Gå til innhold

Hjelp til mic pre-amp DIY


Anbefalte innlegg

Eg tenkte eg skulle prøve å lage ein mikrofon pre-amp basert på ein INA217 chip då eg såg dette: http://www.audiomasterclass.com/the-famous-5-preamp-everything-you-need-to-know

Eg forhasta meg selfølgelig og begynte å kjøpe deler før eg hadde "researcha" nok. Det eg lurer på er korleis i alle dagar eg kan forsyne pre-ampen med strøm til både chipen og til mikrofonen. Mikrofonen treng 48v+ og chipen treng 15v+ og 15v-. Går det ant å "dele" opp spenninga fra for eksempel ein slik: http://www.ebay.com/itm/NEW-ARIIC-48V-Power-AC-Adapter-for-Mean-Well-ES25A48-480-ES25A48-P1J-PSU40A-8-/390483328221?pt=US_VoIP_Phone_Adapters&hash=item5aea9ebcdd?

Tingen er at eg vil helst sleppe å bruke meir enn ein strømforsyning.

Koblingsskjema:

5-dollar-preamp-schematic.jpg

Det er og masse info her: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ina217.pdf

 

EDIT:

Eg fant ut at eg kan bruke spenningsregulatorer til å lage +15 og -15 volt. For eksempel ein L7815 til +15v og L7915 til -15v.

Men det er ein ting til eg har problem med å forstå. Eg ser ikkje korleis +48v delen er kobla i ein slutta krets. Skal den liksom gå tilbake til ground frå mikrofonen?

Endret av larso093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, 48v ligger på både hot og cold. (det er jo egentlig hot begge to, bare i motfase).

Om du ikke har 48V tilgjengelig, prøv med mindre.

De fleste kondensatormikrofoner fungerer fint med betydelig mindre spenning. (12v og opp)

Takk for hjelpen. Eg trur eg prøver meg med ein gammel laptoplader først.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ja, 48v ligger på både hot og cold. (det er jo egentlig hot begge to, bare i motfase).

Om du ikke har 48V tilgjengelig, prøv med mindre.

De fleste kondensatormikrofoner fungerer fint med betydelig mindre spenning. (12v og opp)

Hva betyr egentlig det ? er + hot og - (jord) cold ? og er det omvendt i noen land?

Lenke til kommentar

 

Ja, 48v ligger på både hot og cold. (det er jo egentlig hot begge to, bare i motfase).

Om du ikke har 48V tilgjengelig, prøv med mindre.

De fleste kondensatormikrofoner fungerer fint med betydelig mindre spenning. (12v og opp)

Hva betyr egentlig det ? er + hot og - (jord) cold ? og er det omvendt i noen land?

 

Nei, men signalet er jo ikke DC, men AC - begge svinger mellom pluss og minus, men i motfase.

48V spenningen ligger på både hot og cold, og har ikke noe med signalet å gjøre. Det er bare en spenning som blir brukt til å forsyne kondensatormikrofoner.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, 48v ligger på både hot og cold. (det er jo egentlig hot begge to, bare i motfase).

Om du ikke har 48V tilgjengelig, prøv med mindre.

De fleste kondensatormikrofoner fungerer fint med betydelig mindre spenning. (12v og opp)

Hva betyr egentlig det ? er + hot og - (jord) cold ? og er det omvendt i noen land?

 

Nei, men signalet er jo ikke DC, men AC - begge svinger mellom pluss og minus, men i motfase.

48V spenningen ligger på både hot og cold, og har ikke noe med signalet å gjøre. Det er bare en spenning som blir brukt til å forsyne kondensatormikrofoner.

 

Nei selvfølgelig er det ikke DC - det tenkte jeg ikke på. Men er ikke hot og cold begreper når det brukes DC også? For ett utrent øye ser 48V å gå på utsiden av amp kretsene gjennonnm en motstand og ut i XLR.

Lenke til kommentar

Joda, hot og cold kan brukes som pluss og minus i DC sammenheng, men for AC er det ikke noe sikt.

48Volt DC går vitterlig på utsiden av kretsen, og det er ikke så rart - det er ikke en del av signalkertsen, bare en forsyningsspenning til mikrofonen. DC komponenten blir jo borte i C1 C2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...