Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få et barn til å forstå at han må slå tilbake når noen slår han?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

 

Samtidig blir han mer bestemt på hva han skal gjøre, og hvorfor han gjør det.

 

Jeg antar at du sier det fordi du selv har lært deg å slå fra deg, så la meg spørre:

 

Hva syntes du smerter mest ... å slå, eller bli slått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er faktisk problemet, både den som slår nr1, nr2 og nr3.

"det er greit å slå så lenge du ikke slår først" er en dårlig lærdom, i værste fall lærer ungen å utnytte det, tar en leke, blir slått, så er det fritt frem å ta igjen...

Så du mener at han skal løpe til mamma når han blir slått. Jeg tviler på at det hjelper noe på selvtilliten. Det spiser på selvtilliten hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at du sier det fordi du selv har lært deg å slå fra deg, så la meg spørre:

 

Hva syntes du smerter mest ... å slå, eller bli slått?

Å bli slått smerter mest, og det smerter ikke bare fysisk hvis det skjer gjentatte ganger. Men du kan forhindre det hvis du viser motsand.

 

Men tror du å hente en voksen vil hjelpe noe særlig? Det at han må hente en voksen hver gang det skjer noe, jeg få han til å føle seg annerledes, at han kanskje er for "svak" til å gjøre noe med det selv.

 

Og nei, jeg har aldri vært SLÅSS typen.

Endret av Mrfantastic
Lenke til kommentar

Man lærer ikke en 4 åring å slå - punktum.

Men man lærer 4'åringen å stole på seg selv og ikke la seg bli tråkket på.

DETTE. Så enkelt er det.

"Stol på deg selv"

"Ikke la noen tråkke på deg"

Jeg vet ikke engang om han vil forstå hva jeg mener, han vil nok tro jeg snakker vissvass. Barn har ikke kommet så langt i utviklingen at de forstår hva utnyttelse er.

 

Det er bedre å lære han å slå hvis noen slår han. Du kan lære han at det er galt å plage andre. Når noen plager ved å for eksempel slå deg må du slå tilbake. Da forstår han at GRUNNEN til at han slo var fordi "The bad guy" slo først. Og at det å slå først er dumt!

 

Samtidig blir han mer bestemt på hva han skal gjøre, og hvorfor han gjør det.

Du har helt rett i at så små barn gjerne ikke skjønner instruksen "stol på deg selv", og klarer å gjennomføre det. Man lærer små barn ved å lære dem stegene, ikke ved å si endestasjonen. Små barn trenger å lære at de er verdifulle, ressursrike små mennesker som kan mestre. Dårlig selvtillit? Så gjør ham trygg, si og vis at du er glad i ham, uansett hva. Ikke la ham tro at du bare liker ham dersom han "slutter å bli utnyttet".

 

Vis ham alt han kan klare, be ham bruke ordene sine. Han trenger ikke slå, i alle fall ikke som første løsning. Om noen kommer, tar fra ham en leke og går avgårde med dem, så må han si ifra. Jeg mener ikke løpe til mamma, jeg mener si til den ungen som tok leken at "jeg lekte med den, kan jeg få den tilbake?". Det holder ofte lenge når det kommer til unger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Å bli slått smerter mest, og det smerter ikke bare fysisk hvis det skjer gjentatte ganger. Men du kan forhindre det hvis du viser motsand.

 

Men tror du å hente en voksen vil hjelpe noe særlig? Det at han må hente en voksen hver gang det skjer noe, jeg få han til å føle seg annerledes, at han kanskje er for "svak" til å gjøre noe med det selv.

 

Og nei, jeg har aldri vært SLÅSS typen.

 

Ok, men jeg har til gangs vært "SLÅSStypen" og kan si at det var barnemat å bli slått (jada, masse juling, sant nok) i forhold til den smerten det var å erkjenne at jeg hadde påført andre like mye og kanskje mer smerte

Lenke til kommentar

Ok, men jeg har til gangs vært "SLÅSStypen" og kan si at det var barnemat å bli slått (jada, masse juling, sant nok) i forhold til den smerten det var å erkjenne at jeg hadde påført andre like mye og kanskje mer smerte

Akkurat, nå har ikke du opplevd hvordan det føles å være en av de svake, en av de som ikke slår tilbake hvis de blir slått, og hvordan dette rakker ned på selvtilliten. Det å være redd for å bli slått hele tiden ...

DETTE. Så enkelt er det.

Du har helt rett i at så små barn gjerne ikke skjønner instruksen "stol på deg selv", og klarer å gjennomføre det. Man lærer små barn ved å lære dem stegene, ikke ved å si endestasjonen. Små barn trenger å lære at de er verdifulle, ressursrike små mennesker som kan mestre. Dårlig selvtillit? Så gjør ham trygg, si og vis at du er glad i ham, uansett hva. Ikke la ham tro at du bare liker ham dersom han "slutter å bli utnyttet".

 

Vis ham alt han kan klare, be ham bruke ordene sine. Han trenger ikke slå, i alle fall ikke som første løsning. Om noen kommer, tar fra ham en leke og går avgårde med dem, så må han si ifra. Jeg mener ikke løpe til mamma, jeg mener si til den ungen som tok leken at "jeg lekte med den, kan jeg få den tilbake?". Det holder ofte lenge når det kommer til unger.

Synes det ene eksemplet ditt er bra det med å bli tatt fra ting ... Men da må vi jobbe en good del med selvtilliten.

Lenke til kommentar

Synes det ene eksemplet ditt er bra det med å bli tatt fra ting ... Men da må vi jobbe en good del med selvtilliten.

Det må man uansett med barn, man skal tross alt legge grunnlaget for ett (forhåpentligvis) langt og godt liv. Det er tusen artikler der ute, med tonnevis av gode små triks for å jobbe med selvtillit på barn, hvordan man fikser selvtillit som allerede er lavere enn den burde, osv. Til nå har jeg ikke snublet over ett eneste tips som har vært vanskelig å følge. Litt kjapp googling så slipper du å lære ungen å slå.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Akkurat, nå har ikke du opplevd hvordan det føles å være en av de svake, en av de som ikke slår tilbake hvis de blir slått, og hvordan dette rakker ned på selvtilliten. Det å være redd for å bli slått hele tiden ...

 

Du skjønner ikke hva som er "hakkeorden", gjør du vel? Tror du jeg følte meg "sterk" når noen større eller flere av samme sort, dengte løs på meg?

Lenke til kommentar

[/size]

 

Du skjønner ikke hva som er "hakkeorden", gjør du vel? Tror du jeg følte meg "sterk" når noen større eller flere av samme sort, dengte løs på meg?

Du opplevde ihvertfall "oppgang" som dekket over når du ble dengt. Selvom du ble slått hadde du fortsatt følelsen av at du var verdt noe, fordi du fortsatt hadde spessielle folk du kunne herse med. Tenk på en som kun har den nedgangen hele tiden? Vil han føle seg bra? Nei.

Lenke til kommentar
Det er bedre å lære han å slå hvis noen slår han.

Nei. Som far til 3 og der vi erfarte det samme på vår eldste sønn, så vet jeg det er mulig å få barnet til å stole mer å seg selv uten å ty til slike unødvendigheter (og etter mitt syn, en handling for tapere)

 

Du bør snakke med dine foreldre, ikke begynne å lære din bror slike ting. Som far selv, så hadde jeg blitt mektig irritert hvis du har vært min sønn. Jeg syns din bror er flink, ikke ødelegg den fine personligheten hans med slikt. Ta en samtale med dine foreldre og luft dine bekymringer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du opplevde ihvertfall "oppgang" som dekket over når du ble dengt. Selvom du ble slått hadde du fortsatt følelsen av at du var verdt noe, fordi du fortsatt hadde spessielle folk du kunne herse med. Tenk på en som kun har den nedgangen hele tiden? Vil han føle seg bra? Nei.

 

Du skjønner ikke mekanismen i dette: vold avler vold

 

Men du får nå tro hva du vil

 

:)

 

Edit: Kan det være sånn at det er du som har problemet - altså broren din blir mobbet og plaget, og viser etter det du mener "svakhet" - mens han selv ikke vil slå tilbake fordi; da blir det vondt for den andre ... (han viser der styrken sin, i mine øyne)

Kan det være sånn at den svakheten du mener å se hos din bror, er egentlig din egen indre usikkerhet, og hvis ikke broren din viser seg som en tøffing, så kan alle begynne å tro at også du mangler tøffhet, og dermed blir du utsatt for uønsket oppmerksomhet - eller må ta et oppgjør med din egen oppfatning av deg selv?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Så flott at du kan fortelle oss hva som er riktig og hva som er galt. Hallo, og velkommen til den virkelige verden.

 

Du kan ikke ha vært her så lenge hvis du ikke har sett meg før - jeg har vært her lenge skjønner du ......

 

Jeg synes det er greit å si at man kan slå tilbake. Det er den som slår som er problemet, ikke den som slår tilbake. Og lærer man et barn forskjellen på dette, så er det en bedre lekse enn "finn en voksen". Yeah, right, "de voksne" gjør alltid rett i slike situasjoner. Nei takk, hos meg skal de lære å kunne ta vare på seg selv.

 

Dette har ingenting med at de voksne gjør rett eller ikke. - Det er den som ikke slår tilbake men som står sin grunn uten å ty til vold som er sterk - det rette er å lære barna at det aldri er lov å slå uansett - og så ta det opp med foreldrene til de som slår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Du kan ikke ha vært her så lenge hvis du ikke har sett meg før - jeg har vært her lenge skjønner du ......

 

 

 

Dette har ingenting med at de voksne gjør rett eller ikke. - Det er den som ikke slår tilbake men som står sin grunn uten å ty til vold som er sterk - det rette er å lære barna at det aldri er lov å slå uansett - og så ta det opp med foreldrene til de som slår.

Hva i alle dager har din fartstid med saken å gjøre?

 

Og om du velger å praktisere passivisme/pasifisme, så gjør gjerne det for meg, men du fremstår som rimelig naiv om du tror at dette er den "ene" løsningen. Poenget mitt er at barna skal vokse opp til å bli anstendige, veloppdragne mennesker. Og det inkluderer å stå opp for seg selv, og ikke minst andre.

 

Forstår meg ikke på folk som velger å pakke barna inn i bobleplast og lever i en illusjon om at verden består av blomster og regnbuer.

 

Hvis barna ikke lærer å "forsvare" seg selv på et tidlig tidspunkt, når er da den rette tiden? Selv om det jobber mange flinke folk i barnehagene ville jeg aldri betrodd dem med den tilliten du viser. Det er tross alt i barnehager, skoler og i fritidsaktiviteter at de ubehagelige tingene skjer.

 

Edit: Og jeg forlanger ikke at et barn skal leve ut en voksens prinsipp om at den som ikke slår er sterkest. Blir det plaget kan det ta igjen. Basta.

Endret av WonderStivi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i alle dager har din fartstid med saken å gjøre?

 

Eh, vel - det var du som tok du opp.

 

Og om du velger å praktisere passivisme/pasifisme, så gjør gjerne det for meg, men du fremstår som rimelig naiv om du tror at dette er den "ene" løsningen. Poenget mitt er at barna skal vokse opp til å bli anstendige, veloppdragne mennesker. Og det inkluderer å stå opp for seg selv, og ikke minst andre.

 

Det har du rett i - men det inkluderer alstå ikke å slå noen for "å stå opp for seg selv" - hvis noen slår mine barn så synes jeg det er greit å slå de for å lære de at de ikke skal slå eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eh, vel - det var du som tok du opp.

 

 

 

Det har du rett i - men det inkluderer alstå ikke å slå noen for "å stå opp for seg selv" - hvis noen slår mine barn så synes jeg det er greit å slå de for å lære de at de ikke skal slå eller?

Pass på at du ikke snubler i din egen logikk. Og for all del, prøv gjerne å plasser ord i munnen på meg. Du lykkes ikke.

 

Du klarer tydeligvis ikke å se forskjell på å slå og å slå for å forsvare seg selv. Jaja, dine barn som eventuelt får svi, ikke mine.

 

 

 

Det betyr at når jeg FØLER meg plaget nok er det helt greit å utøve vold

Med plaget mener jeg slått. Vanskelig å forstå?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvor går grensen mellom "dult" og "slått" - den er vel individuell, ikke sant

Så for deg er oppdragelse ensidig? Det finnes nyanser, i alle retninger. Som sagt, man oppdrar sine barn som man selv vil (til en viss grad). Selv har jeg to veloppdratte barn som er høflige, omtenksomme og får gode tilbakemeldinger fra andre voksne rundt seg. Og som ikke tar imot dritt fra drittunger.
Lenke til kommentar

 

Nå fins det verre ting enn å bli slått i både den alderen og ellers.

Det å stå opp for seg selv og ikke la seg bli tråkket på kan som sagt skje på andre måter enn å slå - det å slå er stikk motsatt av anstendig og veloppdragne unger som du nevner - da har du missforstått begrepene.

Jeg har ikke misforstått i det hele tatt. At et barn tar igjen hvis noen slår sier lite om oppdragelsen, annet enn at barnet har lært å ta aksjon selv.

 

Hadde dere nå enda kritisert barna som slår for å plage, så kunne jeg hatt forståelse for holdningen. Men men, folk er forskjellige.

 

Edit: Og jeg har aldri sagt at å slå er eneste måten å forsvare seg selv. Man prøver gjerne andre metodet først. Men er det ingen vei utenom eller ende på det, så er det greit.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...