denne prossessoren er at den har 8 kjerner i forhold til i5 og de fleste i7'ene som bare har 4 kjerner.

 

Du får også en litt billigere "budsjetts" prossessor FX6100 denne har 6 kjerner og er veldig billig i forhold til hva den har å tilby :p

 

Det som er bra med AMD prossessorne er at de har flere kjerner og kjører på en høyere klokkefrekvens, men diss blir også varmere og bruker mer strøm en i5 og i7.

Endret av feksarhau96
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...