Gå til innhold

pedal eller crank gåent


zulo

Anbefalte innlegg

Har syklet cirka 1 mil på den nye sykkelen min. I dag begynte en klikkelyd som høres ut som det kommer fra kranken eller pedalen fremme.

Når jeg trår rundt kommer lyden cirka 1 gang pr runde og syns jeg kjenner et slags "nypp/dytt/rykk" under foten når lyden kommer.

 

Kan det være fra lageret i pedalen eller er det kranklageret som har ryki?

Lyden kommer kun når jeg sykler og trår..lyden er ikke der hvis jeg går av og roterer pedalene og girene.

Er det ikke litt dårlig at en mtb må skifte kranklager etter 1 mil på grusvei?

Jeg har sjekket at det ikke er noe synlig og åpenbart som lager lyden. Kjedet er rent da jeg bare har sykla knapt 1 mil på denne siden den var ny og kun på grusvei og asfalt.

 

Dette er forresten White Lite 29" fra xxl, den har følgende krank og gir:- Krankgir: XT

- Bakgir: XT

- Krank: Truativ Firex

 

Har kranken gått allerede nå så benytter jeg meg av 30 dagers retur policyen til xxl. Tror ikke det er lurt å kjøpe sykkel der de har den policyen for du kan risikere å kjøpe sykler som er brukt fra før og returnert.

Endret av zulo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike lyder er oftest pedalene. Som første steg ville ha tatt de ut ogs sjekket at gjengene er smurt, så påse at de strammes godt når de settes tilbake. Kopperfett er godt egnet til å montere pedaler.

 

Hvis det ikke funker ville jeg satt på andre pedaler for å bekrefte at det er pedalene, og ikke kranken, og så gå over og fette opp lagrene i de.

 

Skulle det mot formodning være kranken som er problemet (Men den lager helst knirkelyder fremfor klikk), er det samme prosedyre. Ut med lagrene og remonter med fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...