Gå til innhold

[Løst] Hvordan logge inn på D-Link DSL-321B? (Noob)


Anbefalte innlegg

Aner ikke hva jeg gjorde. Plutselig satt den bare der....

 

Men problemer er det fremdeles der. Support vil ha meg til å sette modemet til innstillinger som jeg ikke finner der. Fortsetter her, så for noen evt si fra om det er nødvendig at jeg lager ny tråd.

 

Her er hva de skriver

 

- Modemet skal stå i routing (Finner ikke. Kun Bridge, PPoE\A og statisk IP)

- Det skal hente IPv4-adresse automatisk (Er det ikke ruteren min som skal gjøre det?)

- Det skal være ett Annex B modem

- Multiplexing settes til LLC (Finner ikke)

- VPI settes til 8

- VCI settes til 35

- Encapsulation settes til «Enet Encap» eller lignende, ikke PPPoE, PPPoA eller RFC1483 (Finner ikke "Enet Encap", trodde det var en av de to RFC1483)

 

Tror ikke de er så veldig glad i å gi support på produkter og oppsett som ikke er deres egne, så jeg er nok alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modemet støtter nok Annex B, siden det er Tyskland og Norge som bruker dette pga ISDN.

 

Sett modemet i bridge, sett VPI/VCI som nevnt og prøv RFC1483.

Multiplexing pleier å stå sammen med VPI/VCI. Mulig du får flere valg når du velger bridge?

Multiplexing og encapsulation tror jeg (muligens) velges ved en av de RFC1483.

 

Hvis ADSL-linjen er oppe i sentralen, så kan du bare prøve litt. Du vil se om modemet sender deg nett-IP & internett om du kobler den til routeren din som mottar IP automatisk.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javisst, skal prøver på det:) Men er litt bekymret for at jeg roter det til på noen måte, når jeg ikke gjør som som support sier m.t.p. settingene de sier jeg skal ha....

 

Og hva med DHCP? Av eller på?

 

Er det sånn at jeg trenger å komme på nett for å få nye verdier å sette inn et eller annet sted? Og når skal jeg koble til ruteren min?

 

Kan for øvrig bare fortsette å takke for hjelpa.

Lenke til kommentar

Du behøver ikke aktivere DHCP i modemet (om det er noe valg).

Men i router og PC så kan du bruke DHCP, slik at de begge mottar IP automatisk.

Etter du har satt opp modem, så er det bare å plugge modem i internettporten på routeren.

Hvis innstillingene på modem fungerer, så vil du ha internett via routeren.

 

Du trenger ikke endre noe etter du er på nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh? Hvorfor har jeg nett nå? Kun modem er tilkoblet. Husker ikke hva jeg gjorde engang. Skjønner ikke stort egentlig

 

Edit1

Legger ved ipconfig med ruter påkoblet. Noe utenom det normale?

Edit2

Alt ser greit ut på ruteren...Bare grønt:) Under "internettport" står gjeldende MAC-adresse, IP og DNS og er tilkoblet med DHCP

Edit4

På LANet, under "properties" på IPv4, altså der hvor jeg setter fast IP, står det at jeg henter IP og DNS automatisk

 

All good? ISP blir ikke rasende for dette?

ip.txt

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Det virker som det er slags routerfunksjon i modemet alikevel. Ellers ville du ikke fått en slik ipadresse (10.0.0.x). Du kan nå logge inn på modem ved å trykke her: http://10.0.0.1

 

Du er vel ikke helt i mål enda, siden du ønsker å sette det i bridge?

 

En router har normalt adresser som starter med 10.x, 172.x eller 192.x. på LAN. Resten er for det meste internettadresser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer inn på RUTEREN, Netgearen altså, når jeg trykker den linken. På ipconfig med kun modem, D-linken, fikk jeg en annen adresse. Tror den begynte med 217... Min egen, kanskje?

 

Fortsetter å knote litt utover dagen her...

 

Og jeg ønsker ikke få det i bridge. Jeg ønsker meg et stabilt nett der jeg kan holde på med mitt, og hvor, når jeg trenger det, forholder meg kun til Netgearen. ISPs ønsker må også oppfylles. Hvordan dette skal skje rent teknisk, er av mindre betydning.

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Sorry, da misforstod jeg skikkelig. Trodde du var koblet opp mot modemet.

Nei da er nok alt i orden :)

 

Du kan se internettadressen i status eller WAN (internet) i routerens webinterface.

Da er du i mål. Det eneste du kan sjekke nå, er at du har kryptert wifi med WPA-kryptering og aktiver gjerne UPNP i router og PC (operativsystem). Dette åpner porter automatisk for deg ved behov.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tok meg en uke, og kostet meg blod, svette og tårer. Frustrasjoner og en lasse løping opp og ned trapper, koble om og prøve på nytt. Jeg er fornøyd som det er nå, og det kjennes godt at også Skrotnesen er fornøyd. En fin fyr med masse kunnskap, forståelse og en nesten bunnløs tålmodighet. Billig i drift er han og:) Men for all del, bare send meg et kontonummer, så river jeg i en pils. Seriøst!

En stor takk rettes til han, Korporal Kranium og nebrewfoz som har bidratt. Jeg er veldig takknemmelig, og jeg ville ikke ha greide dette uten dem. Sender også en liten hilsen til alle som har fulgt tråden ellers.

 

Om noen kommer borti det samme som meg i fremtiden, så er det viktig å resette modemet skikkelig, sette IP på det og ping den i CMD (jo, faktisk! Da kom den med en gang) Ellers må dere bare håpe på at noen hjelper dere her på forumet. Bare stol på dem:)

 

Godspeed

Endret av Vale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...