Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser ved oppstartslogoen


Anbefalte innlegg

Kjøpte og bygde ny PC i Juni: Windows 7, SSD, GeForce 770 GTX, 16 GB RAM, Intel Haswell.

 

Den har fungert flott så langt. I det siste har jeg flyttet litt på den da vi spiller LAN, og nå vil den ikke starte. Vært veldig forsikitig når jeg har flyttet på den selvsagt.

 

Når jeg starter den kommer den helt til Windows load screen:

 

windows-7-install-1.jpg

 

Her fryser den helt og jeg kommer ikke lenger, om jeg så venter 45 min. Animasjonen fryser på eksakt samme sted hver gang. Dessuten virker tastaturet og musa helt i begynnelsen av oppstarten, men begge to slokner litt før jeg kommer hit. Etter at jeg restarter den med RES knappen herfra går den i modusen hvor det står at datamsikinen ikke ble startet på riktig måte og hvor jeg har alternativene: "Start oppstartsreperasjonsverktøyet (anbefales)" og "Start Windows på vanlig måte".

 

Hvis jeg starter oppstartsreperasjonsverktøyet laster den noen filer og ser ut til og reparere litt før den stopper på et vindu hvor det står systemgjennoppretting: "Vil du reparere windows til et tidligere nivå hvor den fungereste osv". Her kan jeg velge "Gjennoprett" eller "avbryt", men musen og tastaturet fungerer aldri på dette punktet så jeg får aldri trykket på noe....

 

Både musa og tastaturet slokner litt ut i oppstarten. De er ordentlig koblet til, tastaturet lyser og musa fungerer noen sekunder (var i bios) før den slokner.

 

Jeg hadde dette problemet i går og i dag tidlig, men kom til slutt igjennom. Etter en del restarter og venting gikk den plutselig igjennom uten å fryse lenge (bare 1-2 sek kanskje). Da jeg først kom inn fungerte alt helt som normalt. Så alt ser ut til å fungere bare jeg kommer inn, men det gjør jeg ikke lenger...

Endret av Eirik554
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å starte opp i sikkerhetsmodus? Sikkerhetsmodus starter opp med minst mulig drivere, vi kan dermed med en gang finne ut om det er driver relatert eller ikke. For å starte opp i sikkerhetsmodus klikker du F8 eller F10 under oppstart.

 

Hvis dette ikke går har jeg lyst til å kjøre en chkdsk på harddisken din for å finne eventuelle ødelagte sektorer. Men prøv sikkerhetsmodus først :)

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte og starte i sikkermodus med nettverkskobling. Den lastet en del filer før den stoppet på "please wait" og etter 20 min hvor ingenting skjedde restartet jeg den igjen. Og da kom jeg faktisk inn med "start datamaskinen på vanlig måte". Akkurat som før, veldig random.

 

Spilte to Leage of Legends games (som maskinen drar lett), hvorav det første gikk fint, men under det andre begynte det med en en slags lagg-spiking (som ikke hadde noe med nettet å gjøre).

Lenke til kommentar

Boot opp fra Windows cd-en, når du får beskjed om det velger du repair i stedet for innstall. Da vil du få opp et CMD vindu, her kjører du chkdsk /f. Hvis ting ikke blir bedre av dette gjør du det samme men kjører chkdsk /r i stedet.

 

chkdsk /f: Fikser feil i selve volumet på disken

chkdsk /r: Finner dårlige sektorer og gjennoppretter informasjon som fremdeles er lesbart

 

Dette kan være en tidkrevende prossess bare så det er sagt.

Endret av Celusion
Lenke til kommentar

Starta maskina i dag og da den gikk i repareingingsmodus hadde jeg faktisk mus og tastatur som fungerte.

 

Windows kan ikke reparere denne datamaskinen automatisk.

Hvis du nylig har koblet til en enhet til datamaskinen, for eksempel et kamera eller en beærbar musikkspiller, bør du fjerne denne og starte datamaskinen på nytt. Kontakt systemansvarlig eller datamaskinprodusenten for hjelp hvis denne meldingen fortsatt vises.

 

Den gjorde en rekke reperasjonshandlinger, og til slutt stod det:

 

Oprinnelig årsak funnet:

Uspesifiserte endringer i systemkonfigurasjonen kan ha forårsaket problemet.

 

Reperasjonshandling: Systemgjennopretting

Resultat: Mislykket. Feilkode 0x1f

Tid brukt = 21247 ms

 

Reperasjonshandling: Integritetskontroll og -reparasjon av systemfiler

Resultat: Mislykket. Feilkode 0x490

Tid brukt 123600 ms

 

Jeg har tatt i bruk det trådløse nettverkskortet ved hjelp av PCE-AC66 Dual-band PCI-E adapter. Og installert driver til denne. Etter at jeg koblet fra adapteren fungerte det ikke noe bedre.

 

Men nå kom jeg inn. Prøvde noen spill og de så ut til å fungere greit. Nå som jeg først er inne, hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Boot opp fra Windows cd-en, når du får beskjed om det velger du repair i stedet for innstall. Da vil du få opp et CMD vindu, her kjører du chkdsk /f. Hvis ting ikke blir bedre av dette gjør du det samme men kjører chkdsk /r i stedet.

 

chkdsk /f: Fikser feil i selve volumet på disken

chkdsk /r: Finner dårlige sektorer og gjennoppretter informasjon som fremdeles er lesbart

 

Dette kan være en tidkrevende prossess bare så det er sagt.

 

Starta fra windows CDen og prøvde å repaire som ikke gikk, prøvde å starte fra et tidligere tidspunkt som heller ikke gikk. Valgt så "Ledertekst" for å komme inn i cmd.exe vinduet. Prøvde chkdsk /f og /r, men fikk bare:

 

"Filsystemet er NFTS. Kan ikke låse gjeldende stasjon. Windows kan ikke kjøre diskkontroll på dette volumet fordi det er skrivebeskyttet."

Lenke til kommentar

Altså etter at du har kjørt chkdsk /f eller chkdsk /r i CMD vinduet. Så får du beskjeden "Filsystemet er NFTS. Kan ikke låse gjeldende stasjon. Windows kan ikke kjøre diskkontroll på dette volumet fordi det er skrivebeskyttet."

 

Her skal du få et spørsmål om du vil kjøre scannen etter at maskinen har foretatt en restart. Gjør du ikke dette?

Lenke til kommentar

Altså etter at du har kjørt chkdsk /f eller chkdsk /r i CMD vinduet. Så får du beskjeden "Filsystemet er NFTS. Kan ikke låse gjeldende stasjon. Windows kan ikke kjøre diskkontroll på dette volumet fordi det er skrivebeskyttet."

 

Her skal du få et spørsmål om du vil kjøre scannen etter at maskinen har foretatt en restart. Gjør du ikke dette?

 

Nei, det er alt som står. Etter det kommer det en ny linje: "X:\Sources>" Hvor jeg kan skrive inn nye koder.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg fant problemet, etter å ha kjørt chkdsk f og r (fungerte når jeg kom inn i windows å gjorde det) og defragmentert, fortsatte den å fryse i oppstarten. Så gjorde jeg en systemgjennopprettings greie igjen og fikk ut informasjonen:

 

"En nylig driverinstallasjon eller -oppgradering kan hindre systemet i å starte.

Reperasjonshandling: Systemgjenoppretting

Resultat: Fullført. Feilkode 0x0

Tid brukt = 18611 ms"

 

Så etter at jeg avinnstallerte driveren til det trådløse nettverkskortet har jeg klart 4 restarter på rad nå... Problemet er bare at jeg snart er avhengig av å bruke det kortet..

Endret av Eirik554
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...