Gå til innhold

Starte tannlegeklinikk


Påfugl

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen her inne som vet hva som skal til for å starte sin egen tannlege praksis?Hvor mye trenger man f.eks i egenkapital. Får man noe spesielt lån av banken for å starte. Tenker på en liten klinikk med få ansatte, men som har potensiale til å utvides hvis det blir større etterspørsel og da behov for mer kapasitet. Har søkt rundt på nettet, men finner bare sider som Altinn . Den er bra og utfyllende sånn generelt, men kan ikke svare meg på alt jeg lurer på. Dette er altså da et enkeltmannsforetak.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange ansatte?

 

Dersom du tenker kun én tannlege og én assistent som også kan fungere som sekretær (evt. egen sekretær hvis pågangen blir stor), så er nok mulighetene gode for å få et solid startlån i banken hvis du har egenkapital på alt fra 200.000-500.000.

 

Alt i alt det smarteste du kan gjøre hvis du har muligheten. Ville ringt til din bank og spurt, rett og slett.

 

Hvis du får det til, så tenk utvidelse etter en viss tid. Er du flink på business siden av det å drive klinikk, så kan du gjøre deg til mangemillionær over relativt få år.

Lenke til kommentar

Sånn til å begynne med tenker jeg en tannlege og en assistent, ja. Det er jo en god del år til før jeg evt. kan starte (må bli ferdig utdannet først). Men tenkte å starte litt i det små bare for å få en oversikt over hvordan det gjøres og hva som kreves. Du nevner det å være flink på business ved siden av praksisen. Tenker du da på investering i aksjer, valutahandel eller noe i den duren? :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker på business aspektet ved å drive egen praksis. Markedsføring av klinikken, riktig prising av tjenester, tilbud m.m.

 

Å gjøre det til et A/S og få inn investorer etter hvert er heller ikke dumt.

 

Jeg ville ha jobbet som tannlege i noen år før du gjør dette, mest for din egen del, sånn at du blir dreven på det du gjør, og dermed utfører dyktige tjenester som gjør at kunder kommer tilbake.

 

Å være konkurransedyktig på pris er kanskje noe av det viktigste?

 

Har ingen erfaring fra dette, bare litt allmennkunnskap om business :) Hør på meg eller ikke - ditt valg.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt de generelle businessmessige tingene - bør du ha ansatte, hvor mange ansatte (en tannhelsesekretær koster deg minst 330k i full stilling), hvordan bør du organisere deg og skaffe kapital ("investorer" bør vurderes nøye før man tar med på laget i bedrifter hvis yrkesutøvere er bundet av strenge etiske regler), hvor skal du etablere deg, skal du etablere deg alene eller i kompaniskap... Her bør du høre med næringsetaten i din kommune om de kjenner til noen som tilbyr såkalte etablererkurs.

 

I tillegg er det de tannhelsefaglige tingene. Skal du inngå i en tannlegevaktordning? Hvilke spesialister vil du samarbeide med / henvise til for de oppdragene du mottar men du ikke er kvalifisert til å utføre selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...