Gå til innhold

Noen med bakgrunn fra spesiell tjensteutdanning?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er en mann på 23 år som søker spesiel tjeneste utdanning i forsvaret

 

Finnes det noen her inne med erfaringer fra seleksjons opptakt etc ?.

Hva bør være mitt hoved fokus gjennom et slikt opptakt å hvor mye av informasjonen på nettet stemmer overens med hva som vil skje de første ukene ?.

 

Ønsker helst ikke å meddele hvilken utdanning jeg har valgt men ønsker mer generele erfaringer fra fks. fallskjermjegere,oppklaringsjegere osv.

 

Ønsker kun svar fra seriøse

 

på forhånd takk:).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Er en mann på 23 år som søker spesiel tjeneste utdanning i forsvaret

 

Finnes det noen her inne med erfaringer fra seleksjons opptakt etc ?.

Hva bør være mitt hoved fokus gjennom et slikt opptakt å hvor mye av informasjonen på nettet stemmer overens med hva som vil skje de første ukene ?.

 

Ønsker helst ikke å meddele hvilken utdanning jeg har valgt men ønsker mer generele erfaringer fra fks. fallskjermjegere,oppklaringsjegere osv.

 

Ønsker kun svar fra seriøse

 

på forhånd takk:).

 

Hei, dette er ting en ikke får vite noe om og det er det en grunn ting da det skal teste deg på godt og vondt fysisk & psykisk.

 

Når det er sagt, lykke til gi gass! :ph34r:

Lenke til kommentar

Har ikke personlig erfaring, men har hatt et par kamerater som kom et stykke i seleksjonen.

Mye fokus på hating med tung sekk.

Å gi seg kan ikke være en mulighet.

Hvis dere er i felt å får beskjed om noe at støtte/henting osv. er tilgjengelig. Vær forberedt på at dere ikke får bruke det alikevel.

Alt du gjør, gjøres forresten feil uansett om du gjør det korrekt.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er en mann på 23 år som søker spesiel tjeneste utdanning i forsvaret

 

Finnes det noen her inne med erfaringer fra seleksjons opptakt etc ?.

Hva bør være mitt hoved fokus gjennom et slikt opptakt å hvor mye av informasjonen på nettet stemmer overens med hva som vil skje de første ukene ?.

 

Ønsker helst ikke å meddele hvilken utdanning jeg har valgt men ønsker mer generele erfaringer fra fks. fallskjermjegere,oppklaringsjegere osv.

 

Ønsker kun svar fra seriøse

 

på forhånd takk:).

 

Du vil i de fleste slike tilfeller kun få diffuse svar på spørsmål om opptak og seleksjoner er jeg redd..

Du skal få noe håndfast av meg derimot siden det tross alt har blitt vist på lørdagsrevyen.

Utdrag fra marinejegeropptak: http://www.nrk.no/ne.../indeks/142444/

Om man kommer fra et sivilt liv som folk flest er det bare å forberede seg på den verste og hardeste tiden i sitt liv. Innstilling og psyke er det viktigste å trene på, for den bryter alltid sammen lenge før kroppen gjør. Hvor mye blod, smerte og tårer kan du tåle før du ikke orker lengre? Det er det som vil bli testet. Når det er sagt er det selvfølgelig veldig viktig å ha et godt utgangspunkt. Derfor tren mye, spesielt utholdenhet og kondisjon, med og uten tung sekk.

Alle opptak har dette til felles, det eneste er at det er forskjellige vanskelighetsgrader og at marinen fokuserer mer på vann.

F.eks Marinejeger og Fallskjermjeger er hardere enn kystjeger.

Befalsskole er hardere enn oppklaring osv.

 

Edit: Glemte å nevne at det å ha hodet på det rette stedet, evne å ta til deg læring og ta gode avgjørelser i vanskelige situasjoner er minst like viktig som det fysiske

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Hvor får du det fra at befalsskole er hardere enn oppklaring? Det kan jeg nesten garantere deg at det ikke er. Befalsskole er noe ganske annet enn disse jeger/oppklaringstype tjenestene, med mindre du går befalsskole for å bli befal i en av disse avdelingene.

 

Anyways, hovedfokuset ditt under selve opptaket må være på at du skal fullføre det, at du aldri skal gi deg. Og det er ingen hemmelighet at under alle slike opptak, spesielt jeger og oppklaring, er det mye gåing med relativt tung sekk, lite mat og lite søvn. Ta ting som det kommer, og ikke tenk for langt framover, da psyker du bare deg selv ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer overhodet ikke.

 

Så mye sinne jeg skapte med den kommentaren da... Har ikke selv vært på verken fallskjerm eller kystjeger, men broren min som har vært på kyst var ganske sikker på det, noe som også var grunnen til at han gikk inn der i stedet for. Som jeg nevnte i det jeg postet over deg så var det feiltagelse å sammenligne opptak svart/hvitt siden ting oppleves forskjellig av alle personer.

Lenke til kommentar

Det er nok ingen som kommer til å gi deg informasjon om opptakene.

Generelt må du forberede deg på å gå langt, bære tungt, sove lite og spise lite.

Sørg for at du klarer minstekravene med god margin, så du klarer de selv på en dårlig dag.

 

Når det er sagt så er det garantert stor forskjell på opptakene til de forskjellige tjenestene. Som for eksempel Kystjeger mot Elektronisk Krigføring.

Lenke til kommentar

Har ikke selv vært på verken fallskjerm eller kystjeger, men broren min som har vært på kyst var ganske sikker på det, noe som også var grunnen til at han gikk inn der i stedet for.

 

Med andre ord, så har han ikke peiling. Ikke at jeg har erfaring med noen av avdelingene, men kan nokså sikkert slå fast at du får testa deg selv meget grundig både som fallskjerm og kystjeger. Har vært vitne til (svært små) deler av et opptak til en av forsvarets mer operative avdelinger, og jeg fikk en ganske god medfølelse med deltakerne. Kan med hånda på hjertet si, at jeg aldri har vært så sliten og psykisk \ fysisk nedbrutt som de kara må ha vært.

 

Til svarthetta, så er det meste av fornuftige ting sagt tidligere i tråden. Tror nok at det meste sitter i eget hode under et slik opptak. Selv om du skulle bli kjeftet ned under et opptak og tilsynelatende ikke være i stand til å gjøre noe korrekt i befalets øyne, så er det nok bare en liten motivasjonstest. Stå på, fokuser på hvorfor du er der underveis, og hold motivasjonen og motet oppe. Gi gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...