Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan lese/lære naturfag


Anbefalte innlegg

Hva vil dere tro er den mest effektive måten å lese seg opp til eksamen?

 

Naturfag er jo en todelt eksamen med en skriftlig multiple choice, samt en muntlig prøve hvor en elevøvelse blir trukket med litt teori rundt. Den skriftlige prøven burde gå greit med litt kjennskap til stoffet pluss en del øving på gamle eksamens oppgaver. Men jeg er litt mer usikker hvordan jeg skal lese meg opp til de forskjellige kapittelene. Jeg føler det står så mye fakta i boka som ikke er relevant for eksamen. Hvordan kutter jeg ned stoffet og hva burde jeg fokusere på?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt som står i pensum. Er ikke noe vits å prøve å gjette seg frem til hva som kommer oftest opp på eksamen. Pugg pensum, så får du en 5-6 ganske lett.

 

I tillegg anbefaler jeg på det sterkeste å gå igjennom tidligere eksamensoppgaver. Disse finner du på udir.no

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å skrive egne øveark, med egne ord der du oppsummerer pensum. Del inn øvearket etter kapitler og mål. Du bør skrive det viktigste og fjerne de overflødige setningene fra boka, og heller lage et sammendrag av hele boka.

 

Siden det er mindre å lese og skrevet med egne ord, skal det være lettere å lære seg. Denne metoden fungerer i hvert fall for meg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å skrive egne øveark, med egne ord der du oppsummerer pensum. Del inn øvearket etter kapitler og mål. Du bør skrive det viktigste og fjerne de overflødige setningene fra boka, og heller lage et sammendrag av hele boka.

 

Siden det er mindre å lese og skrevet med egne ord, skal det være lettere å lære seg. Denne metoden fungerer i hvert fall for meg. :)

Jeg er helt enig med deg :) Selv jeg også pleier å velge de viktigste faktaene nåe jeg leser stoffet og derfor blir det lettere å lese for en prøve eller eksamen senere:)

Lenke til kommentar

Takk, det er fint å høre at noen er enige og at metoden fungerer for flere enn meg :new_woot:

 

Det er en metode jeg er godt kjent med! Åpnet boka igår og så at det var mye svada jeg må luke bort :)

 

 

Takk, det er fint å høre at noen er enige og at metoden fungerer for flere enn meg :new_woot:

 

I tillegg anbefaler jeg på det sterkeste å gå igjennom tidligere eksamensoppgaver. Disse finner du på udir.no

 

Ser ut som disse oppgavene har blitt passordbeskyttet. De var jo tilgjengelige for alle tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...