Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HUB eller svitsj???


Anbefalte innlegg

Jeg synes en HUB ville være midt i blinken hvis man skal kjøre analyse på et nettverk.

 

Litt usikker på hva en switch med management eller en eller annen mulighet å sette en port til speiling/mirroring ville koste i forhold til en HUB med like mange porter?

 

Eller har alle billig switcher det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-11-04 19:45, Strips skrev:

Jeg synes en HUB ville være midt i blinken hvis man skal kjøre analyse på et nettverk.


Litt usikker på hva en switch med management eller en eller annen mulighet å sette en port til speiling/mirroring ville koste i forhold til en HUB med like mange porter?


Eller har alle billig switcher det?



 

Billig switcher har ingen mangenment i det hele tatt =( Men fortsatt så router den trafikken dit en skal og det er igrunn det viktigste for mini-nærder som oss. Men hvorfor skal du ha mirroring på porter.. hva er det godt for? eneste det er godt for er å sniffe passord (hvis jeg ikke har missforstått din mening av speiling av porter)

Lenke til kommentar

hmmz. jeg ("satt") i LAN med en 16 porters 10Mbit hub, ene PC-en var server. (linux) andre min er denne, 2 PC-er forårsaket collision, så, hvis du skal sitte i LAN med kompiser, noen spiller, andre kopierer, så da ville det beste være å kjøpe switch, samme faen hva dere sier, komme her å si at dere har en haug med sertifiseringer fra forkjellige steder, har ingen ting å si, folk pleier å drite i åssen en HUB/Switch funker.. De skal bare bruke den, bedre å ofre litt penger enn å sitte på en extremt TREG collision hub.. KJØP SWITCH.. end of story (punktum)

 

Dan Stamnes

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-05 14:20, pgressum skrev:

Dere glemmer alle at en hub faktisk er rasker enn en svitsj gitt av det ikke er mye belastning på den!


Det er først når en begynner å få mange kollisjoner at en svitsj er raskere.


 

Ja, det er korrekt og der kommer OSI-modellen inn i bildet. Huben hører til lag 1 (det fykiske laget) og switchen hører til lag 2 (datalinklaget).

 

Disse to lagene har sine bestemte oppgaver og særegenheter, som også utgjør forskjellen mellom en hub og en swich og måten de jobber på.

 

Huben fungerer som en multiport-repeater. Den regenererer signalene som passerer gjennom den. På den måten kan signalene nå lengre uten tap. Huben bryr seg ikke om pakkens destinasjon, men sender den altså ut alle tilkoblede porter.

 

Switchen regenererer også signalene, men i tillegg leser den en del av pakken for å finne MAC-adressen til mottakeren. Dette for å kunne sende ut gjennom rett port. Dette tar selvsagt litt lengre tid enn bare regenerere, som huben gjør.

 

Så uavhengig av antall tilkoblede maskiner, men med hensyn til hvor stor/liten trafikken er, avgjøres hva som er best valg av hub og switch.

 

Correct me if I'm wrong (kan ta feil jeg også) :wink:

 

 

 

 

_________________

BlowKiss.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Milla på 2002-01-08 00:47 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-05 17:02, Amriden skrev:

Altså når man får mere en to maskiner i nettverket


 

En svitsj er raskere kun når en har ok til stor belastning på nettverket. F.eks. til vanlig hjemmenettverk er HUB mer enn bra nok, men til store nettverk som f.eks. til TG eller andre LAN med MYE trafikk så ville alt nesten knele med bare huber...

Lenke til kommentar

Quote:


F.eks. til vanlig hjemmenettverk er HUB mer enn bra nok, men til store nettverk som f.eks. til TG eller andre LAN med MYE trafikk så ville alt nesten knele med bare huber...


 

Det vel er ingen som bruker bare huber i store nettverk :wink: Men det er normalt å kombinere bruken av f.eks repeater, hub, bridge, switch, brouter, router... hvert til sitt formål.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-05 17:28, pgressum skrev:

Quote:


On 2001-11-05 17:02, Amriden skrev:

Altså når man får mere en to maskiner i nettverket


 

En svitsj er raskere kun når en har ok til stor belastning på nettverket. F.eks. til vanlig hjemmenettverk er HUB mer enn bra nok, men til store nettverk som f.eks. til TG eller andre LAN med MYE trafikk så ville alt nesten knele med bare huber...

 

NESTEN??

 

 

men oxo en ting vi bør tenke på oxo er at en 100mbit hub koster nesten like mye som en 100Mbit switch...det er ikke mange kronene forskjell der... skal man tjene penger må man nesten kjøpe 10mbit hub... og da vil det være en investering for fremtid og kjøpe switch.... Alt vokser... hjemmenettverk, filene osv.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-06 08:58, Amriden skrev:

Milla, du snakker som om du levde for 4-5 år siden. Store nettvark i dag kjører VLAN. Med andre ord så må man ha et full svitsjet nettverk.


 

Det er du (og flere med deg) som antakelig tenker på helt andre deler av nettverket enn den biten hvor jeg befinner meg. Her har du et VLAN med sine switcher OG huber - funnet på en dansk side, men illustrasjonen skulle være "lettleselig" likevel:

 

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=vlan

 

Om du har et switchet nettverk eller er VLAN (switchet nettverk delt inn i flere mindre segmenter), betyr ikke det at hele nettverket består av kun switcher.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-06 12:20, Amriden skrev:

Går ut ifra at det lanet er noen år gammelet. Da var prisene på komponentene en helt annen enn i dag. Derfor har man ikke tatt seg råd til svitsj.. Men i dag som det ikke er så store forskjeller..


 

Nei, når det gjelder en switch dugelig for et lite hjemmenettverk - er nok ikke prisforskjellen mellom hub og switch så stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...