Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk med managed switch


Anbefalte innlegg

Har kablet hjemmenettverk med diverse datamaskiner, nettverksskrivere, NAS, etc og benytter vanlig enkel switch som fungerer greit.

Ungene begynner å bli store så nå ønsker jeg å begrense tilgangene på nettverket, m.a.o kunne tildele rettigheter/tilganger til hver bruker.

Etter å lest litt omkring virket managed switch å være løsningen.

Har nå kjøpt en D-link DES-3200 18 porter managed swich og planlegger å bruke den til å styre/tildele rettigheter/tilganger for ungene og oss andre.

Men lurer på om jeg har gapt over for mye.......

Allerede ved installasjon av programvaren (DView) kom første hinder. Datamaskinen min (HP med windows7/64bit) melder at jeg må installere SNMP Service. Noen som vet hvordan?

Her kan fort bli flere hindringer før dette virker!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendig å installere SNMP service på pc'en.

 

SNMP er hvis du skal overvåke switchen,(båndbredde-bruk, opptid osv). Du vil allikevel bruke et annet verktøy til det en windows hvis du ønsker det.

 

Switchen kan du styre via webgui eller CLI via telnet/ssh

Takk for raskt svar.

Det er ved installasjon av softwaren (DView) at kravet om installasjon av SNMP Service kommer opp. Får dermed ikke installert softwaren.

Hvis jeg forstår ditt svar rett er det bare koble opp å ikke benytte DView til styring/overvåkning, da unngår man å installere SNMP-service men må benytte annet styre/overvåkningsverktøy.

Men hvis jeg skal benytte D-links programvare (DView) må jeg vel installere SNMP. Ligger SNMP i Windows slik at den bare er å aktivere eller er det et eget program som må kjøpes/lastes ned?

Lenke til kommentar

Tviler på at SNMP i seg selv gir deg noe av det du er på jakt etter.

 

Kort forklart så vil SNMP på den switchen der gi deg trafikkmengde på en eller flere porter, kontaktinfo, antall kollisjoner på nettet, belastning på switchen og den type måledata. Dersom DSView krever dette, så må du jo ha det. Men eg tviler på at DSView gir deg noen flere funksjoner enn hva du får ved å logge deg inn på grensesnittet på switchen.

 

Det som er spørsmålet eg sitter igjen med, er hva ønsker du at switchen skal kontrollere for deg egentlig?

Lenke til kommentar

Du kan styre tilgangen på mapper på NASen, samme med skrivere og det andre.

 

VLAN brukes for å skille nett "semi-fysisk", på jobb bruker jeg det for å skille elev og lærernett f.eks.

 

SNMP brukes for å se på trafikkdata over tid (kan brukes til mye annet også)

 

diverse datamaskiner, nettverksskrivere, NAS, etc

 

Har nå kjøpt en D-link DES-3200 18 porter managed swich og planlegger å bruke den til å styre/tildele rettigheter/tilganger for ungene og oss andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...