Gå til innhold

kommer jeg inn i medisinstudiet med dette snittet ?


Silje 12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

poenget mitt er at om man satser på et medisinstudie med 5,6 fra vgs så tar man en råsjangs. jeg ville aldri ha gjordt det selv om jeg godt kunne tenke meg å bli lege

Jupp. Anbefaler ikke å plassere alle kortene på medisinstudiet, men heller titte på alternativer. Førstevalget kan fint være medisin, så får hun bare følge spent med.

Lenke til kommentar

Jeg mente ca.5,6 i snitt bare vg3, vg1 og vg2 har hun 5,44 /m rea.poeng. Med 5,6 i snitt på vg3 vil hun ende meg 57 poeng nok til å komme inn i tromsø.

NEI snittet fra VG1 og VG2 er 5.55, men eg tenkte at på slutten av dette året vil jeg slutte med 5.44 (fra VG1+ VG2+VG3) i snitt hvis jeg får alle de karakterene som er planlagt.. :D

men nå har eg regnt det på nytt og jeg tror jeg kunne få litt bedre i noen fag, så kanskje jeg vil ende med 5,54 med tillingspoeng..

Lenke til kommentar

Er vel bare å sjekke listene på samordna? Laveste poengsum er på UiT, 56.9 poeng. Det betyr at for å kunne regne med å ha sjans bør poengsummen ligge rundt 57 poeng inkl. tilleggspoengene.

Dette har forsår jeg veldig godt, med det jeg lurer på er; om det er noen som kommer inn med lavere snitt??

f.eks: hvis det blir ledige plasser ???

Lenke til kommentar

Da tror jeg i så fall at det er mange på venteliste som har like under nedre poenggrense. F.eks hvis nedre poenggrense er 56.9, vil det være mange som har 56.8 som ikke har kommet inn.

 

Det kan jo hende at det er veldig få som søker samtidig som deg og at nedre poenggrense synker, men det finner jeg lite sannsynlig i og med at medisinstudiet er blant de mest populære nå for tiden.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Dette har forsår jeg veldig godt, med det jeg lurer på er; om det er noen som kommer inn med lavere snitt??

f.eks: hvis det blir ledige plasser ???

For å svare deg enkelt: Med 54,4 poeng har du ikke sjans å komme inn i Norge om du ikke er samisk eller nordlending. Skal du komme inn må snittet forbedres, det er den harde sannheten.

 

Edit:

Det du da eventuelt kan gjøre om du ikke vil vente på alderspoengene, er rett å slett å få bedre snitt. Har du alle realfagspoengene? Om du har tre fag i år, se om du kan melde deg på et til realfag for å eventuelt få fler poeng om du bare har feks. 3,5. Er du god i engelsk? Meld deg opp som privatist i internasjonal engelsk og se om du klarer å få 6. Har du noen firere? Forbedre dem til en 5'er eller 6'er!

 

Alt er mulig, selv hoppet jeg fra vg2 idrett til vg3 studiespesialisering for å komme inn på medisin. Må da i tillegg til fellesfag + biologi 2, R1 og fysikk 1 på skolen, ta kjemi 1 og 2 som privatist. Hvis jeg på mirakuløst vis klarer det i tillegg til å få godt nok snitt til å komme inn, så bør det være mulig for deg og! :)

Endret av krangel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, :)

 

Jeg går i tredje klasse nå(studiespesialisering) og jeg vurderer at jeg slutter dette året med snitt 5.44 med tillingspoeng.. og jeg lurer bare på om det er mulig å komme inn i medisin i Norge, eg vet at snittet for å komme inn er høyere enn det eg har,, men er det noen som kommer inn med litt lavere snitt ??

 

tusen takk på forhånd for svar ;))

 

Svaret på spørsmålet ditt - som ingen har tatt seg bryet med å svare på - det er: Ja, du kan komme inn med lavere snitt enn de offisielle tallene.

 

Det reelle poengsnittet den siste opptatte studenten har, blir ikke lagt ut i offisiell statistikk. De grensene folk refererer til er fra suppleringsopptaket i slutten av juli hvert år. Da er det enda flere uker til studiestart, mye skjer i den perioden.

 

Jeg har sett de reelle tallene i en pdf et sted, men finner den ikke nå. Det jeg kan huske er at tallene var ganske ulike de offisielle tallene, og utslagene varierte stort fra år til år. Årsaken kan være at når enkelte faller fra f.eks. den første studieuken, må det graves dypere i søknadsbunken fordi mange da har påbegynt et annet studium og ikke ønsker å bytte. Ved å overbooke vil dette unngås, og utsalget på poenggrensen reduseres mye. Flere steder er det praksis nå å overbooke ganske mye, derfor er sjansene for å komme inn under det offisielle snittet lavere nå enn før.

 

Rådet til deg må etter dette bli å ta utgangspunkt i offisiell statistikk over poenggrenser. Om du skulle komme inn med et lavere snitt, så er det et rent lykketreff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...