Gå til innhold

Fordeler med å opprette datterselskap/moderselskap


Castman

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Driver et selskap ved kjøp/salg av varer som trenger mer lagerplass og bedre logistikk. Tenker på å investere i en driftsbygning.

 

Regnskapsføreren min snakker om å danne et nytt selskap som skal være innehaver av det nye bygget for deretter å leie det ut til kjøp/salg selskapet.

 

Skjønte ærlig talt ikke så mye, men han mente at det ville være tryggere og kanskje bedre skattemessig? Hjelp!

 

Hva slags fordeler vil det være å opprette en nytt selskap slik som dette? Noen som vet?

 

 

Takker for all forumhjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror cluet er at dersom vareselskapet ditt går konkurs og selskapet må selge alt det eier, så vil ikke eiendommen bli berørt da dette eies av et annet selskap.

 

Jeg tror ikke det uvanlig med en selskapsstruktur der man har et firma som eier eiendommer, bygninger og driftsmidler og leier disse ut til et annet firma som driver selve forretningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av skatte- og avgiftsmessige årsaker er det også ofte gunstig å eie hver enkelt eiendom som datterselskaper. Det manifesterer seg primært ved salg av eiendommen. Dersom morselskapet går konkurs vil boet ta beslag i aksjene, og dermed få kontroll over eiendommen, så den praktiske betydningen av det du sier er ganske liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...