Gå til innhold

Er det ulovlig å selge ting jeg lager selv, på internett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er lov å lage sin egen website til dine varer som du vil selge. også selge er lov :)

 

 

Kjenner en som gjør slik som deg. han har laget sin website og lagt ut bilder av varene også fikser han frakt, men frakt kan du bestemme selv om du ordner eller at kjøpere betaler det for deg

Endret av Livdus
Lenke til kommentar

Det er lov. Men du må betale skatt av det du tjener om det kan regnes som mer enn bare hobby. Har du laget en nettside for å selge ting på så er det ikke en hobby, det samme gjelder hvis du tjener mye (ingen fast beløpsgrense her, så jeg ville ikke solgt for mer enn ca. 25 000 før jeg skattet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lov. Men du må betale skatt av det du tjener om det kan regnes som mer enn bare hobby. Har du laget en nettside for å selge ting på så er det ikke en hobby, det samme gjelder hvis du tjener mye (ingen fast beløpsgrense her, så jeg ville ikke solgt for mer enn ca. 25 000 før jeg skattet).

rart for en som jeg kjenner, han betaler ikke sånn "skatt" du snakker om.
Lenke til kommentar

Hvis du bare forteller meg hva han heter og hva adressen hans er så kan jeg ordne så han får betale skatt.

 

Dagens.

 

og til trådstarter, det er ikke ulovlig å selge ting på nettet. Og om du tjener mer enn et par tusen kroner råder jeg deg til å skatte det.

Lenke til kommentar

Dagens.

 

og til trådstarter, det er ikke ulovlig å selge ting på nettet. Og om du tjener mer enn et par tusen kroner råder jeg deg til å skatte det.

 

Om du tjener mer enn ett par tusen? Det er vel strengt talt ikke det som avgjør om vedkommende skal skatte av det eller ei? Om en privatperson selger bilen sin for 200k trenger jo ikke han å skatte av det. Om en bedrift selger varer for 1000 eller 100000 må jo bedriften skatte av det uavhengig av hvor mye det er snakk om?

Lenke til kommentar

Hvis du bare forteller meg hva han heter og hva adressen hans er så kan jeg ordne så han får betale skatt.

Adressen vet jeg ikke, men kan spørre han om han har tjent inn del. sist jeg så på nettsiden hans så var det bare riper i det han solgte, ting han har lagd på skola osv. og brukt jævlig mye for å si det sånn. tror neppe han har fått solgt det
Lenke til kommentar

Så lenge det er arbeidsinntekt så må du skatte av. Det vil si fast inntekt per måned. Selger du bilen din for 40000 trenger du ikke å skatte av det. Men hvis du selger bilen din til en bilbedrift så denne bilbedriften skatter av penger de får fra bilsalget.

 

Du har en pc som du kjøpte for 20000 kroner. Dersom du selger pc en som privatperson for 10000 kroner trenger du ikke å skatte av pengene. Dersom du selger pc til elkjøp må elkjøp skatte av pengede de selger på pcen.

 

Det du har laget selv tilhører deg, så det kan du da selge som du vil. Husk å ta patent på det du lager så eier du rettighetene på klærne du lager.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Det du har laget selv tilhører deg, så det kan du da selge som du vil. Husk å ta patent på det du lager så eier du rettighetene på klærne du lager.

Det du skriver er en sannhet med modifikasjoner. Selger du ting du lager selv KAN det være skattepliktig. Det kommer an på omfanget.

Forøvrig er det nok ikke så enkelt å ta patent på et plagg. Det må være nyskapende. En annen ting er at patenter er åpne, så hvem som helst kan se hvordan produktet framstilles.

F.eks. så har ikke Mustad tatt ut patenter på fiskekrokene sine, eller rettere sagt produksjonsteknikken fordi da kan konkurrenter se hvordan de lages og dermed kopiere dem eller utvikle produkter basert på patentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du tjener mer enn ett par tusen? Det er vel strengt talt ikke det som avgjør om vedkommende skal skatte av det eller ei? Om en privatperson selger bilen sin for 200k trenger jo ikke han å skatte av det. Om en bedrift selger varer for 1000 eller 100000 må jo bedriften skatte av det uavhengig av hvor mye det er snakk om?

 

ELENDIG eksempel men du har rett.

 

Å selge bil er inntekt men svært sjelden fortjeneste.

Lenke til kommentar

Så lenge det er arbeidsinntekt så må du skatte av. Det vil si fast inntekt per måned. Selger du bilen din for 40000 trenger du ikke å skatte av det. Men hvis du selger bilen din til en bilbedrift så denne bilbedriften skatter av penger de får fra bilsalget.

 

Du har en pc som du kjøpte for 20000 kroner. Dersom du selger pc en som privatperson for 10000 kroner trenger du ikke å skatte av pengene. Dersom du selger pc til elkjøp må elkjøp skatte av pengede de selger på pcen.

 

Det du har laget selv tilhører deg, så det kan du da selge som du vil. Husk å ta patent på det du lager så eier du rettighetene på klærne du lager.

 

???

 

 

Så lenge det er arbeidsinntekt så må du skatte av. Det vil si fast inntekt per måned. Selger du bilen din for 40000 trenger du ikke å skatte av det. Men hvis du selger bilen din til en bilbedrift så denne bilbedriften skatter av penger de får fra bilsalget.

 

Du har en pc som du kjøpte for 20000 kroner. Dersom du selger pc en som privatperson for 10000 kroner trenger du ikke å skatte av pengene. Dersom du selger pc til elkjøp må elkjøp skatte av pengede de selger på pcen.

 

Det du har laget selv tilhører deg, så det kan du da selge som du vil. Husk å ta patent på det du lager så eier du rettighetene på klærne du lager.

 

???

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...