Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil - budsjett på 30k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har planer om ikke så alt for lenge å kjøpe min første bil, nå som jeg faktisk har en leilighet med tilhørende garasjeplass.

 

Budsjettet mitt kommer til å være på 30k, men kan strekke meg til 40k hvis forskjellen virkelig er stor.

 

Det som er viktig for meg er å få en noenlunde pålitelig bil, hvor reparasjoner ikke koster så alt for mye, og som er billig i drift.

 

Jeg har fått inntrykk av at det er små japsebiler som gjelder i dette prissegmentet og med mine kriterier. Stemmer det?

 

Hva med, for eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41915631

 

Virker jo veldig grei. Er eldre Civicer pålitelige biler?

 

Ellers har jeg sett at eldre Ford Focus gjør det bra på feilstatistikken til tyske Dekra - Noen som har en formening om påliteligheten til for eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42746034

 

Takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan være trygg på med den Civicen er at om den ikke har alvorlig rust enda kommer det snart.

 

En selger som skriver alt med fet skrift og capslock er det all grunn til å styre unna.

 

Focusen er et langt bedre alternativ.

 

Jeg ville vurdert ganske seriøst å se på Skoda Octavia.

Her kan du få en bil med noe mer motor for en hyggelig pris, Octavia hevdes fra mange hold å ha enda bedre kvalitet enn Volkswagen og Audi fra samme tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du kan være trygg på med den Civicen er at om den ikke har alvorlig rust enda kommer det snart.

 

En selger som skriver alt med fet skrift og capslock er det all grunn til å styre unna.

 

Focusen er et langt bedre alternativ.

 

Jeg ville vurdert ganske seriøst å se på Skoda Octavia.

Her kan du få en bil med noe mer motor for en hyggelig pris, Octavia hevdes fra mange hold å ha enda bedre kvalitet enn Volkswagen og Audi fra samme tid.

 

Vel, trenger ikke nødvendigvis akkurat *den* Civicen. Men Civic er spesielt utsatt for rust, altså? Takk for tipset!

 

Å se på Skoda hadde ikke falt meg inn. Takk for tipset! Ser Octaviaen gjør det bra på feilstatistikken til Dekra også.

 

Hva med VW Golf? Golf 4 kommer godt ut på feilstatistikken, og er å finne i min prisklasse, men det er vel kun 75hk-varianten. Er redd for at det blir litt vel kjipt.

 

 

Edit:

Da har jeg fått sett litt på Octavia. Spennende det, virker som mye bil for pengene. Min bekymring der er at alle jeg finner på finn har gått relativt langt. Laveste jeg finner er denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42749510

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar

Golf 4 kan være et alternativ, den er teknisk sett svært lik Octavia.

Audi A3 kan også være et alternativ, den er også lik Golf og Octavia.

 

En gjennomsnittlig kjørelengde for en familiebil i Norge er noe sånt som 15000km i året..

Det vil si at en Octavia fra 1998 som har gått 175kkm har gått mindre enn snittet av familiebiler.

 

Det er ganske vanlig å henge seg opp i km.stand, men det er andre ting som er langt viktigere.

Hvordan er bilen brukt? Langkjøring tar mindre på bilen enn småkjøring gjør.

Når ble registerreim skiftet? Hva er intervallet? Når må du skifte igjen?

 

På såpass rimelige biler utgjør et slikt reimbytte en relativt stor del av kjøpssummen.

 

Intervallet for bytte på disse bilene er vel 90000km på dieselmotorene, og vesentlig lenger på bensinmotorene (180kkm TROR jeg..)

 

En bil som har gått 175kkm kan det være at den bør byttes på straks.. (Det kan hende uansett km.stand på såpass gamle biler, siden reima også har et intervall i år..)

 

Jeg ville sett småseriøst på denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42387682

 

En med kort km. stand;

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42285655

 

Hold deg for all del unna 1,4!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Golf 4 kan være et alternativ, den er teknisk sett svært lik Octavia.

Audi A3 kan også være et alternativ, den er også lik Golf og Octavia.

 

En gjennomsnittlig kjørelengde for en familiebil i Norge er noe sånt som 15000km i året..

Det vil si at en Octavia fra 1998 som har gått 175kkm har gått mindre enn snittet av familiebiler.

 

Det er ganske vanlig å henge seg opp i km.stand, men det er andre ting som er langt viktigere.

Hvordan er bilen brukt? Langkjøring tar mindre på bilen enn småkjøring gjør.

Når ble registerreim skiftet? Hva er intervallet? Når må du skifte igjen?

 

På såpass rimelige biler utgjør et slikt reimbytte en relativt stor del av kjøpssummen.

 

Intervallet for bytte på disse bilene er vel 90000km på dieselmotorene, og vesentlig lenger på bensinmotorene (180kkm TROR jeg..)

 

En bil som har gått 175kkm kan det være at den bør byttes på straks.. (Det kan hende uansett km.stand på såpass gamle biler, siden reima også har et intervall i år..)

 

Jeg ville sett småseriøst på denne:

http://www.finn.no/f...nnkode=42387682

 

En med kort km. stand;

http://www.finn.no/f...nnkode=42285655

 

Hold deg for all del unna 1,4!

 

Takk for god hjelp :)

 

Skal se litt mer på både Octavia, A3 og Golf. Virker som fine biler. Er nok A3 og Golf som er mest aktuelt for meg, da stasjonsvogn blir for stort, samtidig som sedan er upraktisk for meg (mye mer styr å sikre hund i baksetet, og kan jo ikke ha henne i bagasjerommet på en sedan).

 

Merker anbefalingene dine holder seg til europeiske biler - ikke noe glad i japser? Hva med f.eks. en Corolla? God bil?

Lenke til kommentar

Stasjonsvogn er da ikke for stort...?

Octavia er ikke særlig stor.

Har du hund må du for all del sikre hunden godt med bur, og da er kombiutgavene ubrukelige.

Stasjonsvogn er helt klart tingen, dessuten er ikke Octavia stasjonsvogn så himla stor heller.. Akkurat like lang som sedanen vel :)

Lenke til kommentar

Den Civicen der kan godt være et bra alternativ..Morra mi kjøpte en 1,4 is (tror jeg det var), 1997mod for 20,000. Hu har hadd den i 2 år og aldri et problem med den, hu hadde nylig EU kontroll også, og det var ikke en eneste mangel. Heller ingen rust.

Lenke til kommentar

Stasjonsvogn er da ikke for stort...?

Octavia er ikke særlig stor.

Har du hund må du for all del sikre hunden godt med bur, og da er kombiutgavene ubrukelige.

Stasjonsvogn er helt klart tingen, dessuten er ikke Octavia stasjonsvogn så himla stor heller.. Akkurat like lang som sedanen vel :)

 

Ja, du har vel et poeng. Både sedanen og stasjonsvognen er vel litt større enn jeg egentlig trenger. Min motvilje mot stasjonsvogn grunner vel heller i at det i mine øyne finnes veldig få som ikke er forferdelig stygge (Skoda Superb, Mercedes E-klasse og CLS Shooting Brake er det jeg kommer på i farten).

 

Ang. hund er jo kravet at den skal sikres forsvarlig, på samme måte som annen last. Det kan man gjøre enten ved å kjøpe et bur designet for det (finnes flere som er lagd spesielt for Golf - er ikke stor hund det er snakk om), eller ettermontere gitter over baksetene. Det er en viss fare for at hunden får panikk eller av annen grunn beveger seg mye hvis man gjør det i en stasjonsvogn, men i et lite hatchback-bagasjerom som på golf burde det gå helt fint. Vet dog ikke hvordan det hadde gått i en civic, A3 eller focus, da jeg ikke vet hvor store bagasjerommene er der.

 

Men Snylter, hva synes du om andre japser? Corolla, Mazda 323 etc?

 

 

 

Takk for inspillet, Alex1hw! Det hadde jo vært fint hvis Civic var en grei bil. Den er rimelig, og fruen har en forkjærlighet for Honda. Skader jo ikke å gjøre henne fornøyd i samme slengen.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hund selv, og jeg er klar over hva kravene er.

Gitter over baksetene er en dårlig sikring for hunden, men helt greit for eier og andre i bilen.

Man kan også bruke sikkerhetssele for hund, noe som også er en dårlig løsning for hunden og greit for de andre i bilen.

 

Et skikkelig bilbur er et must for å sikre hunden godt, dette skal være såpass lite at hunden ikke har stor boltreplass, det bør også være kræsjtestet OG ha nødutgang.

 

Bagasjerommet på en golf er for stort til at en liten hund har det i nærheten av ok baki der.

 

Selv valgte jeg stor stasjonsvogn selv om mine to hunder lett kunne vært baki en golf.

Jeg har også vært såpass opptatt av sikkerhet at jeg gikk for et Variocage-bur, dobbelmodell med egen nødutgang. (Blir man påkjørt bakfra er det ikke alltid det er mulig å åpne døra på buret etterpå)

Dette er også kræsjtestet.

 

Jeg vil mene minst mulig om japser, annet enn at de preges av ekstremt billig plast og enkle løsninger rent generelt.

 

Jeg husker fortsatt godt en direktør i Honda uttalte seg om rustproblemene.. Bilene var uansett ikke ment å vare mer enn en 5 års tid, så han anså det som helt uproblematisk at de rustet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hund selv, og jeg er klar over hva kravene er.

Gitter over baksetene er en dårlig sikring for hunden, men helt greit for eier og andre i bilen.

Man kan også bruke sikkerhetssele for hund, noe som også er en dårlig løsning for hunden og greit for de andre i bilen.

 

Et skikkelig bilbur er et must for å sikre hunden godt, dette skal være såpass lite at hunden ikke har stor boltreplass, det bør også være kræsjtestet OG ha nødutgang.

 

Bagasjerommet på en golf er for stort til at en liten hund har det i nærheten av ok baki der.

 

Selv valgte jeg stor stasjonsvogn selv om mine to hunder lett kunne vært baki en golf.

Jeg har også vært såpass opptatt av sikkerhet at jeg gikk for et Variocage-bur, dobbelmodell med egen nødutgang. (Blir man påkjørt bakfra er det ikke alltid det er mulig å åpne døra på buret etterpå)

Dette er også kræsjtestet.

 

Jeg vil mene minst mulig om japser, annet enn at de preges av ekstremt billig plast og enkle løsninger rent generelt.

 

Jeg husker fortsatt godt en direktør i Honda uttalte seg om rustproblemene.. Bilene var uansett ikke ment å vare mer enn en 5 års tid, så han anså det som helt uproblematisk at de rustet.

 

Det er litt skummelt med tanke på Civicen, ja... Uff. Da heller jeg nok heller mot Skoda/VW/Audi.

 

Apropos hund i bil har du jo helt rett. Bur er mitt førstevalg. I den retning kan det jo nevnes at dobbel Variocage XL passer i en Golf 4. Følgelig passer jo også de mindre variantene ( http://www.hundebur.no/categories/bilmodel-vs-variocage ). Men det er vel også den eneste av hatchback'ene som har stort nok bagasjerom til et ordentlig hundebur. Ser ut som både Focus, Civic og Corolla blir for små.

 

Billig plast og enkle løsninger kan man jo håpe betyr billigere reservedeler og reparasjoner hvis noe skjærer seg. Det plager meg uansett ikke veldig mye. Men hvis de ruster i stykker, er ikke det noe jeg kan leve med.

 

Håper uansett på flere deltakere her! Jeg er åpen for forslag. Til og med stasjonsvogn :p

Lenke til kommentar

Dobbel Variocage XL i en Golf?? HAHA!

Det går nok inn i en stasjonsvogn, men jeg blir svært overrasket dersom det går inn i kombien i annet enn flatpakket utførelse.

Jeg har et dobbelt Variocage S i min bil, en Mercedes E-klasse, altså en av bilene med virkelig stort bagasjerom.

Lenke til kommentar

Dobbel Variocage XL i en Golf?? HAHA!

Det går nok inn i en stasjonsvogn, men jeg blir svært overrasket dersom det går inn i kombien i annet enn flatpakket utførelse.

Jeg har et dobbelt Variocage S i min bil, en Mercedes E-klasse, altså en av bilene med virkelig stort bagasjerom.

Det står så i modelloversikten jeg linket til i forrige post (Står forøvrig også at du burde ha plass til dobbel XXL i din E-klasse). Nå har jeg kun siklet på Variocage foran PCen, og aldri sett noen av dem i virkeligheten, så.. Kan godt hende de tar feil. Uansett må det vel gå an å få plass til et variocage-bur til min 10kgs japanske spisshund i en golf. Hvis det er så stort at det ikke får plass, er vel litt av hensikten med bur kontra gitter borte.

 

Men dette blir vel litt off topic :)

Lenke til kommentar

Det står så i modelloversikten jeg linket til i forrige post (Står forøvrig også at du burde ha plass til dobbel XXL i din E-klasse). Nå har jeg kun siklet på Variocage foran PCen, og aldri sett noen av dem i virkeligheten, så.. Kan godt hende de tar feil. Uansett må det vel gå an å få plass til et variocage-bur til min 10kgs japanske spisshund i en golf. Hvis det er så stort at det ikke får plass, er vel litt av hensikten med bur kontra gitter borte.

 

Men dette blir vel litt off topic :)

 

Det står at jeg får inn dobbel XL i min E-klasse, ikke dobbel XXL i følge lista til Veng (importøren her i landet)

Og jada, jeg hadde nok fått inn Dobbel XL, men da hadde det vært NULL plass til noe annet baki, det er trangt nok som det er nå..

 

Den sier også at dobbel Variocage XL går inn i Golf IV, det er helt riktig.

Men det står tydelig Golf IV Variant.. :)

Variant står for stasjonsvogn.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står at jeg får inn dobbel XL i min E-klasse, ikke dobbel XXL i følge lista til Veng (importøren her i landet)

Og jada, jeg hadde nok fått inn Dobbel XL, men da hadde det vært NULL plass til noe annet baki, det er trangt nok som det er nå..

 

Den sier også at dobbel Variocage XL går inn i Golf IV, det er helt riktig.

Men det står tydelig Golf IV Variant.. :)

Variant står for stasjonsvogn.

 

Da lærte man noe nytt i dag også. Takk :) Forøvrig må 'variant' være den teiteste betegnelsen på stasjonsvogn jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Da lærte man noe nytt i dag også. Takk :) Forøvrig må 'variant' være den teiteste betegnelsen på stasjonsvogn jeg har hørt.

 

Variant har vært brukt som betegnelse på stasjonsvogn siden 60-tallet, så det er nok tradisjonene som råder her.

Akkurat som Volvo har brukt Herregårdsvogn sånn ca like lenge.

Mercedes brukte lenge T som benevnelse av stasjonsvogn, der T står for Transport..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...