Gå til innhold

Coa's treningslogg - Triathlon


Coa

Anbefalte innlegg

Etter å ha drevet med styrketrening i en god stund har jeg nå bestemt meg fra å skifte fokus bort fra styrketrening og heller rette treningen min spesifikt mot triathlon. Har aldri gjort noe slikt før så noe spent på hvordan det kommer til å gå. Kommer ihvertfall til å la det gå et år før jeg deltar i noen konkurranse. Da vil det bli en olympisk distanse / normaldistanse - 1.500 m svømming, 40 km sykling og 10 km løp.

 

Jeg har ikke tilgang på sykkel så kommer til å fokusere på styrketrening, svømming og løping fremover. Tar igjen mangelen på sykkeltrening med skigåing i vinter, noen spinningtimer og forhåpentligvis noe sykling til sommeren. Jobber med tilvenning til forfotløping, så det blir mest styrketrening og svømming de første månedene.

 

Treningsprogrammet:

 

Dag 1 - styrketrening

Frontbøy 3-5 x5

Bulgarske utfall - 2x8

Benkpress - 3-5x5

Cable chops - 3x6

Militærpress - 3x5

 

Dag 2

Svømming

 

Dag 3

Fri

 

Dag 4

Rolig jogging

 

Dag 5 - Styrketrening

Markløft 3x5

Chins - 5x5

Cable pull 3x8

Revers cable chops - 3x6

3 way core hold

 

Dag 6

Fri

 

Dag 7

Rolig jogging

 

Kjører dette treningsprogrammet inntil videre, men kommer til å endre det underveis. Jeg må få inn minst en dag med 4x4 intervallløping og en dag med rolig langdistanse, men venter med dette til jeg er fullt tilvent forfotløping.

Blir ikke Norseman med det første, men drøyt inspirerende!

 

http://www.youtube.com/watch?v=f3D51tmXfIk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker! Blir nok ikke ironman på meg, men vilt imponerende å fullføre et slikt løp.

 

Dag 1

Frontbøy - 3x5 - 72.5kg

Bulgarsk utfall - 2x8 - 44kg

Benkpress - 5x5 - 70kg

Militærpress - 5x5 - 40kg

Cable chops - 3x6

 

Har gått endel ned i vekt i øvelsene for å kunne øke fremover. Regner med å øke 2.5 kilo eller øke antall reps i de fleste øvelser ukentlig.

Lenke til kommentar

Herlig å se at folk følger med!

 

Uke 2 - dag 1

 

Frontbøy - 3x5 - 75kg

Bulgarsk utfall - 2x10 - 44kg

Benkpress - 5x5 - 70kg

Militærpress - 4x5 - 40kg

Cable chops - 3x8

 

Kommer til å øke antall styrkeøkter til tre dager i uka inntil jeg har fått en svømmehall å trene i. Blir forhåpentligvis en gang i slutten av måneden. Forfot-teknikken begynner å sitte, men venter enda noen uker før jeg begynner å øke treningsmengden.

Lenke til kommentar

Har slitt litt med motivasjonen tidligere, men kjører jeg bakkeintervaller og 4x4 blir ikke jogginga noe problem. Verre med langdistansen, den tror at jeg dropper.

 

Uke 2 -Dag 2
Markløft 3x5 - 105kg
Pendlay 3x5 - 62.5kg
Chins - 3x7 - 5kg
Revers cable chops - 3x8 - 42
3 way core hold

 

 

Kjenner at fadderuka tar litt på, men øker fortsatt lett.

Lenke til kommentar

Takker!

 

 

Uke 2 - dag 3

Frontbøy - 4x4 - 77.5kg
Bulgarsk utfall - 2x7 - 50kg
Benkpress - 5x5 - 72.5kg
Militærpress - 5x5 - 30kg
Cable chops - 3x8 - 38kg

 

Blir mer styrketrening enn noe annet om dagen, men ser ut til at jeg får ordnet svømmehall snart og skal kjøre mine første bakkeintervaller på en god stund til uka, da blir det endelig mer triathlon-rettet trening. Blir bra!

Lenke til kommentar

Uke 4 - Dag 1

Frontbøy: 4x5 - 77.5kg

Benkpress: 3x5 - 75kg

OHP: 4x5 - 32.5kg

 

Dårlig tid så kuttet ut noen øvelser. Må bytte ut OHP med noe annet, kjennes ikke helt bra ut i skuldra. Endelig fått ordnet svømmehall! Kommer til å kjøre litt hardt på styrken til jeg klarer 5x85kg i frontbøy, 5x80kg i benk og 5x125kg i mark. Deretter blir det mye svømming, endel bakkeintervaller og noe spinning. Blir knall. Godt mulig jeg skifter fokuset bort fra styrke og over på volum når jeg når målene jeg har satt.

 

Nå mangler jeg bare speedo, så er jeg klar for svømminga :cool:

Lenke til kommentar

Uke 4 - Dag 3

Frontbøy:

1x5 - 80kg

1x4 ½ - 85 m/belte

2x5 - 80kg m/belte

 

Benkpress

5x5 - 77.5

 

Bulgarsk utfall

1x8 - 40kg :sick:

 

Skulderpress

2x8 - 40kg

1x6 - 40kg

 

Cable chops

 

Så nærme å klare målet i frontbøy på 85kg! Tror nesten jeg vil skru opp både benken og frontbøy med 5kg til 90x5 i front og 85x5 i benk, men venter til jeg har klart de opprinnelige målene først. Sett bort fra at jeg var noen reps unna oppkast på gulvet under bulgarsk utfall var det en knalløkt! Endelig fått kjøpt jammers, så skal forsøke å presse inn første svømmeøkt i morgen. Beina begynner å bli vant med forfot, så ting ser lyst ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uke 5 - Dag 1

Mark:

1x5 - 117.5kg

 

Chins

2x8

1x6

 

Sittende roing

2x8 - 59kg

 

Cable chops

3x8 - 52kg

 

3 way core hold

 

 

Tok det litt med ro etter helgen, men fortsatt tungt.

 

Legger til en video av marken. Måtte benytte meg av et tomt lokale til å brøle litt :p Er ikke helt fornøyd med teknikken, ser at jeg skyter rumpa litt i været på de to siste repsa og jeg løfter nakken når det blir tungt. Om noen har noe annet å komme med angående teknikken, rop ut!

 

http://www.youtube.com/watch?v=5CMcI-SjZ2Q

Lenke til kommentar

Uke 5 - Dag 2

 

Frontbøy:

4x4 - 82.5kg

 

Benkpress

1x5 - 75kg

2x4 - 80kg

1x5 - 80kg

 

Bulgarsk utfall

1x8 - 40kg

2x8 - 45kg

 

Skulderpress

3x8 - 40kg

 

Litt så som så, men da var i det minste målet i benken nådd. Noe skummelt å trene såpass tungt uten spotter, men det får gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...