Gå til innhold

Hva er maks anbefalt temperatur på prosessor?


Jonah Hex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

64 grader er mye! Du bør nok få prosessoren 10 grader ned, ihvertfall. Du kan skifte CPU-kjøler ja, men i ditt tilfelle høres det ut som om luftgjennomstrømmningen er problemet. Prøv å sjekk hvor mye temperaturen på CPU synker mye hvis du tar av døra (hvsi det er dør på den). Hvis temperaturen da synker mye bør du kjøpe deg en eller flere kabinettvifter. Hvis du ikke har plass så kan du borre litt. Hvis ikke synker så mye så skifter du CPU-kjøler i stedet for.

Lenke til kommentar

syns nå 64grader var noe kolossalt mye for en ikke overklokket xp2500 prosessor

Jeg kjører min xp2500 på 3200 hastighet og max tempen på den etter en 1time med torturetest(prime95) er mellom 53 og 55grader.Av kjøling så har jeg hvertfall kabinettet helt åpent og så har jeg 2 ekstra 12v dc vifter som blåser på nortbridge og cpu område.Og kjølinga på selve prosessoren er BOXED kjøling.

Skjønner ikke helt hvordan du får den så høyt opp på gradene når du ikke har overklokka den engang.

Lenke til kommentar

Kjøper alt som blir sagt her. Og årsaken til den høye tempen er som nevnt mangelen på sirkulasjon. Skal løse det med å bytte hele kabinettet + legge inn en vifte til eller to. Andre maskiner jeg har klarer langt lavere temperaturer, dette var oxo grunnen til bekymring. Men det er greit å vite at man har litt å gå på.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg lurer også veldig på om det kan være noe bøgg med avlesningen av cpu-tempen min. har en barton 2500@3200 og et asus a7n8x dlx hovedkort. når jeg leser av tempen i motherboard monitor så viser asus-1 sensoren fra 38-43 grader idle, og opp mot max 50 når jeg spiller over tid. diode-sensoren derimot (den som skal måle core-tempen på cpu) varierer fra ca 52-60 grader idle, og opp mot 66 grader ved spilling. er det vanlig med slike avvik på disse sensorene? bios viser en tre-fire grader over asus-1 sensoren, det stemmer vel om den legger på litt slakk i avlesninga. jeg ble litt nærvøs om det er for høy core temp her, for jeg kjører et swiftech kjøleelement påmontert ei 120mm vifte. skulle tro det holdt. tempen på hovedkortet stiger aldri over 24 grader, så luftgjennomstrømminga i kabinettet skulle det heller ikke være noe i veien med. har tatt av og satt på kjøleelentet flere ganger for å være sikker på at riktig mengde kjølepasta er satt på.

 

det som er mest rart er at en kompis av meg som har nøyaktig samme hovedkort og prosessor får avlest en temperatur på asus-1 som er i samsvar med diode-sensoren. og han bruker kun en boxed kjøler uten nevneverdig kabinettkjøling i tilegg. greit nok at jeg overklokker, men tempen synker bare et par grader over hele fjøla når jeg kjører på default speed. irriterende siden jeg har lagt i en del penger på kjøling! what to do...? :grine:

Lenke til kommentar
Min ukesgamle mamoz-bygde pc med xp2500+ holder jevnt over 60 grader, men går gjerne opp til 68-69 under spilling o.l. Ingen overklokking. Jeg føler meg snytt. Bruker dog Glacialtech 19 db stillegående vifte... muilg at det har noe med saken å gjøre. Men likevel da...

:lol: Kalle navn "Frysedisk" og har en så varm cpu :lol:

Måtte le jeg... :mrgreen:

 

Beklager for "off-topic" men måtte bare si dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...