Gå til innhold

Hvilken størrelse på bilder for forum?


Anbefalte innlegg

Hei hei

 

Jeg sliter med at bilder jeg poster på et forum blir uskarpe, jeg mistenker at bildet er for stort?!

 

På datamaskinen er bildene knivskarpe og pene. Kan det være Photobucket som gjør noe jeg ikke får med meg?

 

Takker veldig for hjelp, kjipt å vise frem uklare bilder tatt med Eos 7D og Canon EFS 10mm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at dette hender med mine bilder fra tid til annen også. Dersom du trykker på knappen "Se i full størrelse", kommer bildet opp i samme størrelse, men med riktig skarphet. Full størrelse får du først når du trykker på forstørrelsesglasset.

 

Ja ser det nå, merkelig at ikke Photobucket direktelinker hele bildet. Dette skjønner jeg ikke helt, forstørrer jeg det med forstørrelsesglasset og deretter kopierer bildeadresse blir bildet for stort igjen om du skjønner...

 

Prøvd Imgur eller Bildr og sett om samme problem oppstår?

 

Nei har ikke det. Tenkte å ha alle bildene på samme det skjønner du og har veldig mye bilder liggende på Photobucket :)

Lenke til kommentar

Problemet er at nedskaleringen som skjer på diverse nettsider, ikke på noen måte er optimal. Jeg anbefaler å selv neskalere til den størrelsen bildet vil bli vist på nettsiden, og eventuelt skarpe opp litt før du lagrer (om du føler behov for det). Da vil du mest sannsynlig ende opp med et bilde på nettsiden som er veldig likt ut som det du ser på dataen.

 

Det kan også være lurt å "lagre for web-visning". Jeg pleier alltid å gjøre det, men vet ikke helt hvor stor forskjellen er.

Lenke til kommentar

Problemet er at nedskaleringen som skjer på diverse nettsider, ikke på noen måte er optimal. Jeg anbefaler å selv neskalere til den størrelsen bildet vil bli vist på nettsiden, og eventuelt skarpe opp litt før du lagrer (om du føler behov for det). Da vil du mest sannsynlig ende opp med et bilde på nettsiden som er veldig likt ut som det du ser på dataen.

 

Det kan også være lurt å "lagre for web-visning". Jeg pleier alltid å gjøre det, men vet ikke helt hvor stor forskjellen er.

 

Takker for godt svar Lars. Jeg får prøve å gjøre dette og se om det blir bedre :-)

Lenke til kommentar

Pleier selv ta resize til ønsket størrelse, en runde smart sharpen (f.eks 30%, 0.3px, lens blur) og så save for web and devices. Resizer til 1280 i bredden for liggende bilder og 1024 i høyden for stående. Ville evt skalert til andre størrelser for andre fora hvis de har andre størrelseskrav.

Lenke til kommentar

Pleier selv ta resize til ønsket størrelse, en runde smart sharpen (f.eks 30%, 0.3px, lens blur) og så save for web and devices. Resizer til 1280 i bredden for liggende bilder og 1024 i høyden for stående. Ville evt skalert til andre størrelser for andre fora hvis de har andre størrelseskrav.

 

Godt tips, tusen takk! Det fungerte meget bra :)

 

Ja, f.eks facebook bør korteste side være rundt 720 for optimal visning, men de fleste nettsider har forskjellig størrelse på "primærvisningen."

 

Ja må nok bare prøve meg frem til hva som funker... Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjør en oppskarping etter save for web.Ikke optimalt,men bedre,og husk lagre for web i sRGB og IKKE i RGB.

Hvorfor skarpe opp etter save for web and devices? Hvis du har skalert før save for web and devices gjør den ingenting oppskarpningsmessig med bildet, og i arbeidsflyten jeg foreslo har man allerede skarpet opp før save for web. Hvis man skulle skarpet opp etterpå, så skal man åpne det ferdig lagrede bildet igjen og så skarpe opp - så kan man definitivt heller gjøre det før.

 

Og ja, helt enig, behold alltid krysset i "Convert to sRGB" når man velger save for web and devices - de færreste har maskiner som viser bildet korrekt med Adobe RGB eller andre fargerom. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...