Gå til innhold

rTorrent og VPN


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg kjører en debian server med rTorrent på. JEg har nylig gått til innkjøp av en VPN, men jeg ønsker bare å kjøre rTorrent trafikken gjennom den og ikke alt annet på serveren. rTorrent har en egen bruker hvis det hjelper. Noen som vet om det er mulig å få rTorrent til å bruke et eget VLAN (og lage vpnen i ruteren) eller få rTorrent til å koble til gjennom vpn?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fra et routingperspektiv, så blir det veldig vanskelig å finne en praktisk løsning på det du spør om.

 

Når kommunikasjonen med torrent-trackeren er unnagjort (som bruker én ip-adresse og vanligvis én port, men gjerne flere), vil du begynne å leeche fra og seede mot de andre brukerne som er koblet på trackeren - som igjen benytter seg av ulike IP-adresser og en haug av forskjellige UDP i rangene fra 10000ish til 65535. Det foregår også noe TCP-trafikk på rangen fra 6880ish og til 6890 (er ikke helt sikker her). Kort fortalt, hvis du vil forsøke å route dette, tror jeg du kan gi opp først som sist.

 

Den beste, og mest praktiske måten - vil jeg tro må være å sette opp en VM på Debian-maskinen din. Her finnes det flere alternativer som VMware, VirtualBox eller xen. Du kan da installere VPN-klienten din på denne virtuelle maskinen slik at default route går inn på VPNet, og at du heller kan route den trafikken du ønsker ut mot vertsmaskinen din og internnettet ditt (eksempelvis SSH, CIFS, FTP etc.). For lagring av dataene du laster ned/seeder via torrent, så kan du bare mounte opp en lokasjon i VMen din som egentlig tilhører vertsmaskinen - slik at du egentlig ikke lagrer noe på filområdet til den virtuelle maskinen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...