Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hvordan feste 10-12 kg taklampe i tretak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal henge opp en taklampe på rundt 10-12 kg i et tretak. Treet er ca. litt mer enn en cm tykk. Bak treet ser det ut til å være en til to cm mellomrom til betongen mellom etasjene.

Noen nevnte i forbifarten at jeg ville trenge en slags gipsanker som skrues inn og utvider seg bak treplaten.. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Hva heter de i så fall? Og er dette typen en trenger et spesielt verktøy for å utvide?

Mange takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt tre er et utrolig sterkt materiale, så det tåler som regel mer enn man tror.

Gips derimot tåler nesten ingen ting i forhold når det kommer til å bære tung vekt på et lite område.

Hvis du vil følge rådet du har fått kan du be om en egnet plateplugg i en byggvarefortetning.

Skrevet

Tror ikke 1 gipsanker er nok til å holde 10-12 kg i gipsplate. Ville ikke satsa på det hvertfall. Er ingenting bak du kan feste i?

Gi en oppdatering på hva du gjør og hvordan utfallet er :)

Skrevet

du kan borre et hull i betongen og slå inn en ekspansjonsbolt, denne har gjenger som bør gjøre jobben med å henge opp lampa mye enklere.

6-8mm bolt holder lenge.

Skrevet

Jeg vet ihvertfall at jeg vil ha store problemer med å dra ut en skrue i en 1 cm treplate festet med ett godt gipsanker og jeg skal klare å dra minst 30-40 kg.

Fester du i tillegg lampen med flere skruer ser ikke jeg ett problem med det.

Spørsmålet jeg vil stille er om du ikke heller kan feste i en av spikerslagene taket er festet i... hvis det er ett stykke i fra så kan også taket kanskje bue litt ned der lampen henger.

Skrevet

Takk for alle tipsene!

Som flere sa er tre sterkt, men problemet er akkurat det at panelet i taket ikke er skikkelig festet i betongen over. Jeg hadde en snekkerkompis på besøk som identifiserte spikerslag omtrent der vi skal ha lampen så jeg tenker at løsningen blir noen treskruer inn i spikerslaget (når jeg får ut fingern).

:-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...