Gå til innhold

!Hilfe - billig spillepc, komponentvalg.


Anbefalte innlegg

Har vært på vei vekk fra stor boks og ledningshelvete til fordel for liten søt bærbar, men etter at jeg har oppdaga at laptopskjermer suger ekkel salt lakris i forhold til min kjære gamle Eizo FS2331-BK med mindre jeg legger en bråte med tusenlapper på bordet er jeg iferd med å snu.

 

Trenger hjelp til å velge enkelte komponenter. Generelt sett har jeg lite penger, og vil ha en PC som går av seg selv og lager lite bråk. Skal ikke klokke.

 

Hovedkort blir Asus P8H77-M PRO over bare -M pga bedre lydsignal.

 

Disk blir 1x Intel 335 Series SSD - og kun det. er det noen grunn til å velge noe annet? For meg ser det ut til at disse er mest prisgunstige i 180/240gb-sjiktet.

 

Skal ikke ha optisk stasjon.

 

Kabinett blir billigst mulig, det finnes flere til 250 kr. Så lenge ting ikke ramler fra hverandre og kabinettet leder jord er jeg fornøyd. Det eneste måtte eventuelt være hvis det finnes et spesielt lite kabinett med plass nok til at det ikke krever bråkende vifter. Finnes det? Vil helst bare ha cpu- og psu-vifte. Kan godt kjøre kabriolet hvis det gir mindre støy. Egentlig kunne jeg klart meg med ei plate å skru fast ovedkortet til og noe som støtter opp grafikkortet.

 

CPU: Intel Core i3 2120 eller Intel Core i5 4430 - utgjør de de beste kjøpene i sin klasse?

 

RAM: Hjelp!

 

Prosessorkjøler: Hjelp! Bør være billig, bråke veldig lite, og ikke så stor at det ugjør et problem. Og jeg skal ikke klokke.

 

PSU: Er be quiet! Pure Power BQT L7 430W noe bra? Jeg trenger vel helt ærlig ikke mer futt? Det viktigste er at den bråker lite, finnes den andre jeg bør vurdere?

 

Grafikkort: Hjelp! Ser for meg et til 1000-1500 kr. Helst Asus. Gjerne passiv kjøling men erfaringsmessig vet jeg at det er vanskelig. Det bør bråke så lite at det ikke er hørbart over cpu-vifta.

 

Setter pris på alle innspill.

Endret av arehb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm nå tøyer du budsjettet mitt :-P


Mitx må jeg jammen vurdere. Noe jeg vil miste ved heller å ta P8H77-I over -m pro er Realtek ALC892 som skal gi "Absolute Pitch 192kHz/ 24-bit True BD Lossless Sound". Jeg synes det ialle fall høres fint ut.


Hyper 212 EVO ser kjempebillig, kjempestille OG kjempediger ut :-9 tror du det er plass til en slik en inni for eksempel Bitfenix Prodigy altså?


Skal sjekke ut Ninite, takk for tipset!

Lenke til kommentar

 

Hmm nå tøyer du budsjettet mitt :-P
Mitx må jeg jammen vurdere. Noe jeg vil miste ved heller å ta P8H77-I over -m pro er Realtek ALC892 som skal gi "Absolute Pitch 192kHz/ 24-bit True BD Lossless Sound". Jeg synes det ialle fall høres fint ut.
Hyper 212 EVO ser kjempebillig, kjempestille OG kjempediger ut :-9 tror du det er plass til en slik en inni for eksempel Bitfenix Prodigy altså?
Skal sjekke ut Ninite, takk for tipset!

 

Dersom du går noe særlig under det opsettet, begynner det drastiske ytelsestapet :(

 

212 Evo er ikke SÅ stor, Noctua D14 er en av de største på markedet ;) Men ja, 212 Evo får plass i prodigy :)

 

Nja, med mindre du har høyttallere til 5K++ som er fra HiFi klubben eller lignende, eller tilsvarende headset, så er det ikke stor forskjell! Dessuten så koster et skikkelig lydkort ca. 1K, så jeg lurer på hvordan de dyttet et slikt ett inn i et HK som er billigere :hmm:

 

Til sist, så vil jeg anbefale deg et hovedkort med Z87 chipset, da de koster kun et par kronasjer mer, og gir deg så mye mer for pengene:

 

Det billigste: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1958628

Et av de beste: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1864078

 

Ninite er et fantastisk "verktøy" :D

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt en god del timer på undersøkelser har jeg nå nettopp bestilt det under fra Proshop. Proshop fordi det virka som de var billigst på det settet med komponenter jeg ville ha.

 

skjermkort: asus gtx 760 oc. 500 kr over gtx660, men 760 skal visst ha bedre minnebåndbredde og være mye mer framtidsretta. Asus pga støy og at proshop er billig på akkurat dette kortet.
Kabinett: cooler master elite 342. Har hatt lignende før, bra nok.
Prosessor: i7-4770s. Overlegen på ytelse per watt.
Hovedkort: asus h81m-a, billigst og asus. Alt jeg får ved å gå opp er overklokkingsegenskaper som jeg ikke er interessert i, litt flere usb-kontakter, og intel buffer-ssd-teknologi som fordrer magnetisk disk som jeg ikke vil ha pga støy.
Ram: g.skill 8gb som står på qualified vendor list til hovedkortet.
Harddisk: samsung 840 basic 250gb ssd - fordi proshop har det billig og fordi jeg tror raskere skrivehastighet har marginal nytte.
Kjøler: scythe kozuti - pris, lavprofil og kjempebra silenpcreview.
PSU: cooler master silent pro m2 520w - lydnivå, veldig gode kritikker.
7703 kr tilsammen.
Jeg har vurdert ferdigbygd gaming-pc fra komplett. Den de har til 9000 med i5 og gtx770 for eksempel. Man skal ikke være spesielt fattig eller ha særlig mye aversjon mot å bygge selv før det blir et godt kjøp. Slik sett er kanskje den største fordelen med å bygge selv at jeg får alt akkurat slik jeg vil.
Lenke til kommentar

Saldoproblemer gjorde at jeg måtte stikke fingern litt i jorda, så jeg avbrøyt bestillinga og la inn ny med i5-4570s og Radeon HD 7790 som cpu/gpu. To tusen spart. i5 og i7 ser ut til å være noe man bare merker forskjell på i helt spesielle cpu-intensive operasjoner. Radeon 7790 har tdp på 80 watt, under halvparten av gtx760 og gjør alt jeg trenger å få gjordt. Blir neppe bf4 i ultra men det lever jeg helt fint med.

Lenke til kommentar

Saldoproblemer gjorde at jeg måtte stikke fingern litt i jorda, så jeg avbrøyt bestillinga og la inn ny med i5-4570s og Radeon HD 7790 som cpu/gpu. To tusen spart. i5 og i7 ser ut til å være noe man bare merker forskjell på i helt spesielle cpu-intensive operasjoner. Radeon 7790 har tdp på 80 watt, under halvparten av gtx760 og gjør alt jeg trenger å få gjordt. Blir neppe bf4 i ultra men det lever jeg helt fint med.

Du burde ikke sammenligne de to GPUene en gang! 7790 = BF3 medium/high... = BF4 kanskje low/medium ;)

i5 yter ikke mye bedre nå, men om et halvt år, derimot... (dersom nye spill til PC også kjører multithread)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...