Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi er en familie på 4 som i det siste har slitt med tregt nett. Nettet blir brukt til gaming, streaming av videoer, surfing osv.. Vi ringte for to uker siden til Telenor og lurte på hvorfor nettet var så tregt. De kunne fortelle oss at vi kun hadde 4 mb/s og at dette så klart var alt for lite for vårt bruk. Vi fikk oppgradert til 16 mb/s, som var det høyeste de kunne gi oss i vår husstand. Nå, et par uker etter samtalen med kundesenteret til telenor, har oppgraderingen ikke vist noe stor forskjell på nettet. Har snakket med get sitt kundesenter, men de kunne ikke tilby noe bedre. Nå er jeg ganske irritert og oppgitt.

 

Trenger hjelp av fagfolk. Hva skal jeg gjøre? Burde jeg bytte? Hvordan skal jeg løse saken?

 

Takker for alle spørsmål og svar som kan hjelpe meg til en løsning.

Endret av Tvangstanker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gaming, streaming av video og surfing burde jo linjen holde til.

 

Men hvis du ikke aner om dere bruker torrents, så er du langt utenfor å ha kontroll på nettverket.

 

Du kan enten kontrollere hva som kjøres på hver enkelt PC, eller sette opp en router med god QoS (båndbreddestyring).

 

Når det gjelder torrent, så kan man gå inn på torrentprogrammet og justere ned båndbredde og antall tilkoblinger. Da bør man sette kanskje 500kB download (=4Mbit), 25kB upload (=200kbit) og 100 tilkoblinger (connections) globalt. Dette vil gjøre at resten av nettverket ikke vil gå som sirup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gaming, streaming av video og surfing burde jo linjen holde til.

 

Men hvis du ikke aner om dere bruker torrents, så er du langt utenfor å ha kontroll på nettverket.

 

Du kan enten kontrollere hva som kjøres på hver enkelt PC, eller sette opp en router med god QoS (båndbreddestyring).

 

Når det gjelder torrent, så kan man gå inn på torrentprogrammet og justere ned båndbredde og antall tilkoblinger. Da bør man sette kanskje 500kB download (=4Mbit), 25kB upload (=200kbit) og 100 tilkoblinger (connections) globalt. Dette vil gjøre at resten av nettverket ikke vil gå som sirup.

 

Nå er ikke jeg så veldig teknisk anlagt når det gjelder nettverk, så hvis det hadde gått å fått en guide for dummies så hadde det vært utrolig greit! :)

Lenke til kommentar

For å sjekke båndbreddebruk på hver enkelt PC, så trykk ctrl_alt_delete.

Velg så oppgavebehandling og så nettverk.

 

Der vil du se hvilken båndbredde som brukes av hver enkelt PC.

 

For å se hvilken forsinkelse du har på nettet ditt, så kan du gå i startmeny. I søk-feltet der skriver du CMD og trykker enter. Da får du opp et sort vindu hvor du kan skrive ping vg.no -t og trykke enter.

 

Da vil du få en strøm med data som gir deg forsinkelsen på nett. Bor du i Sør-Norge bør denne ligge under 20ms. Med kraftig belastning på linjen vil denne ligge på flere hundre ms, og internett oppleves som tregt.

 

Når det gjelder innstillinger i torrentprogram, så må du nesten fortelle hvilket program du har. Men de fleste har meny med "options" eller "settings" der man kan stille inn det jeg nevnte over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å sjekke båndbreddebruk på hver enkelt PC, så trykk ctrl_alt_delete.

Velg så oppgavebehandling og så nettverk.

 

Der vil du se hvilken båndbredde som brukes av hver enkelt PC.

 

For å se hvilken forsinkelse du har på nettet ditt, så kan du gå i startmeny. I søk-feltet der skriver du CMD og trykker enter. Da får du opp et sort vindu hvor du kan skrive ping vg.no -t og trykke enter.

 

Da vil du få en strøm med data som gir deg forsinkelsen på nett. Bor du i Sør-Norge bør denne ligge under 20ms. Med kraftig belastning på linjen vil denne ligge på flere hundre ms, og internett oppleves som tregt.

 

Når det gjelder innstillinger i torrentprogram, så må du nesten fortelle hvilket program du har. Men de fleste har meny med "options" eller "settings" der man kan stille inn det jeg nevnte over.

 

Nå har jeg mac, men kan man endre innstillingene på en annens pc?

 

Jeg bruker uTorrent og et annet program jeg ikke kommer på i farta..

Lenke til kommentar

Utorrent:

Alternativer, innstillinger, båndbredde...

 

Man må selvsagt ha tilgang til den andre datamaskinen for å stille inn parametre der.

 

Føler meg litt dum nå, men hva hjelper dette for? Bruker utorrent svært sjeldent, så det skal vel ikke senke ned farten på nettet vårt når programmet ikke er åpnet engang?

Lenke til kommentar

Vi fikk for en stund siden ny router, men installerte den ikke før for noen uker siden. Kan vi ha gjort noe galt under installeringen men fortsatt få nett?

 

Har rett og slett ingen peiling på hvorfor nettet er så tregt. Det er jo noe galt her.

Endret av Tvangstanker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...