Gå til innhold

Hvordan finne ut hva som stjeler linjen min


Gjest Bruker-68389

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-68389

Hei

 

Jeg har Canal Digital Ultra 25/5 linje som har vært dønn stabil og levert 25/5 fra dag 1. Nå på fredag bikket det plutselig ned til 5-8Mbit og jeg tenkte jaja det ordner seg sikkert, men mandagen kom og samme prob. Ringte kundeservice og de fant ingen feil, ba meg resette modem og router, men fortsatt ingen hjelp. Prøvde også å skru av alt, dra ut alle ledninger, uten at det hjalp heller. De sa at de skulle kjøre et søk på linjen min hver time i 24 timer fra igår kveld, og desverre rakk jeg ikke ringe dem ikveld. Linjen fungerte faktisk og leverte det de lover ikveld uten at jeg har gjort noe som helst, så slo jeg på tv'en, og bang ned på 7-8 Mbit. Jeg skrudde av tv'en igjen for å se om det hjalp, men neida. Ingen aning annet enn at jeg ser det er en ekstra ip adresse i nettverket som jeg ikke aner hva er(ref bildet)

 

tau8.jpg

Uploaded with ImageShack.us

 

 

Den 192.168.1.6 ip'en aner jeg ikke hva er, ogdet står at den er tilkoblet med ledning. Jeg får nesten nå fortelle om mitt setup.

 

I stuen er modemet fra canal digital koblet til veggsocketen, så videre til en Netgear R6200 trådløs router, som jeg kobler opp smart tv'en med og mobil. Via den har jeg koblet til en slik internett via strøm sak som jeg har plugget i veggen, og så en motpart i veggen på soverommet, og så inn i min stasjonære pc. Dette setupet har fungert knirkefritt og levert dønn stabil linje fra dag en. Ingen ledninger er byttet om, ingenting. TV og router har nyeste firmware som ble lagt inn for flere uker siden så det skal ikke ha en impact.

 

Det jeg altså lurer på er jo at jeg bor i et leilighetskompleks med 6 boenheter. Jeg brukte internett via strøm der jeg bodde før, og hadde aldri noen problemer. Er det noen som vet om den internetten jeg kjører i mine strømstøpsler kan føres videre til en av de andre boenhetene, så en eller annen sitter og stjeler linjen min via sitt strømuttak ?

Hvis ikke, hvordan finner jeg ut hva den ip adressen er, og evt hva annet kan stjele linjen min ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Nevermind den ip adressen. Det var en dekoder som fortsatt stod plugget i som nå er fjernet, men jeg har fortsatt samme hastighet. Noe som slår meg er at jeg rundt torsdag kveld klarte å få kortleseren til å funke med min LG LA691V smart tv, men eneste sammenhengen jeg ser er tidspunktet for når linjen begynte å bli ustabil. Skjønner ikke helt hva den skulle ha å si for internett ?

Lenke til kommentar

Du kan prøve følgende:

Åpne et kommandolinjevindu, og skriv:

arp -a 192.168.1.6

Da skal du finne den tilhørende MAC-adressen til denne IP-en.

 

Så åpner du http://www.coffer.com/mac_find/, og søker på de 6 første tegnene i MAC-adressen. Hvis du f.eks. fant at MAC-adressen var 1c-af-f7-8e-f1-0e, så søker du på 1c-af-f7.

Du får nå opp produsenten av den nettverkstilknytta dingsen. Muligens det kan gi deg et hint om den dingsen du har i leiligheten som du hadde glemt hadde nettverksmulighet, eller så kan du med rette begynne å mistenke naboene dine.

 

Koble deg direkte til Netgear-boksen med kabel. Sjekk om du nå får riktig hastighet på nettilkoblingen.

Sjekk videre om den IP-adressen forsvinner om du kobler fra strømnettverksoppsettet ditt. Har du rett hastighet nå?

 

Til slutt kan det tenkes at noen elektriske apparater kan forstyrre signalet til strømnettverksboksene, men hva det skulle være kan jeg ikke tenke meg. Det er godt mulig at en nabo har kjøpt seg et apparat som er synderen, for så vidt jeg vet så rekker signalene nokså langt (opptil 100m på den som HW testet nå nylig).

Nå har jeg ikke slikt oppsett selv, så jeg vet ikke hvordan det settes opp; om det er noen sikkerhet mot nettopp naboer som kan koble seg til ditt nett, men nå har du i alle fall noen ting du kan sjekke.

 

Redigert:

Du fant selv ut av den IP-adressen, ja. =)

Hva er det for en kort-leser? Er det for å dekode TV-kanaler? I så fall bør du vel skru av den funksjonen for å teste. Eventuelt se på kanaler som du vet ikke er kodet, og test internetthastigheten for se om det utgjør noen forskjell når du svitsjer til en kanal som er kodet.

Dette er bare noen rare innfall jeg fikk i farten, jeg har ikke Canal Digital selv...

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har Canal Digital Ultra 25/5 linje som har vært dønn stabil og levert 25/5 fra dag 1. Nå på fredag bikket det plutselig ned til 5-8Mbit og jeg tenkte jaja det ordner seg sikkert, men mandagen kom og samme prob. Ringte kundeservice og de fant ingen feil, ba meg resette modem og router, men fortsatt ingen hjelp. Prøvde også å skru av alt, dra ut alle ledninger, uten at det hjalp heller. De sa at de skulle kjøre et søk på linjen min hver time i 24 timer fra igår kveld, og desverre rakk jeg ikke ringe dem ikveld. Linjen fungerte faktisk og leverte det de lover ikveld uten at jeg har gjort noe som helst, så slo jeg på tv'en, og bang ned på 7-8 Mbit. Jeg skrudde av tv'en igjen for å se om det hjalp, men neida. Ingen aning annet enn at jeg ser det er en ekstra ip adresse i nettverket som jeg ikke aner hva er(ref bildet)

 

tau8.jpg

Uploaded with ImageShack.us

 

 

Den 192.168.1.6 ip'en aner jeg ikke hva er, ogdet står at den er tilkoblet med ledning. Jeg får nesten nå fortelle om mitt setup.

 

I stuen er modemet fra canal digital koblet til veggsocketen, så videre til en Netgear R6200 trådløs router, som jeg kobler opp smart tv'en med og mobil. Via den har jeg koblet til en slik internett via strøm sak som jeg har plugget i veggen, og så en motpart i veggen på soverommet, og så inn i min stasjonære pc. Dette setupet har fungert knirkefritt og levert dønn stabil linje fra dag en. Ingen ledninger er byttet om, ingenting. TV og router har nyeste firmware som ble lagt inn for flere uker siden så det skal ikke ha en impact.

 

Det jeg altså lurer på er jo at jeg bor i et leilighetskompleks med 6 boenheter. Jeg brukte internett via strøm der jeg bodde før, og hadde aldri noen problemer. Er det noen som vet om den internetten jeg kjører i mine strømstøpsler kan føres videre til en av de andre boenhetene, så en eller annen sitter og stjeler linjen min via sitt strømuttak ?

Hvis ikke, hvordan finner jeg ut hva den ip adressen er, og evt hva annet kan stjele linjen min ?

Hvis jeg forstår det riktig er du tilkoblet powerline basert ethernet, noe som skal ifølge min forståelse være mulig og koble seg til via annen kurs så det er mulig at det er andre uvelkommne tilkoblet nettverket ditt.

Eneste mulighet for og se hvem som er påkoblet er via routerens web grensesnitt.

Dette skal du klare komme deg inn på hvis du går på startlinjen, søk etter 'cmd' og åpne opp commando linjen, skriv så inn ipconfig, trykk enter og se etter "default gateway" ref. bildepost-125365-0-96454400-1377036329_thumb.jpg

 

Når du har funnet ut ip adressen til routeren din går du i din respektive webbrowser, skriver inn http://IPadressen-til-routeren hvor du vil få opp web grensesnittet til routeren.

Du må skrive inn passord hvis du har forandret dette, men hvis du ikke har det, er standarden brukernavn admin, og passordet er ironisk nok password ( eventuelt admin ).

 

Har måtte gjøre dette selv tidligere når jeg bodde hos mine foreldre hvorav halve nabolaget "lånte" Wi-Fi.

Morsom historie hvorav jeg banket på hos han ene naboen og lurte på om han syns det var greit at jeg hadde fått tak i den personlige informasjonen han hadde lagret på dataen ettersom han var tilkoblet nettverket mitt ;).

 

Sporet litt av, tilbake til temaet.

 

Du skal da kunne lete deg frem til tilkoblede enheter, og sette opp mac-filter for hvilke enheter som har lov og koble seg til nettverket ditt og få nett-tilgang.

Det skal være mulig og sette opp "only allow x mac adresses" så kun mac-adresser som er satt i listen får utdelt IP adresse.

Mac-adresse er på en måte nettverkskortet's personlige 'adresse' og skal være forskjellig per nettverkskort.

 

Hvis det er så simpelt at en personen er tilkoblet via trådløst, så sett opp et passord som er litt komplisert for og koble seg til det trådløse sånn kun du og dine har tilgang, litt mer komplisert en 1234567890 ivertfall.

 

 

Håper dette kan være til hjelp, er tilgjengelig hvis du trenger mer hjelp :-)

 

-Kim

Lenke til kommentar

Hvis det skjer når du slår på TV, så kan det være marginalt signal til modem eller støy på antennekontakt.

Du kan jo trekke ut antennekabelen på TV og se om det er samme problem da.

 

Hvis du logger inn på modem ( http://192.168.100.1 ?), så kan du se signal/støyforhold. Disse skal helst ligge over 30dB på downstream og power under 50dBmV på upstream. Se om de endrer seg når du slår på TV.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

UPDATE:

 

Da har jeg pratet med Canal Digital, og har hvertfall funnet ut av noe, men jeg stiller meg fortsatt undrende til hvorfor en Cam modul/kortleser til TV skal trøbble med en internett via strøm dings. Jeg har pratet med mange og ingen har vært borti problemet, selv ikke andre linje support.

 

Vel, her er hva jeg kobler opp internett til min pc på soverommet med som jeg aldri har hatt problemer med tidligere, og som funker knirkefritt om jeg bruker dekoder til tv'en: http://www.devolo.com/consumer/72_dlan-200-avmini_starter-kit_product-presentation_1.html

 

Det vi/jeg har prøvd ikveld er kabel direkte fra modem til PC, og det ga full pott ved flere sjekker, og så kabel rett fra router til pc, og det ga også full pupp.

Som de sier på Canal Digital så leverer de det de skal og det må jeg jo såklart innrømme at de gjør da jeg så det selv svart på hvitt, men.... Jeg ønsker setup til pc via Devolo, plan B er jo å kjøpe en Wifi dongle til pc hvilket jeg har dårlig erfaring med hva stabilitet angår, selv med signalforsterker, og så plan c, kabel direkte fra router, med der tilhørende borring i vegger osv osv.

 

Så spørsmålet er vel egentlig, hvordan i helsike :p kan jeg finne ut av hvorfor cam-modulen som står i tv'en ikke liker mine Devolo dLAN 200 AVmini enheter ?

 

Det veldig merkelige er jo at jeg slo på pc'en da jeg kom hjem idag, tok flere hastighetsøk og det ga full pupp. Skrudde så på tv'en og hastigheten falt ned til 8Mbit. Skrur jeg av tv'en på dette tidspunktet har det ingen innvirkning. Den må stå avskrudd en god tid før det gir full pupp på hastighetsøk på min stasjonære pc... Internett på TV'en slår også ut samtidig, om jeg f.eks prøver youtube eller andre streamingtjenester.

 

Dette er så borti natta merkelig at jeg aner ikke opp eller ned :sleep:

Endret av Bruker-68389
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...