Gå til innhold

Flyger i luftforsvaret


fspro15

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er nå 16 år gammel og har veldig lyst til å søke meg inn i luftforsvaret for å bli flyger senere. Kunne tenkt meg som pilot på egentlig alt utenom jagerfly. (Hercules, P-3 Orion ... )

 

Jeg begynte nettopp på vg2, og hadde Matte 1T i vg1 (Den "vanskeligste" matten) Jeg fikk 4 i faget men strøk desverre på eksamen... Jeg tar selvfølgelig opp samme eksamen nå i desember og håper på en ihvertfall grei karakter.

 

Men problemet mitt:

 

Karierreveilederen vår sa til meg at det anbefales overhodet ikke at jeg, som strøk på eksamen, går videre til matte R1 og Fysikk. Rett og slett forde det vil bli alt for vanskelig. Hu sa også at elever med toppkarakter i R1 sliter veldig med fysikk.....

 

Jeg skjønner det aller meste i 1T, men gjorde tydeligvis noen feil på eksamen....

 

Så jeg har egentlig to spørsmål!

 

- Er virkelig matematikk R1 og fysikk så ekstremt vanskelig??

 

og

 

- Er matematikk R1 og fysikk et KRAV (jeg MÅ ha de fagene på videregående) for at jeg skal kunne utdanne meg som pilot i forsvaret?

 

Takk på forhånd for svarene! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha studiekompetanse for å komme inn på slygerskolen.

 

Og igjen har man nok mye matte og fysikk på flygeskolen. Men det er da ingen ting som ikke kan læres da (nesten)... Så du må bare stå på, og lære deg matte og fysikk. Gi faen i hva veiledere sier, de har ikke peiling uansett. Har du en drøm må du følge den,.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Du må ha studiekompetanse for å komme inn på slygerskolen.

 

Og igjen har man nok mye matte og fysikk på flygeskolen. Men det er da ingen ting som ikke kan læres da (nesten)... Så du må bare stå på, og lære deg matte og fysikk. Gi faen i hva veiledere sier, de har ikke peiling uansett. Har du en drøm må du følge den,.

Det er ikke så veldig mye matte på flyskolen, men enkel forståelse for ligninger er gunstig. Generelt er undervisningen i alle fagene veldig basic.

 

Som Skipstrixxy sier er eneste kravet generell studiekompetanse, men vær forberedt på at du bør ha greie karakterer. Snittet bør ligge over 4,0. Det er ingen krav om snitt, men folk har røket ut på fase 2 (siste del før du faktisk begynner på flygeskolen i Bardufoss), kun fordi de har for lavt snitt, og instruktørene ikke tror de vil klare arbeidspresset.

 

Edit: Når det kommer til vanskelighetsgrad på R-matte og fysikk, så er det veldig individuelt. At mange som klarer seg godt i R-matte, sliter i fysikk tror jeg ikke på. For mitt kull var det omvendt. Fysikken gikk relativt greit, mens matten var tyngre. Jeg fikk forøvrig 4 i T-matte, og endte opp med 3 i R1, og 5 i R2. Fikk 5 og 6 i Fysikk 1 og 2, så det er absolutt ikke umulig med en firer i T-matte.

Endret av ChrisReeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Du har vel egentlig fått svaret på det du lurte, altså at du kun trenger generell studiekompetanse for å bli flyger i forsvaret.

 

Men, jeg vil bare avkrefte en myte en gang for alle. Det er ikke noe minstesnitt du må ha. Forsvaret baserer opptaket på sine egne tester og bryr seg fint lite om dine karakterer fra VGS. Selvfølgelig er det en fordel å ha bra karakterer, og ja, du kommer til å måtte svare for deg i uttakskommisjonen hvis du har dårlige karakterer, men gjør du det bra på testene og klarer å svare for deg, så har det ikke noe å si.

 

For eksempel så var det en på kullet mitt som kom inn med rundt 3 i snitt. Og forresten, matten og fysikken du har på flyskolen og i USA er simpel og ingenting i forhold til det du har på VGS.

Lenke til kommentar

I bunn og grunn er det ganske enkelt, har du studiekompetanse og har i det minste litt lyst til å bli pilot, så for all del søk og prøv. Det er umulig å forutsi om du vil klare det eller ikke, det er ingen som vet før man har prøvd. Og det er virkelig verdt et forsøk. Jeg har folk på kullet mitt som bare prøvde for moroskyld, som aldri før hadde tenkt på det å bli pilot engang, og som klarte det.

 

Misforstå meg rett; jeg oppfordrer ABSOLUTT ikke til å møte uforberedt på opptaket, skal man først prøve så skal man gjøre det ordentlig (du får bare en sjanse). Jeg sier bare at det har skjedd og at det er mulig, og at det er umulig å vite uten å prøve.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er nå 16 år gammel og har veldig lyst til å søke meg inn i luftforsvaret for å bli flyger senere. Kunne tenkt meg som pilot på egentlig alt utenom jagerfly. (Hercules, P-3 Orion ... )

 

Jeg begynte nettopp på vg2, og hadde Matte 1T i vg1 (Den "vanskeligste" matten) Jeg fikk 4 i faget men strøk desverre på eksamen... Jeg tar selvfølgelig opp samme eksamen nå i desember og håper på en ihvertfall grei karakter.

 

Men problemet mitt:

 

Karierreveilederen vår sa til meg at det anbefales overhodet ikke at jeg, som strøk på eksamen, går videre til matte R1 og Fysikk. Rett og slett forde det vil bli alt for vanskelig. Hu sa også at elever med toppkarakter i R1 sliter veldig med fysikk.....

 

Jeg skjønner det aller meste i 1T, men gjorde tydeligvis noen feil på eksamen....

 

Så jeg har egentlig to spørsmål!

 

- Er virkelig matematikk R1 og fysikk så ekstremt vanskelig??

 

og

 

- Er matematikk R1 og fysikk et KRAV (jeg MÅ ha de fagene på videregående) for at jeg skal kunne utdanne meg som pilot i forsvaret?

 

Takk på forhånd for svarene! :)

 

Karriereveilederen kan ta seg en bolle, om du jobber bra med R1 og Fysikken er det ikke vanskelig, fysikk 1 er rimelig lett da det er veldig nært til hva du ser i hverdagen, Fysikk2 er mer relativistisk så du må kunne ha litt mer grep om faget men ikke uoverkommelig.

 

Men du må jobbe med det lære deg å jobbe målrettet og bli flink med teori, du har grov uttak og fin uttak i flygeutdannelsen du blir hele tiden sjekket opp. Uten at jeg har noen kunnskaper om spesifikke krav og hva du trenger etc. i de forskjellige delene av opptaket.

 

Jeg vil tro de beste egenskapene du kan ta med deg er gode studievaner og over gjennomsnittet god helse. Struktur og helse er det beste du kan ta med om du kommer deg igjennom grov uttaket.

Lenke til kommentar

Men ikke vær redd for å søke om du har dårlige studievaner. De fleste på flyskolen har i utgangapunktet det, ettersom tidligere skolegang har gått relativt lett, og det er noe som vil forandre seg på flyskolen.

 

Men man kommer fort inn i gode arbeidsvaner når man først ankommer bardufoss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...