Gå til innhold

Hvordan få stereo opptak med Canon XA10/20/25?


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meningen med xlr tilkoblingene på kameraer som Canon XA10/20/25?

Det er 2 stk tilkoblinger. De er vel ment som stereo?

Men hvorfor er det da bare en holder for mikrofon på kameraet? Burde det ikke vert 2 holdere, for 2 stk mono shotgun mikrofoner?

Eller finnes det stereo mikrofoner med 2 stk xlr plugger?

Jeg vet det finnes paired mono mikrofoner, for å få stereo.

Mikrofonene bør vel også vinkles, for å få til stereo effekt?

Mikrofon holderen på XA kameraene peker rett frem.

Noen som har erfaring med bruk av slike kameraer? Hva er meningen med mic opplegget på dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XA kameraene har 2 stk xlr innganger. Hvorfor lager de da ikke mikrofoner med 2 stk xlr kontakter?

Her har Sony en mikrofon med 2 stk kontakter:

http://store.sony.com/p/Sony-MS-Stereo-Electret-Condenser/en/p/ECMMS2

Jeg har en Røde video stereo mic, men den har 3,5mm plugg.

Hva er meninga med 2 stk xlr innganger, når det "ikke" finnes/lages utstyr for det? Noen som har greie på dette?

Lenke til kommentar

XA kameraene har 2 stk xlr innganger. Hvorfor lager de da ikke mikrofoner med 2 stk xlr kontakter?

Hva skal du med to XLR plugger på en stereo mokrofon når en klarer seg?

 

Her har Sony en mikrofon med 2 stk kontakter:

http://store.sony.co...ser/en/p/ECMMS2

Jeg har en Røde video stereo mic, men den har 3,5mm plugg.

Kjøp en overgang fra Jack plug til XLR så er problemet løst.

http://evenstadmusik...roducts_id=3515

Du kan til og med kjøpe denne i tillegg hvis du finner en lur grunn til å bruke den; http://evenstadmusik...roducts_id=4302 (akkurat denne er nok sikkert koblet mono)

Hva er meninga med 2 stk xlr innganger, når det "ikke" finnes/lages utstyr for det? Noen som har greie på dette?

For å kunne koble to mikrofoner til kamera på samme tid.

F.eks. to mygger for intervju med to personer.

En tale mikrofon + en miljø lyd mikrofon osv.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Hva er meninga med 2 stk xlr innganger, når det "ikke" finnes/lages utstyr for det? Noen som har greie på dette?

Det er da mange mange monomikrofoner med balanserte utganger, med XLR-plugger. Bruk to, så har du mer frihet til å sette opp lydbildet.

 

Eller, hvis mikrofonen din ikke har balansert utgang, så bruk kabler/overganger som dropper den balanserte delen av signalet. Det viktigste med balanserte kabler er til lange kabelstrekk med risiko for støy, og en mikrofon påmontert kameraet er ikke akkurat i den kategorien.

 

Les mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Trådstarter(meg) vurderer å anskaffe dette kameraet. Derfor lurer han på ting han ikke helt forstår meningen med, så han vet hva han går til/kjøper. Forum trenger man kanskje ikke? For alt finner man på nett allikevel?

Xlr er et ukjent område for meg. Derfor spør jeg om det.

Når en produsent leverer kamera med 2 stk xlr plugger på medfølgende mic, så virker det kanskje litt rart at andre avbilder sitt kamera med 1 mic og 1 xlr plugg?

Ellers er det kanskje interessant for andre å få hvite hva dette er? Folk spør jo også ofte om mangt, her på forumet, det er svart på før. Jeg fant ikke noe om dette temaet her.

Jeg antar at et forum er til for å spørre andre om ting de lurer på? :)

Ellers fant jeg en med XA20 påmontert Sony sin stereo mic: http://www.airliners.jp/19750

Det ser ut som dette virker greit i sammen. Jeg finner ikke Sony sin mic til salgs her hjemme.

B&H har denne til salgs: http://www.bhphotovideo.com/c/product/850144-REG/Sony_ECM_MS2_Stereo_Electret_Condenser.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En normal XLR kontakt er en balansert inngang for et mono signal. 2 pinner brukes henholdsvis signal og invertert signal og 1 brukes til jord/referanse. 2 XLR-kontakter tilsvarer dermed stereo. Tanken er vel fleksibilitet og kvalitet samt mic-standard av god kvalitet gitt 48v phantom. Du kan sannsynligvis justere gain forskjellig som gjør at du kan bruke 2 monomic'er for større dynamisk range som gir deg muligheter i post. Du kan også bruke stereomic som f.eks Røde NT4 (som ikke er en shotgun) eller noen av de andre mic'ene du har funnet eller annet utstyr som regulerer lyden din. Du kan også bruke det til sync og bare bruke annet mer egnet utstyr til lyd. Drifting er noe herk med flere opptakskilder, så pass på ordentlig sync hvis du velger denne løsningen. Lite gøy å sitte med 50 minutter lyd på kameraopptaket og 50,2 minutter på ekstern kilde.

Lenke til kommentar

Trådstarter(meg) vurderer å anskaffe dette kameraet. Derfor lurer han på ting han ikke helt forstår meningen med, så han vet hva han går til/kjøper. Forum trenger man kanskje ikke? For alt finner man på nett allikevel?

Xlr er et ukjent område for meg. Derfor spør jeg om det.

Når en produsent leverer kamera med 2 stk xlr plugger på medfølgende mic, så virker det kanskje litt rart at andre avbilder sitt kamera med 1 mic og 1 xlr plugg?

Ellers er det kanskje interessant for andre å få hvite hva dette er? Folk spør jo også ofte om mangt, her på forumet, det er svart på før. Jeg fant ikke noe om dette temaet her.

Jeg antar at et forum er til for å spørre andre om ting de lurer på? :)

Ellers fant jeg en med XA20 påmontert Sony sin stereo mic: http://www.airliners.jp/19750

Det ser ut som dette virker greit i sammen. Jeg finner ikke Sony sin mic til salgs her hjemme.

B&H har denne til salgs: http://www.bhphotovi..._Condenser.html

 

Ingen grunn til å prøve å være sarkastisk.

Du bekymret deg ganske så irritert over et problem som er ikke eksisterende, og du ser ikke ut til å ta til deg den informasjonen som er blitt gitt flere ganger og fremdeles forsetter (helt unødvendig) med to-pluggs XLR problematikken.

 

Du må regne med at folk som prøver å hjelpe deg blir litt irritert når du stiller omtrent det samme spørsmålet (nå for tredje gang) og ikke inntar informasjonen i svarene så det blir litt progresjon i spørsmålene dine.

 

Du nevner også tre kamera modeller som har en prisdifferanse på 10000.-, som det er en grunn til, slik som forskjellig kvalitet og funksjoner.

 

Det er ikke særlig lurt å kjøpe et kamera basert på en mikrofon man eier.

 

Du har minst fire mikrofon muligheter. Innebygget mikrofon. Mini Jack inngang, To XLR stereo innganger med individuell volum kontroll.

 

Som nevnt før så kan du koble Røde mikrofonen din til en av XLR inngangene (med mini-jack til xlr overgangen til 84 kroner jeg postet link til i forrige innlegg) og få stereo lyd på opptaket.

Du kan til og med koble to stereo mikrofoner til XLR inngangene og få 2 x Stereo opptak.

XLR Inngangene leverer også 48V Phanthom power hvis du trenger det.

 

Her er bruker manualen for Canon XA10 på Engelsk (gjelder for US> NTSC versjonen så noen video opptaksfunksjoner kan vær anderledes) i pdf. Audi starter på side 73.

http://www.communica...ctionManual.pdf

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Balansert signal brukes mye i pro-verdenen - det er først og fremst for å forhindre støy når kablene skal strekkes langt, og er typisk ekstra følsomt for mikrofonsignaler. For balansert signal har man ikke to, men tre ledninger per kanal, og pluggene pr kanal er da typisk enten XLR eller en "stereo" TRS-plugg ("stor hodetelefonplugg"), som begge har tre ledninger.

 

Når du har en mikrofon påmontert kameraet er det ikke så farlig med balansert kabel - det er begrenset hvor mye støy det kommer inn på 30cm med kabel - mens det vil være desto viktigere hvis du har mange meter kabel til mikrofonen

 

Man kan få en simpel overgang fra ubalansert mikrofon til balansert plugg ved å bare droppe den ekstra ubalanserte pin'en - det er mange mange forskjellige trivielle kabeloverganger som løser dette.

 

Jeg ville brukt balansert kabel hvis det var langt bort til mikrofonen (tilbake et par meter, ned på bakken, bort til lydmannen og opp på en lang pinne med en dau katt i enden), men hvis mikrofonen bare skal være montert på kameraet ville jeg ikke tatt det så nøye om mikrofonen har balanserte utganger eller ikke.

Lenke til kommentar

Balansert signal brukes mye i pro-verdenen - det er først og fremst for å forhindre støy når kablene skal strekkes langt, og er typisk ekstra følsomt for mikrofonsignaler. For balansert signal har man ikke to, men tre ledninger per kanal, og pluggene pr kanal er da typisk enten XLR eller en "stereo" TRS-plugg ("stor hodetelefonplugg"), som begge har tre ledninger.

 

Når du har en mikrofon påmontert kameraet er det ikke så farlig med balansert kabel - det er begrenset hvor mye støy det kommer inn på 30cm med kabel - mens det vil være desto viktigere hvis du har mange meter kabel til mikrofonen

 

Man kan få en simpel overgang fra ubalansert mikrofon til balansert plugg ved å bare droppe den ekstra ubalanserte pin'en - det er mange mange forskjellige trivielle kabeloverganger som løser dette.

 

Jeg ville brukt balansert kabel hvis det var langt bort til mikrofonen (tilbake et par meter, ned på bakken, bort til lydmannen og opp på en lang pinne med en dau katt i enden), men hvis mikrofonen bare skal være montert på kameraet ville jeg ikke tatt det så nøye om mikrofonen har balanserte utganger eller ikke.

 

I praksis har jeg merket støy uten balansering, så det er en billig forsikring å alltid bruke det, men det kommer jo som du sier an på hvor man gjør opptak.

Lenke til kommentar

Har jeg prøvd å være sarkastisk? Slik hadde ikke jeg tenkt det, men alt kan jo mistolkes.

Fordi det er taleorientert, kan sarkasme være vanskelig å fatte i skriftlig form og blir lett mistolket.

står det i wikipedia. Men nok om det.

 

Da har jeg fått mye bra info her. Takker og bukker.

Opp igjennom har det blitt fokusert på at xlr er så mye bedre enn minijack, så da har jeg vurdert XA20. Men det koster en del mer enn HF G30, så det spørs om det er noe mening i det? Ellers har XA20 et håndtak å holde i og infrarødt lys, for natt filming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...