Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg vil gå opp i vekt


Klossmajoren

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen!

 

Jeg vil gjerne gå opp i vekt og legge på meg litt fett. Jeg er 18 år og er 206 høy. BMI min er rundt 17, så jeg er meget tynn, jeg har vært det hele livet egentlig, og jeg vil nå legge på meg litt. Jeg er ikke helt trenings typen, trener aldri... eller veeeeeldig sjelden. Men det burde gå fint å legge på seg litt og bli litt mer ¨fyldigere¨ uten å trene?

 

Litt info om kostholdet mitt for tiden:

 

frokost, lunsj, kvelds: Som regel 2 brødskiver og litt juice eller melk. En liten yoghurt inimellom.

 

Middag er godt variert med fisk, pasta, grønnsaker og slikt. Lever ikke i en usunn familie, spiser som regel middels store porsjoner. Forsyner meg sjelden flere ganger.

 

Drikker 3-4 energidrikker i uken. Spiser også en god del snacks på kveldene til filmer og slikt, Spessielt nå i ferien!

 

Jeg har ingen allergier eller noe annet som kommer i veien. Har aldri hatt noen form for spiseforstyrrelser.

 

Så! Er det noen som vil guide meg i en retning som vil gi en økning i vekt? Vil ikke gå opp dramatisk slikt at jeg må trene av masse fett og slikt, men slik at jeg ikke trenger å se ut som en skjelett som jeg har gjort hele livet ._____.

 

 

Takk for svar og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan spise noe fetere mat, trenger dermed ikke være usunn mat. Energi drikk kan du kutte ned noe på om du klarer.

Fet fisk, bli enda latere, spise mindre måltider :p. Så med tid blir du større om du ikke har en innmari høy forbrenning

Men ikke la dette gå over stokk og stein, da kan det gå ille med en slik forandring.

Endret av iL Sephiroth
Lenke til kommentar
Du kan spise noe fetere mat, trenger dermed ikke være usunn mat. Energi drikk kan du kutte ned noe på om du klarer. Fet fisk, bli enda latere, spise mindre måltider :p. Så med tid blir du større om du ikke har en innmari høy forbrenning Men ikke la dette gå over stokk og stein, da kan det gå ille med en slik forandring.

 

Spise mindre måltider sier du? Kanskje spise små måltider men ofte?

Lenke til kommentar

Du kan også drikke store menger melk. Ble anbefalt av en annen formubruker og det funket. Drakk 3-4 liter H-melk om dagen i 8 uker. Gikk opp 10 kg. Nok for min del hvertfall. Oppnådde idealvekten min hvertfall

Drakk du bare 3-4 liter helmelk i tillegg til vanlig matinntak, eller økte du kalorioverskuddet også?

 

Til TS, last ned appen myfitnesspal eller registrer en bruker på hjemmesiden og følg behovet ditt slik at du ligger i overskudd. Jeg har brukt appen i 6 måneder nå, og jeg har gått opp 6 kg siden jeg begynte å bruke den.

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Drakk du bare 3-4 liter helmelk i tillegg til vanlig matinntak, eller økte du kalorioverskuddet også?

 

Til TS, last ned appen myfitnesspal eller registrer en bruker på hjemmesiden og følg behovet ditt slik at du ligger i overskudd. Jeg har brukt appen i 6 måneder nå, og jeg har gått opp 6 kg siden jeg begynte å bruke den.

Hadde vel noe av det samme matinntaket som TS, bare at jeg drakk 3-4 liter H-melk om dagen i tillegg ;)
Lenke til kommentar

Put noe pålegg på brødskivene og kutt juicen. Juice er ikke noe mannfolk burde drikke pga. at det kjører jernopptaket vårt opp i skyene og vi har ikke mensen til å bli kvitt det. Fruktose generelt burde vi holde oss unna.

 

Du må være litt mer spesifikk om du ønsker konkrete råd, men du sier at du spiser middels mye til middag. Hva er middels mye? Jeg spiser det jeg kaller middels mye og det er omtrent 400g kjøtt/fisk med ris og grønnsaker. Er dette omtrent der du ligger også?

 

Energidrikker er ikke spesielt bra hvis du ønsker å gå opp i vekt pga. niacin og koffein (økt forbrenning).

 

Jeg anbefaler ikke fetere mat, det kommer du til å angre på senere.

Lenke til kommentar

Kjøp deg en gainer og drikk denne sammen med helmelk 2-3-4 ganger om dagen i tillegg til at du spiser like mye som før. Funka bra for meg, ble ikke feit, men la på meg en del.

Siden jeg trente samtidig, noe man som oftest gjør om man bruker gainer så la jeg ikke på meg så mye fett som jeg sikkert ellers hadde gjort, men kan vel være en ide å prøve? :p

Lenke til kommentar

Som profesjonell kostholds-veileder vil jeg anbefale at du ikke begynner å spise/drikke mye junk for å gå opp i vekt. Da kommer hjerte- og karsykdommene fort sigende... Om du skal øke vekten kan klart fett være til hjelp. Bare hold deg unna for mye mettet fett. Ooog, vet om flere som sliter med vektøkning som kjøper kosttilskudd. Om du legger inn noen shaker med mye karbohydrater innimellom måltidene, eller i sammenheng med måltidene bør du øke i vekt. Da vil du øke i vekt uten å måtte tyne i deg mye mer mat enn du er vandt med :p Nøtter, fisk, avocado o.l. er gode fete produkter som du gjerne kan spise mer av! :)

Lenke til kommentar

Som profesjonell kostholds-veileder vil jeg anbefale at du ikke begynner å spise/drikke mye junk for å gå opp i vekt. Da kommer hjerte- og karsykdommene fort sigende... Om du skal øke vekten kan klart fett være til hjelp. Bare hold deg unna for mye mettet fett. Ooog, vet om flere som sliter med vektøkning som kjøper kosttilskudd. Om du legger inn noen shaker med mye karbohydrater innimellom måltidene, eller i sammenheng med måltidene bør du øke i vekt. Da vil du øke i vekt uten å måtte tyne i deg mye mer mat enn du er vandt med :p Nøtter, fisk, avocado o.l. er gode fete produkter som du gjerne kan spise mer av! :)

 

Har prøvd å få i meg nøtter før, men jeg misstet litt interessen for det når det bare er nøtter, det virker så lite. Men er det slik at hvis jeg sitter og gomler på en boks nøtter så vil det vise seg etter en tid? Er det veldig variert hva jeg burde spise av nøtter?

Lenke til kommentar

Har prøvd å få i meg nøtter før, men jeg misstet litt interessen for det når det bare er nøtter, det virker så lite. Men er det slik at hvis jeg sitter og gomler på en boks nøtter så vil det vise seg etter en tid? Er det veldig variert hva jeg burde spise av nøtter?

 

Kan bli litt kjedelig i lengden ja. Men, nøtter innholder mye umettet fett, som er bra for deg :) Fett er fett, og skal øke fettprosenten din om du ønsker det. Du kan spise hva slags nøtter som helst. Prøv allikevel å unngå nøtter som inneholder mye salt, da dette er ugunstig på andre måte (eks. blodtrykk). For å øke vekten din vil jeg allikevel økt inntak av karbohydrater i tillegg. Spise mer brødskiver, pasta, ris (helst grove produkter). Om dette blir vanskelig for deg ville jeg prøvd kosttilskudd med mye karbohydrater og fett. Bare sjekk innholdsfortegnelsen eller snakk med noen som har greie på det, før du velger en type. Finnes mye bekymringsfulle produkter der ute.

Lenke til kommentar

 

 

Kan bli litt kjedelig i lengden ja. Men, nøtter innholder mye umettet fett, som er bra for deg :) Fett er fett, og skal øke fettprosenten din om du ønsker det. Du kan spise hva slags nøtter som helst. Prøv allikevel å unngå nøtter som inneholder mye salt, da dette er ugunstig på andre måte (eks. blodtrykk). For å øke vekten din vil jeg allikevel økt inntak av karbohydrater i tillegg. Spise mer brødskiver, pasta, ris (helst grove produkter). Om dette blir vanskelig for deg ville jeg prøvd kosttilskudd med mye karbohydrater og fett. Bare sjekk innholdsfortegnelsen eller snakk med noen som har greie på det, før du velger en type. Finnes mye bekymringsfulle produkter der ute.

Hvorfor er karbohydrater bra for gains? Vil det ikke føre til at han spiser mindre?

Lenke til kommentar

Masse småtriks her og der, 3-4 skiver skinke istede for 1-2. 2 glass med melk isteden for ett. Nøtter,fet fisk og masse havregryn til frokost. Vær forsiktig og ikke tenk at "ja sjokolade er ikke så farlig siden jeg skal jo opp uansett" mye sånn tenking kan føre til dårlig helse rett og slett. Lett og gå på den smellen og har sett det før :p

Lenke til kommentar

Hvorfor er karbohydrater bra for gains? Vil det ikke føre til at han spiser mindre?

 

 

Fet mat er veldig mettende. Spiser du et måltid som inneholder mye fett vil en ikke bli sulten på lenge, da dette tar lang tid å fordøye. Karbohydrater gir masse energi, og en holder seg ikke så lenge mett. Karbohydrater (og fett) er energi. Den energien som ikke blir brukt vil forbli eller omdannes til fett. Spiser han mye karbohydrater vil en aldri bruke opp dette lageret av karbohydrater og det vil omdannes til fett. Fettet som han bygger opp/har vil ikke bli brukt som energi i det hele tatt. Et kosthold som inneholder mye fett og lite karb. kan føre til at karb. fort blir brukt opp og at kroppen bruker fett som energikilde, noe som ikke er bra om en skal gaine fett :) For slankende mennesker anbefales mindre karb og heller mer fett og proteiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...