Gå til innhold

Canon EOS 5DmkII vs 6D


Anbefalte innlegg

Ei venninne har tenkt å utvide hobbyen og starte på fotoskole.

 

Jeg har delvis meldt meg frivillig til å undersøke litt rundt hvilket kamera som vil være å anbefale, men merker jo mer jeg leser og graver jo mer forvirret blir jeg :p

 

Hun har fra før av et eldre EOS-kamera, og ser for seg å fortsette med Canon.

 

Så vidt jeg forstår har 5DmkII vært kongen på haugen en god stund, og det virker ikke som mkIII er så vanvittig mye annerledes på ren bildekvalitet? Har lest akam sin egen test som skriver om dårlig autofokus og dårlige farger på lav iso? Eventuelt dårlig autoiso?

 

5DmkIII er utenfor prisklassen, så da vil vel det eneste alternativet være 6D? Og det virker jo som 6D er bedre på de tingene som 5DmkII for pryl for på akam sin egen test?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man bruker kun senterfokuspunkt er fokuseringen helt akseptabel på 5D2, og det samme med 6D.

Det er når du vil bruke flere fokuspunkt og kameraet selv skal vurdere hva som burde være i fokus at disse to begynner og bli trege samt kan bomme på fokus.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel. Sammenlignet med et eldre nybegynnerkamera som 400D (+/-) er mk2 helt akseptabelt, men ikke mye mer. Det har tross alt samme autofokus-opplegg som mk1 fra 2005. Det var først med mk3 jeg komfortabelt kunne bruke noe annet enn senter + rekomponér. Dårlige farger har jeg ikke bitt meg særlig merke i, ei heller dårlig autoiso.

 

Om 6D er innenfor prisklassen, så ville jeg heller plukket opp en brukt 5d mk2 og brukt de resterende tusenlappene på noe god, brukt optikk. 40mm f2.8/50mm f1.4 og 85mm f1.8, samt en Yongnuo 580exII-klone skulle være greit å begynne med.

Lenke til kommentar

Hva er budsjettet? Hva kommer til å være bruksområdene?

 

Må hun ha ff? I såfall: Hvorfor?

 

Grovt sagt ville jeg ment at 6D og 5Dmk2 går mer eller mindre ut på det samme, selvsagt er det noen forskjeller, men de er ikke betydelige. 6D er noe mindre og lettere. Men vektfølelsen avhenger nok heller av hva man henger på. Begge to har samme skjebne når det gjelder autofokusen, dvs fattigmannsutgave. Canon skryter av senterpunktet på 6D, men tror ikke man skal vektlegge det særlig mye. 5Dmk2 er en arbeidsgamp som sjeldent svikter, 6D er for ung enda til å mene noe der.

 

6D kan man vel får for 10-12000,- (uten objektiv), hva man må betale for et pent brukt 5Dmk2 aner jeg ikke, men nok mindre enn et nytt 6D.

 

Men som sagt, må hun ha ff? Crop blir som regel gunstigere totalt sett og siden hun vil ha Canon koster f.eks et nytt 7D rundt 8300,- og der får hun både speed og skikkelig autofokus i en muskelpakke. Det er og fullt mulig å få tak i pent brukte 7D.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...