Gå til innhold

Hjemmenetverk bør jeg skaffe switch?


Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk.

 

Jeg har kanskje litt over gjennomsnitlig mange PC'er i huset.

Og det ser ut som det blir flere.

 

Pr i dag kjører jeg med en zyxell bredbåndsrouter og en linksys trådløs router.

Jeg har på dette koblet 3 bærbare og en stasjonær trådløst, samt telefoner og pad's. Jeg har 1 gamingpc på soverommet, og "htpc"tv i stua, og en server nede, men snart blir det en PC til nede i kjelleren, og guttungen får seg vel noe snart for å se netflix. Jeg har også lyst til å få kablet PC'n på badet som er koblet via WIFI for tiden, og denne sliter litt med overføringa en gang i blandt.

Jentungen kan jo også få trådbasert netverk for litt høyere hastighet. samt at jeg lurer på å sette opp en gammel pc som en NAS.

 

Spørsmålet mitt er, vil en D-Link DGS-1024D være et greit alternativ for meg?

For å få 1gigabit netverk i heimen?

 

Jeg er helt grønn på dette med netverk, så det enkleste er kanskje det beste. og denne switchen har jo ikke allverden av ting jeg kan rote meg bort i? Har aldri sett en switch før, så mulig jeg spørr dumt, men det er vel ikke noe problem å fremdeles bruke Bredbåndsrouteren og den trådløse sammen med switchen?

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok ikke stort å si på hvilken switch du kjøper, du trenger kun en helt vanlig "dum" switch ;)

Gjerne kjøp en med flere porter enn det du har behov for akkurat nå, for plutselig blir det mer utstyr, som du selv nevner ;)

 

Selv kjører jeg en tp-link router (denne har 4 gbit porter, med kun 1 i bruk), 1x 5 ports gbit netgear switch og 1x 8 ports gbit netgear switch, disse switchene er et hakk over "dumme" switcher, da dem lar meg dele opp nettverket i flere virtuelle nettverk. Dette var en funkjson jeg trengte for å kunne kjøre både tv og data signaler i samme i kabel inn til stua (Har altibox, og skjult anlegg med ødelagt rør, så det var kun mulig å få inn 1 kabel i røret).

 

Dette er veldig enkelt koblet.. Kabel fra router --> 5 ports switch (på teknisk rom) --> 8 ports switch (i stua, hvor resten av enhetene er tilkoblet, + en løs kabel liggende).

 

Og kjøper du en "dum" switch, så er denne bare å koble til, ikke noe oppsett som må gjøres :) Bare husk å koble enhetene fra trådløst, når du kobler dem til med kabel, ellers kan det bli litt kluss på nettverket.

Skal du ha flere kabler til 1 rom, så kan det jo lønne seg og heller sette opp flere switcher ;)

 

Anbefaler å sjekke priser fra proshop, det var der jeg kjøpte mine netgear switcher, og der kosta vel en 8 ports switch litt under hva komplett skulle ha for en 5 ports..

Eneste negative er frakt prisen, hvis dem ikke har endret den nå.. Når jeg handlet var det 125kr, samme om man kjøpte ting som kunne sendes som brev...

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar. Blir det fremdeles bredbåndsrouteren som deler ut IP adresser?

Eller bør jeg legge disse inn manuellt på hver pc?

 

Har veldig lyst til å migrere alle pc'ene foruten gaming pc'en over til lunux...

og vet ikke helt hvordan jeg skal sette opp "nas pc'en" men det finner jeg nok ut etterhvert.

Lenke til kommentar

Det stemmer, er fremdeles routeren som deler ut IP, du kan også sette opp manuelt om du synes dette er bedre ;)

Selv så lar jeg routeren dele ut adresser fra 10.0.0.20 og opptil 10.0.0.255 (eller noe sånt), mens alt under 20 brukes som faste adresser.

 

Så, jeg har 2 "servere" som står på fast IP, og router + disse 2 switchene på fast IP (vanlige "dumme" switcher bruker ikke egen ip, først når man tar et skritt opp at dette trengs), med mulighet for flere enheter med fast IP.

 

Ang nas, så finnes det vel flere gratis alternativer innen linux verdenen ;) FreeNAS blant annet.

Skal sies at jeg ikke kjører noen linux boxer her, da det går i windows XP, 7 og Home Server 2011.

Hender jeg leiker litt med linux, men da er det på en virtuell maskin :)

Evt ved henting av data fra harddisker hvor windows har tryna, da går det i live linux fra minnepenn eller cd/dvd, slipper styret med eierskap av mapper osv for å hente dataene :)

 

Men uansett, Linux får du nok god hjelp til på forumet her :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...