Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

hei, har bestemt meg for å skaffe en 4 takter lett mc men klarer ikke å velge hvilken sykkel jeg skal velge, får ikke lov av faren min til å kjøpe 2 takter siden det er en del vedlikehold osv, jeg må faktisk bare si meg enig siden jeg kommer til å dra på et par langturer og trenger en sykkel jeg kan stole på. har sett litt på honda cbr men liker egentlig utsende som er litt "spinkelt".

derfor lurte jeg om jeg kunne få noen tips av dere om hvordan sykkel jeg burde skaffe.

 

må bare beklage vist det er noen skrive feil, er veldig trøtt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna Duke 125 så lenge du er ute etter noe som ligner kvalitet. Det _ser ut som_ kvalitet, men er laget i India og Kina. Den er juks, tull og tøys, fra forhjul til bakhjul. Synd, for den er stilig og har gode veiegenskaper, når den virker.

 

Yamaha og Honda er vel det sikreste du finner av nye lettsykler med 4t idag. Varaderoen har fått mye skryt for å være en god langtursykkel med overraskende kraftig motor (15 hester er ikke alltid 15 hester, selv om vi sammenligner 4t-motorer) og Honda-kvalitet. Yamahaen nevnt over skal og være god vare.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

2 taktera kan vere eit heftig styr, det kan eg vere enig med. Og mange seier det er mykje gøyare å kjøre ein 2 takter enn ein 4 takter, men eg sjølv som ungdom, syns det er jævlig gøy å kjøre 4 takter :wee:.

 

2011 modell og eldre av Honda CBR, kan eg vere enig i at ser litt spinkle ut, men etter 2011 har dei nye syklane fått breiare dekk og større tank (og høgare pris, desverre :hm: ), og det medfører at syklane har fått eit ganske så mykje større uttrykk.

 

Når du stiller eit spørsmål der du seier du skal kjøpe sykkel, og du ikkje veit kva slags, bør du for all del skrive kva slags prisklasse du vil vere rundt. Fordi det er stor forskjell på ein heilt ny KTM Duke 2013 modell (med ABS) eller en heilt ny Varadero frå Honda til 60 000 enn en Yamaha Virago til 10 000 i frå -98.

 

Eg sjølv kjører ein koreansk Daelim Roadwin VJ125 (naked- og streetfighter modellen), og er storfornøgd :). Kven seier vel at koreanerane ikkje kan få til ting dei og? :hmm: Denne sykkelen vil eg anbefale på det sterkaste. Greit nok at den ikkje har den finaste lyden, den høgaste toppfarten eller den beste aksen, men likevel er det ein ganske så god sykkel! Eg klarer fint å halde oppe farta på motorvegane og kan lett kjøre forbi ein bil eller to (sjølv om at viss du drege den godt opp på turtallet, så kjenner du det i ræva etterpå :rofl:). Det som og er bra med denne er at det ikkje er sittestillinga på ein racing sykkel, men det er heller ikkje ein touring sykkel. Du sitter heftig kult på den, uten å bli sliten i armer og bein, og det beste av alt er at den ikkje er så dyr! Eg har kjørt eit par langturar med denne og det går veldig fint. Du blir litt sliten, men syns du det er kjekt å kjøre, så merkar du det ikkje! :)

 

Men viss du vil ha noko litt bedre syklar av meir type touring, ville eg ha gått for ein Honda Varadero. Desse er ganske dyre i utganspunktet (60 000), men du kan få dei brukte ned mot 20 000. Då har dei gått litt langt, men det som er bra med desse syklane er at viss du velikeheld dei godt og slikt, kan dei gå nesten opp mot 120 000 har eg høyrd!

 

Derbi Terra er også ein sykkel som er god. Dette er og ein touring sykkel som kan legge mange kilometer under seg. Denne er ikkje fullt så dyr i utgangspunktet, og er ganske god sittestilling på (for det meste lik som andre touringar). http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=40335972

 

Viss du går andre retninga så har du jo Chopperane. Desse kan og egne seg til langturar, og dei har god sittestilling dei og. Honda Shadow og Yamaha Virago er to gode choppera!

 

Eg kan lett seie meg enig med dei over her at desse Motardane og crosserane ikkje er så gode til å kjøre på langtur med. Du sitt høgt og rett opp på sykkelen og har ingenting beskyttelse for vinden.

 

Håper dette ga deg svar! :tease:

 

Gjerne skriv prisklassen!

Lenke til kommentar

Tullprat etter min mening.

WRX125 eller Aprilia SX125 ville jeg anbefalt. SX125 er dog to-takter, men er mye uvitenhet ang. totaktere og vedlikehold. Er virkelig ikke det vedlikeholdet enkelte vil ha det til. Litt oftere oljeskift og oljefilter.

2t bruker naturlig nok endel mer drivstoff. Men ang vedlikehold er det et par smarte triks en kan gjøre for å få det til å holde såpass lenge at forskjellen til 4t i vedlikeholdskostnad blir minimal. Forutsatt at en ikke trimmer, selvsagt...

Gode oljer, både til gir og drivstoff. Dernest QMI teflonbehandling av toppen og giren. Enkle og relativt rimelige produkter som holder seg i flere år, og som hjelper veldig bra på å senke friksjon og derved varme, som er 2t-motorens verste fiende... :-)

Lenke til kommentar

Tullprat etter min mening.

WRX125 eller Aprilia SX125 ville jeg anbefalt. SX125 er dog to-takter, men er mye uvitenhet ang. totaktere og vedlikehold. Er virkelig ikke det vedlikeholdet enkelte vil ha det til. Litt oftere oljeskift og oljefilter.

 

Nyare 2 taktera har vel blitt mindre vedlikehold på enn dei eldre :)

 

2t bruker naturlig nok endel mer drivstoff. Men ang vedlikehold er det et par smarte triks en kan gjøre for å få det til å holde såpass lenge at forskjellen til 4t i vedlikeholdskostnad blir minimal. Forutsatt at en ikke trimmer, selvsagt...

Gode oljer, både til gir og drivstoff. Dernest QMI teflonbehandling av toppen og giren. Enkle og relativt rimelige produkter som holder seg i flere år, og som hjelper veldig bra på å senke friksjon og derved varme, som er 2t-motorens verste fiende... :-)

 

Men du ville vel ikkje sagt at 2 taktera egner seg til langkjøring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...