Gå til innhold

Student/hjemme-PC - pen, behagelig bruk etc


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Blir en ny PC da min gamle snart må avlives. Håper jeg kan få litt veiledning og blir da veldig takknemlig :)

 

Har nå en HP 6530b fra 2009 (skolePC fra Akershus fylkesk. vgs). Denne har jeg vært helt fornøyd med stort sett. Windows 7.

 

Pris

Billigst mulig, max 5.500,- (men åpen for mer da jeg ikke kan noe om priser)

 

Bruker PCen til:

Brukes hovedsaklig hjemme, så kan godt være stor, men må kunne flyttes noe :)

ny Student i utlandet

Facebook, skype

lese rundt på nettet

E-post

Skrive/lese dokumenter (word o.l.)

youtube (laster/ser ikke film)

 

Hva er viktig

At PCen ser pen ut og har god kvalitet (bygg og anlegg holdt jeg på å si...)

Behagelig tastatur

Liker en fin og god skjerm

komfortabel og bruke, taster, musa

rask og fin

kanskje litt luksus

liker å oppdage nye tekniske finesser

 

Ikke viktig

Spiller ikke

laster ikke ned film

peke på skjermen

batterilevetid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme bås. Leter etter maskin til min mor med akkurat samme behov/spec som deg.

 

Det jeg synes er vanskeligst er å finne informasjon om byggekvalitet og tastatur. Det er jo dog litt mye forlangt å kreve metall-chassi av en PC til 5500kr, men jeg vet at det er grei forskjell i byggekvalitet selv på maskiner i denne prisklassen.

 

Jeg har også et ønske om SSD eller hybriddisk, så dersom modellen ikke har det må maskinen være så billig at man får råd til SSD i tillegg.

 

Har kokt meg ned til disse maskinene, men er veldig usikker på hvilken det blir. Skal ut til elektronikkjedene i morgen, mulig de har noen av de aktuelle seriene i utstilling.

Asus S56CB 15,6" - 5495,- - Foreløpig favoritt, som er på tilbud. Mye for pengene og Ultrabook med alu-chassi, men ikke på lager før om 1mnd.

 

Asus K56CA 15,6" - 5295 - Mangler hybriddisk, og litt svakere spec. Litt lavere pris.

 

HP Pavilion Ultrabook 15 - To varianter med forskjellig grafikk og cpu, samt hybriddisk. Mye maskinvare for pengene, men er redd for dårlig byggekvalitet.

B002 - B104

 

Jeg skal google litt på disse, blir vel bestilling i løpet av helga.

 

Håper du har fått noen tips, og gi gjerne tilbakemelding på det du finner :)

 

Edit: Fant en annen het konkurrent: Acer Aspire M5-581T - Akkurat på budsjett, og får skryt i test på byggekvalitet og tastatur. Ref: Review Acer Aspire Timeline Ultra M5-581TG Ultrabook

 

Der fikk jeg også bekreftet at HP maskinene bare er plastikk, men grei nok byggekvalitet.

Review HP Pavilion Sleekbook 15-b004sg Ultrabook

 

Test av Asus-maskinene: Review Asus S56CM Ultrabook - Får litt blandet tilbakemelding. Holder foreløpig en knapp på Acer'en, men ingenting er avgjort :)

Endret av Apoc_
Lenke til kommentar

Hva med denne samsung'en?

Den har veldig god byggekvalitet, er tynn og lett (luksus), har god batterilevetid (som bare er et pluss) og har en god skjerm. Tastaturet er også bra. Den har en 128gb ssd som gjør den veldig rask og det burde holde hvis du ikke skal laste ned filmer eller noe sånt. Den er i hvertfall til å anbefale!

Lenke til kommentar

For min del falt valget på Asus S56. Muttern ville ha 15" skjerm.

 

Det sto mellom den og Acer M5, men bedre byggekvalitet, mer minne og vga-port ble avgjørende (og bedre skjermkort skader jo heller ikke). Siden den var på tilbud på Komplett kom den på budsjett - 5495,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...