Gå til innhold

Må man ha optisk kabel for å få Dolby Digital?


Anbefalte innlegg

Jeg har en forsterker som skal støtte dolby digital men når jeg setter på en film er lyden for det første svært lav, og mange av lydene er blitt dempet, som glassknusing...... dette resulterer i at jeg må skru lyden opp på rundt -10db(!).

 

Går ikke ann å velge DD på forsterkeren heller.

 

Og da selvfølgelig masse støy.....

 

Jeg har brukt analog kobling, dvs. phonokabler fra dvd-spiller med egen dekoder.

 

Vil dette fikse seg selv hvis jeg kjøper en optisk kabel?¨

 

kjøpte forsterkeren i går.

 

 

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få DD må du bruke de digitale inngangene på forsterkeren - på min har jeg en optisk og en coaxial inngang (begge er i bruk forresten). Du får ikke annet enn Dolby Pro Logic når du kjører analogt 8)

 

Du kan jo prøve å bruke en phono-kabel fra coax på dvd'n til coax på forsterkeren så ser du om du får DD (de gule "phono" kontaktene).

Lenke til kommentar

****** f**n i h****te.... koffor har ingen sagt dette til meg då, de i butikken for eksempel..... eg sa eg skal ha en kabel mellom forsterker og dvd-spiller (er forresten snakk om et anlegg som eg har på rommet, ikje på dataen) og ka forskjellen va..... då sa han at det var ikje nokken forskjel på de kablene bortsett fra at man ville merke litt forskjell på lyden hvis man brukte optisk.

 

Svarte F***.....

 

Vil det bli det samme hvis jeg mekker en egen coax kabel? har mulighet til å gjøre dette på skolen....

 

Mvh.

Erik

Lenke til kommentar

Det er bare tull at Optisk/Fiber er så mye bere en COAX .. i veldi mange seriøse hifi sjapper anbefaler de heller en bra COAX digital kabel (det er veldig mange kabler som kan brukes som digital overføring .. men en orntli kabel ska ha den rette motstanden osv for å få best)

 

Coax gir en ber fylde i lyden , er nesten som å sammenligne vinyl med cd .. coax er mer som vinyl .. litt mer fylde i lyden, mens optisk er litt mer renere, så en får en mer "statisk" lyd.. om noen er med på hva jeg mener ;)

 

Personlig så bruker jeg Coax fremfor optisk .. En optisk kabel koster heller ikke mye da.. 150 bols for en normal en på 1 meter , trenger jo ikke så langt eigang fra cd spiller te forsterker.. men kjøp deg en coax kabel til 4-500 kr du heller.

Lenke til kommentar
Coax gir en ber fylde i lyden , er nesten som å sammenligne vinyl med cd .. coax er mer som vinyl .. litt mer fylde i lyden, mens optisk er litt mer renere, så en får en mer "statisk" lyd.. om noen er med på hva jeg mener ;)

 

Overfører ikke begge digitalt da? Skulle tro forskjellen i lyd ble heller minnimal (dvs ikke til stede).

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja du får et mye sterkere signal med fiber en det du gjør med analog/Coax kabel.

 

Sterkere signal .. når det sender digitalt så har det ikke noe å si

ang volum .. man får ikke høyere volum ved et sterkere digitalt signal ;P

Hadde det vært analog overføring er det jo noe annet..

 

Da syntest jeg det er rart at jeg får klarer og høyere lyd med optisk en med coax kabel!!

Samme med støy det får jo både jeg "ebso86" med coax kabel. dessuten får du bedere lyd med optisk pga. Hastigheten på signalene i fiber kabler.

Lenke til kommentar

En fiberoptisk kabel er ikke SÅ dyrt, trenger ikke være det hvertfall. Ok, kjøper du på HIFI klubben så ja.. men du får en 5 meter "ok" kvalitets kabel på f.eks Clas Ohlson til 120 kroner. Bruker den fra pcen til anlegget og har helt ok kvalitet, har en dyrere en fra dvdspilleren til forsterkeren dog. Men Clas Ohlson sin er helt "ok" altså, ikke store problemer med den.

Lenke til kommentar

Må nok bøye meg i støvet.... :oops: etter litt grundig lesing om temaet på nette, ser jeg at det er faktisk ingen forskjell på coax og Fiber kabel.

på korte avstander som leningene vanlig vis blir brukt på så har det ingen ting å si hvem av typene du velger. men vist det er en lengde på ca 40M og oppover så er optisk bedre av den grunn at du ikke mister noe signal med lys overføring.

 

Men da er mitt spørsmål hvorfor får jeg og "ebso86" støy igjennom coax kabel???? :wink:

 

Jo etter mer lesing ser jeg at støy kommer av at i coax kabel har du en liten ledning som hete "Ground" denne tar med seg støy fra kilden (pc).

Den blir du bare kvitt vist du bruker Optisk kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...