Gå til innhold

Ingeniør - Bachelor HiOA, Master NTNU


jahas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper det, kunne ha gjort noe tilsvarende fra hibu, men måtte da passe på å ta alt av matte som var å ta som valgfag og ta et ekstra mattefag.

 

http://www.mn.uio.no...g/hogskole.html

 

Det er greit å ta med seg at NTNU nok har vesentlig høyere arbeidspress, så det kan hende du går på en liten smell. - ihvertfall iflg en bekjent som gikk fra NTNU til hibu. ;)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ja, det er mulig (og vanlig).

 

Det eneste er at jeg tror du er nødt til å ta matematikk som valgfag tredje år. Ellers er det vel et minimumskrav i snitt for å komme inn, men det er visst et veldig populært masterstudium, så jeg regner med snittet er ganske høyt.

Lenke til kommentar

Tipper det, kunne ha gjort noe tilsvarende fra hibu, men måtte da passe på å ta alt av matte som var å ta som valgfag og ta et ekstra mattefag.

 

http://www.mn.uio.no...g/hogskole.html

 

Det er greit å ta med seg at NTNU nok har vesentlig høyere arbeidspress, så det kan hende du går på en liten smell. - ihvertfall iflg en bekjent som gikk fra NTNU til hibu. ;)

 

Ja, det er mulig (og vanlig).

 

Det eneste er at jeg tror du er nødt til å ta matematikk som valgfag tredje år. Ellers er det vel et minimumskrav i snitt for å komme inn, men det er visst et veldig populært masterstudium, så jeg regner med snittet er ganske høyt.

 

Ok, takker for svar :)

 

Et spørsmål til. Jeg har et relativt bra snitt, over 5, og ville nok kommet inn på det meste av ingeniørstudier, kanskje med unntak av enkelte på NTNU. Problemet er bare at jeg ikke har søkt for neste studieår. Restetorget kan derfor bli redningen min. Har fullført en bachelorgrad tidligere, så backupplanen vil være å arbeide med dette et år, for så å starte på byggingeniør neste år. Men jeg har mest lyst til å få startet med en gang. Om f.eks. høgskolen i Narvik har ledige plasser ( http://www.hin.no/no...tudie&subtype=2), er det mulig å ta første året der, og så flytte over til HiOA etter første året?

 

Eventuelt kan jeg ta første året http://www.hioa.no/Studier/TKD/Bachelor/Ingeniorfag-energi-og-miljoe (ser denne ble lagt ut på restetorget i fjor), og så flytte over på byggingeniør andre året? Burde vel være mye av de samme fagene første året.

Endret av anders_bjerk
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ok, takker for svar :)

 

Et spørsmål til. Jeg har et relativt bra snitt, over 5, og ville nok kommet inn på det meste av ingeniørstudier, kanskje med unntak av enkelte på NTNU. Problemet er bare at jeg ikke har søkt for neste studieår. Restetorget kan derfor bli redningen min. Har fullført en bachelorgrad tidligere, så backupplanen vil være å arbeide med dette et år, for så å starte på byggingeniør neste år. Men jeg har mest lyst til å få startet med en gang. Om f.eks. høgskolen i Narvik har ledige plasser ( http://www.hin.no/no...tudie&subtype=2), er det mulig å ta første året der, og så flytte over til HiOA etter første året?

 

Eventuelt kan jeg ta første året http://www.hioa.no/S...nergi-og-miljoe (ser denne ble lagt ut på restetorget i fjor), og så flytte over på byggingeniør andre året? Burde vel være mye av de samme fagene første året.

 

Du må høre direkte med HIOA. Slå på tråden.

 

Det skal være mulig, men det er mulig du må ta noen ekstra fag om det er forskjeller i fagplanen. Jeg undersøkte spørsmålet vedr. å ta 1. år i Bergen og videre i Oslo fra 2. år, men fikk ikke noe klart svar utover at det var mulig.

 

http://www.hioa.no/Studier/Soknad-og-opptak/Slik-soeker-du-opptak/Overflytting-til-HiOA-fra-annen-utdanningsinstitusjon

 

Vedrørende å bytte mellom de to linjene tror jeg også du må spørre HIOA direkte. Personlig er jeg desverre litt tvilende til at det går, men om fagplanen er lik og det slutter noen på bygg i løpet av året, burde det vel være mulig.

 

Hvor fant du ut at det var lagt ut på restetorget i fjor? Jeg skal se om jeg kommer meg inn på maskiningeniør på HIOA gjennom restetorget, da jeg har fått litt kalde føtter vedrørende førstevalgene mine i år.

 

Hva slags bachelorgrad har du fra før? :)

Lenke til kommentar

Det åpner seg garantert plasser på så å si alle studier etter førsteåret. Om det er mulig å flytte er en annen sak. Vet at det var en god del som flyttet over fra andre høgskoler til høgskolen i oslo og akershus på 2. året i journalistikk. Jeg synes det høres lurere ut å bytte over etter 1. året enn å bytte etter 3 år.

 

Anyway, du må sjekke med lærestedene. Send mail, ta kontakt på tlf osv osv. Det er forresten smart av deg å prøve å komme inn i år og ikke vente ett år og kanskje ikke komme inn da osv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg undersøkte tidligere om det var mulig å bytte fra maskin til bygg eller motsatt etter ett år, men det var ikke mulig, sannsynligvis på grunn av stor forskjell i fagplanen.

 

Jeg ser imidlertid at den eneste forskjellen på de to bygglinjene er at de har faget Byggeteknikk på bygg og termodynamikk på energi og miljø. Dette er i andre semester, så det burde være mulig å bytte over om det er frafall.

 

Men, jeg spurte samme spørsmål til HIB vedrørende maskinteknikk og marinteknikk, ettersom fagplanen er identisk første semester, men der var det ikke mulig å bytte over selv om noen sluttet på marinteknikk.

 

EDIT: Her er svaret jeg fikk den gang vedrørende å bytte linje:

 

Hei,

 

Det er dessverre ikke mulig å bytte linje/studium internt på grunn av regelverket til Samordna Opptak. Jeg vil anbefale deg å lese mest mulig om utdanningene på nettsidene våre før du søker. Der finner du også intervjuer med tidligere studenter som nå er ute i jobb, med hensyn til hva som er nærmest det du kan tenke deg. Arbeidsmarkedet for ingeniører er uansett hva du velger, godt i disse dager. Til høyre på siden finner du lenker til Fag- og studieplanen for de ulike utdanningene, hvor du kan lese mer om hvordan de konkrete utdanningene er bygget opp faglig.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Skal ringe HiOA i morgen og høre med dem, både om man kan bytte mellom linjer, og om man kan hoppe over til dem fra andre studiesteder. Kan ikke skjønne annet enn at det vil være frafall, og at det dermed burde gå ann å skifte mellom de samme linjene enten etter første eller andre semester.

 

 

Hvor fant du ut at det var lagt ut på restetorget i fjor? Jeg skal se om jeg kommer meg inn på maskiningeniør på HIOA gjennom restetorget, da jeg har fått litt kalde føtter vedrørende førstevalgene mine i år.

 

Hva slags bachelorgrad har du fra før? :)

 

Har en bachelorgrad I økonomi og administrasjon, så disse kan heldigvis fint kombineres :)

 

Angående restetorget(ser den er fra 2010): http://www.tu.no/job...ingeniorplasser

"Høgskolen i Oslo har nemlig plasser ledige både på ingeniørstudiene i biologi og kjemi, data, elektro og energi og miljø i bygg."

 

Om man søker restetorget+ingeniør ser man at det er flere artikkler som omhandler ledige plasser på diverse ingeniør-studier.

 

Ser at på f.eks. Narvik kom alle som søkte inn på ingeniørlinjene i 2012 (http://www.samordnao...a_hoved_12.html). Flere av disse ble også lagt ut på restetorget i 2010, bl.a. bygg (http://www.nettavise...icle2947880.ece).

 

Så jeg håper at ved hjelp av noen telefoner, og litt innsats, så ordner dette seg.

 

Som nevt ville en løsning der jeg tar 1.semester på Høgskolen i Narvik, for deretter å flytte over til HiOA etter jul vært ideell.

 

Edit: Etter litt mer research ser jeg at Høgskolen i Østfold, Høgskolen i Narvik, Høgskolen i Aalesund og Høgskolen i Gjøvik alle har byggingeniør-studier der alle søkere har kommet inn i 2012. Burde være store muligheter for å kunne snike seg inn i en av disse.

Endret av anders_bjerk
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Er du nødt å ta alt i Oslo da? Det enkleste er nok om du fullfører der du eventuelt begynner. :)

 

Jeg mailet med HIOA i dag og de sa at det ikke var mulig å bytte etter 1. år internt på HIOA. Idiotisk når fagplanen er lik utenom ett fag, men sånn er det. Det som imidlertid er mulig er å søke opptak på bygg gjennom SO og så få godkjent de fagene man alt har tatt, men om det betyr at man kan fortsette på 2. året eller bare følge undervisning på 1 fag resten av året kom ikke frem.

 

Fortell gjerne hva du får vite.

 

For min del er det nok maskin på resttorget eventuelt. I fjor kom alle inn på alle ingeniørstudium utenom bygg (som hadde poenggrense, men ikke så veldig høy). Dette kan variere fra år til år. Med alt snakket om ingeniørmangel den siste tiden, overrasker det meg ikke om trykket er større i år. :(

 

Men man vet aldri. Kanskje er det til og med ledig på bygg. Den 19. blir det lagt ut. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Er du nødt å ta alt i Oslo da? Det enkleste er nok om du fullfører der du eventuelt begynner. :)

 

Jeg mailet med HIOA i dag og de sa at det ikke var mulig å bytte etter 1. år internt på HIOA. Idiotisk når fagplanen er lik utenom ett fag, men sånn er det. Det som imidlertid er mulig er å søke opptak på bygg gjennom SO og så få godkjent de fagene man alt har tatt, men om det betyr at man kan fortsette på 2. året eller bare følge undervisning på 1 fag resten av året kom ikke frem.

 

Fortell gjerne hva du får vite.

 

For min del er det nok maskin på resttorget eventuelt. I fjor kom alle inn på alle ingeniørstudium utenom bygg (som hadde poenggrense, men ikke så veldig høy). Dette kan variere fra år til år. Med alt snakket om ingeniørmangel den siste tiden, overrasker det meg ikke om trykket er større i år. :(

 

Men man vet aldri. Kanskje er det til og med ledig på bygg. Den 19. blir det lagt ut. :)

 

Nei trenger forsåvidt ikke å ta det i Oslo, men hadde vært greit å ikke få så veldig høyt studielån. Ringte dem idag, og de sa at man ikke kunne bytte mellom linjene på HiOA, men at man kunne bytte over fra like linjer på andre høgskoler. Det var allikevel ingen garanti for at man fikk komme inn, og det var først mulig etter å ha fullført første studieår.

 

Ja, er vanskelig å vite. Blir spennende i morgen! Om man tidligere har vært søker på Samordna, vil da alle kvalifiaksjoner og nødvendige dokumenter ligge lagret hos dem? Slik at man bare kan søke, uten å sende dem inn på nytt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Nei trenger forsåvidt ikke å ta det i Oslo, men hadde vært greit å ikke få så veldig høyt studielån. Ringte dem idag, og de sa at man ikke kunne bytte mellom linjene på HiOA, men at man kunne bytte over fra like linjer på andre høgskoler. Det var allikevel ingen garanti for at man fikk komme inn, og det var først mulig etter å ha fullført første studieår.

 

Ja, er vanskelig å vite. Blir spennende i morgen! Om man tidligere har vært søker på Samordna, vil da alle kvalifiaksjoner og nødvendige dokumenter ligge lagret hos dem? Slik at man bare kan søke, uten å sende dem inn på nytt?

 

Yes, det er nok litt gambling i forhold til om man får flytte over eller ikke, men det har vært gjort før og så lenge man er innstilt på at det kanskje ikke går er det vel greit. :)

 

Om papirene ligger inne tror jeg er avhengig av om du har digitalt vitnemål eller ikke. Jeg er kanskje eldre enn deg og jeg hadde i hvert fall ikke det, så jeg har måtte sende inn nytt alle årene jeg har søkt på SO. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jada, du kan sikkert ettersende. Det er nok vanlig.

 

Desverre så lå det ingen ingeniørstudier ute på HIOA og bygg var det faktisk ikke noe ledig på over hele landet.

 

Synd.

 

Men kanskje det blir lagt ut mer etter 26. juli?

Lenke til kommentar

Ja, det her var ikke mye å skryte av :p Men jeg ser faktisk to ingeniørstudier jeg kunne vært interessert i, ett av dem bygg(narvik), desverre ligger begge langt opp i nord. Litt usikker på om jeg vil flytte så langt.

 

Maskin var bare Narvik og Porsgrunn (?).

 

Kanskje vi begge skulle gjort nordlendinger av oss :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hehe. Om jeg ikke får maskin i Oslo, blir det nok i Bergen. ;)

 

Men jeg regner med det fortsatt er en svak mulighet for Oslo. Kanskje ikke Bygg, men man vet aldri.

 

Det blir vel lagt ut flere plasser etter suppleringsopptaket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...