Gå til innhold

Har spørsmål til dere som har sauer


Anbefalte innlegg

Hvor ofte skifter sauene deres beite? Skal sauene ha kraftfòr om sommeren?

 

Det er en flokk på 15 sauer utenfor her. Jordet er ikke gigantisk, kanskje litt lite, de får ikke kraftfòr og JEG som ikke er eier, må vanne dem. Nå har de faen meg stått der i 13 dager! Hvordan har eieren samvittighet til det? Jeg er lei, naboen er lei og tror pusen som stadig er innom her er lei. De breker dagen lang og selvfølgelig om natten om noen skulle finne på å gå utenfor døra.

Jeg har lyst til å ringe dyrebeskyttelsen eller mattilsynet. Skal jeg gjøre det? :devil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor du på "landet", må du regne med husdyr på beite, møkkalukt om våren og rauting/breking, fra dyr.

 

Du skriver om et et areal og x-antall sauer, men ikke om det er mat på beitet. Så lenge det er grass/vegitasjon på jordet, har de sikkert mat. Og er jordet stort nok, kan de gå der hele sommeren. :) Undrer på, at du MÅ gi sauene vann?

 

Bøndene vet selv godt, når det er behov for kraftfor. Og det brukes kun i spessielle situasjoner og normalt ikke, hvis de går på et godt beite om sommeren.

Lenke til kommentar

Bor du på "landet", må du regne med husdyr på beite, møkkalukt om våren og rauting/breking, fra dyr.

 

Du skriver om et et areal og x-antall sauer, men ikke om det er mat på beitet. Så lenge det er grass/vegitasjon på jordet, har de sikkert mat. Og er jordet stort nok, kan de gå der hele sommeren. :) Undrer på, at du MÅ gi sauene vann?

 

Bøndene vet selv godt, når det er behov for kraftfor. Og det brukes kun i spessielle situasjoner og normalt ikke, hvis de går på et godt beite om sommeren.

Det ser ikke ut som om det er så mye igjen, bare det de ikke spiser som står opp. Så stort er det ikke, hadde det vært mine sauer, hadde jeg latt de være der max 1 uke.

 

Ja, jeg må tåle det, men det er opplagt at de breker fordi det er lite mat, de kommer alle sammen løpende i håp om at noen skal gi dem mat om noen nærmer seg dem. Dette gidder de ikke den første uka de er der, for da er det nok mat.

 

Ja, bonden tar seg ikke bryet om å komme opp her og vanndunken er ofte tom, så da føler jeg at jeg må fylle den opp. Jeg ser de drikker støtt og stadig.

Lenke til kommentar

 

Det ser ikke ut som om det er så mye igjen, bare det de ikke spiser som står opp.

Ja, jeg må tåle det, men det er opplagt at de breker fordi det er lite mat, de kommer alle sammen løpende i håp om at noen skal gi dem mat om noen nærmer seg dem. Dette gidder de ikke den første uka de er der, for da er det nok mat.

 

Ja, bonden tar seg ikke bryet om å komme opp her og vanndunken er ofte tom, så da føler jeg at jeg må fylle den opp. Jeg ser de drikker støtt og stadig.

Sauer spiser normalt ikke grasset helt ned, i første omgang. Og så gror grasset raskere opp igjen. Helt idielt. Er det lite mat, gresser de helt ned til rota. De har da fremdeles mat, men gresstorva/rota blir hemmet og kan bli skadet og det er ugunstig for bonden. Så bonden passer nok på at det ikke skjer. Er gresset som stikker opp, lengere enn 1 cm, har de fremdeles mat.

 

Og jeg tviler på, om bonden vill la sauene tørste i hel. Så hadde ikke du gitt dem vann, hadde nok han gjort det. Både mennesker og dyr tåler noen timer uten vann, så la oss ikke bli hysteriske her. Får dyra drikke seg utørst, min en gang i døgnet, er det nok ingen fare med dem. At de breker fordi det er for lite mat, tror jeg ikke noe på. Sauer breker av mange årsaker.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har sladeret nådd meg, så nå tenkte jeg at jeg skulle si ifra til han. Nå vet jeg hvertfall at sauer ikke trenger kraftfòr om sommeren, for det var det ryktet gikk ut på. At han ikke hadde råd til fòret.

 

Nei, det jordet ser helt forferdelig ut, det er virkelig ikke mere grass der. Var borte for å se nå. Nå må han skifte jorde, jeg skal si ifra.

Lenke til kommentar

Helt enig - heller en gang for mye enn en gang for lite. Men dog, noen ganger kan det bli mye også.. vet at bønder som feks har dyrene gående ute om vinteren i enkelte områder blir meldt Mattilsynet på jevnlig basis - fordi de ikke stenger inne dyra på vinteren. "De fryser", tror man. Men da er man på villspor, ei NRF-ku produserer greit melk ned mot i alle fall 20 minus, de har det knallfint ute, og i alle tilfeller bedre ute på snølagt jorde med litt silofor til kos, enn inne på bås.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kan du ta ett bilde av jordet og sauene ts? Høres ganske slapt ut om sauene går ofte uten vann - faktisk uakseptabelt. Bonden skal sørge for att dyrene har det bra og alltid har tilgang på vann, og nok mat, samt mineralstein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...