Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HUB eller svitsj???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Switch..... mye raskere.. Switchen mikrosegmenterer. det betyr at du får ditt eger collision domene.. Switchen oppretter en direkte koblig til den PC-en du snakker med (Full Duplex 100mb hver vei samtidig) hvis du bruker en hub så sender den data pakken til ALLE på nettet ditt, og det tar opp mye av bånndbredden på kabelen....

Switch er tingen....

 

Sephiroth

 

[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-10-18 11:56 ]

Lenke til kommentar

Hei!

Kva annbefalinger eg vil gi.Kommer ann på kva nettverk du tar sikte på å ha.Og kor mykje pengar du vel å bruke.

 

Om det er to maskiner i nettverket.Holder ned med krysse tp kablar.Fra nettverks kort til nettverkskort.

 

Om det er fleire.Så spørst det kor mange maskiner/enheter du rekner med å kople opp i nettverket.Om du tenker å kople opp datamaskiner for nettverksspilling.Eller kopiering av filer mellom dei ulike datamaskinene.

 

Eller kanskje ei hovedmaskin (les:Server) mot tynne klienter.Det vil seie at all programvare ligger på server maskina.Og at ein logger seg på serveren via dei tynne klientane.

 

Men,switch transpoterer data fortare mellom maskinene/enhetene enn ein hub gjær.

 

No har eg ikkje fulgt så mykje med på hub kontra switch markedet når det gjelder pris.Men, eg trur ikkje prisforskjellen ser avskrekkande stor.

Sett ut i fra min synsvinkel.

 

Men,du kan synest pris forskjellen er avskrekkande.

 

Om du forklarer litt meir om kva nettverk du tenker på så er det lettare for oss andre på forumet å komme med forslag til løysningar :wink:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:


On 2001-10-18 11:55, Sephiroth skrev:

Switch..... mye raskere.. Switchen mikrosegmenterer. det betyr at du får ditt eger collision domene.. Switchen oppretter en direkte koblig til den PC-en du snakker med (Full Duplex 100mb hver vei samtidig) hvis du bruker en hub så sender den data pakken til ALLE på nettet ditt, og det tar opp mye av bånndbredden på kabelen....

Switch er tingen....


Sephiroth


[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-10-18 11:56 ]


 

Ja det er sikkert lønnsomt med switch hvis en har tre/fire maskiner i et hjemmenettverk! :smile:

 

Er ikke du snart CCNA-sertifisert? Da burde du ha bedre kunnskap om fordeler/ulemper samt bruksområder for f.eks hub, switch og router.

 

I et lite hjemmenettverk spiller neppe inndeling i kolisjonsdomener noen stor rolle. Og en hub skulle duge bra for de fleste.

 

Neste gang gir du et dugelig og gjennomtenkt svar, der du kort redegjør for bruk av hub og switch - og selvsagt på et språklig nivå som andre enn nettverksstudenter forstår :wink:

Lenke til kommentar

Han spurte om forsellen på hub og switch.. ikke hva som var best å bruke om man har 2 eller flere maskiner i nettet..

 

jeg kan altids ramse opp en masse om hub, switch, routere, og DIVERSE andre NETTVERKSPESIFIKASJONER.. for å ikke snakke om router konfigurasjon.. men det var ikke det han spurte om... og jeg gidder igge skrive en stil på 3000 ord om de tingene heller.

 

Sephiroth

 

PS. en switch koset ikke mye mer en en hub,, man skal jo tenke litt skalering her da. litt fremtid..

så jeg ville ikke annbefalt å kjøpe en 10 mbps hub.. da ville jeg heller lagt til en 300 - 400kr for å få en switch.

 

dust

 

[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-11-02 23:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-02 23:21, Sephiroth skrev:

Han spurte om forsellen på hub og switch.. ikke hva som var best å bruke om man har 2 eller flere maskiner i nettet..


jeg kan altids ramse opp en masse om hub, switch, routere, og DIVERSE andre NETTVERKSPESIFIKASJONER.. for å ikke snakke om router konfigurasjon.. men det var ikke det han spurte om... og jeg gidder igge skrive en stil på 3000 ord om de tingene heller.


Sephiroth


dust


 

Vel, jeg skjønner ikke hvordan du kan utale deg så bastant om at switch er det rette valget - for det kommer selvsagt helt ann på behov og størrelsen på nettverket.

 

Hvorfor skrive negativt om hub, når det faktisk i mange tilfeller er akkurat det som er mest lønnsomt å bruke?

 

Skal du informere trenger du ikke skrive flere sider, men en kort forklaring om funksjon, bruk og nytte burde en "snart-CCNA" fint klare.

 

Når du brifer med en nesten-sertifisering (eller sertifisering), må du også regne med at menigmann forventer litt ekstra av deg.

 

Er du like hyggelig i RL som du er på dette forumet?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-18 12:04, namelezz skrev:

Hvis du spiller mye samtidig som noen kopierer så er switch tingen. Egentlig hvis mange kopierer også.


konklusjon: switch er best, hub er udugelig, og kryssa TP går ann...



 

Hvordan får du det til at hub er udugelig, men at kryssakabel går ann?

Lenke til kommentar

Vel, jeg skjønner ikke hvordan du kan utale deg så bastant om at switch er det rette valget - for det kommer selvsagt helt ann på behov og størrelsen på nettverket.

 

Hvorfor skrive negativt om hub, når det faktisk i mange tilfeller er akkurat det som er mest lønnsomt å bruke?

 

Skal du informere trenger du ikke skrive flere sider, men en kort forklaring om funksjon, bruk og nytte burde en "snart-CCNA" fint klare.

 

Når du brifer med en nesten-sertifisering (eller sertifisering), må du også regne med at menigmann forventer litt ekstra av deg.

 

Er du like hyggelig i RL som du er på dette forumet?

_____________________________________________________

 

 

 

Kan du nevne ETT tillfelle som det er BEDRE å bruke en hub en en switch?

 

oki så sier jeg det sånn:

Kan du nevne ETT tillfelle som det er BEDRE å bruke en hub når man har flere PCere en 2 en en switch?

 

sephiroth

Lenke til kommentar

Quote:


_____________________________________________________


Kan du nevne ETT tillfelle som det er BEDRE å bruke en hub en en switch?


oki så sier jeg det sånn:

Kan du nevne ETT tillfelle som det er BEDRE å bruke en hub når man har flere PCere en 2 en en switch?


sephiroth



 

Det trenger jeg ikke fortelle deg, for det burde du som Cisco-mann vite bedre enn alle oss andre.

 

Hvis du derimot ikke selv vet når en bruker en hub og når en segmenterer med en switch, så bør du revurdere tidspunktet for den CCNA-testen din.

 

Du mener vel ikke seriøst at hver eneste klientmaskin skal være koblet til en switch? Eller mener du at to og to klienter kan dele en hub og så er hver hub koblet til en switch?

 

Hva brukes du som sentralt tilknytningspunkt i en stjernetopologi? og kanskje du kan forklare meg hvordan du vil bygge opp et nettverk med la oss si 1000 klienter?

Lenke til kommentar

Det trenger jeg ikke fortelle deg, for det burde du som Cisco-mann vite bedre enn alle oss andre.

 

Hvis du derimot ikke selv vet når en bruker en hub og når en segmenterer med en switch, så bør du revurdere tidspunktet for den CCNA-testen din.

 

Du mener vel ikke seriøst at hver eneste klientmaskin skal være koblet til en switch? Eller mener du at to og to klienter kan dele en hub og så er hver hub koblet til en switch?

 

Hva brukes du som sentralt tilknytningspunkt i en stjernetopologi? og kanskje du kan forklare meg hvordan du vil bygge opp et nettverk med la oss si 1000 klienter?

_____________________________________________________

slappa da lille gutt.. jeg kommer nok ikke til å ha noe prob med å ta CCNA testen (en gang i des)

 

Jeg ville ikke brukt hub i NOEN sammengenger i det hele tatt når det er snakk om et nettverk større en 2 PC-er. HVA HAR DU Å TAPE PÅ DET?? du svarer jo ikke på noen av mine sp.

 

 

hmm å når det er snakk om 1000 klienter så ville jeg satt det opp som Tre hierarchical LAN design layers. hvis det sier deg noe?

 

core Laget = FIBER

distribution laget = Ville oxo brukt fiber (satt serverene her)

access laget = der hvor brukerene sitter.. Switch..

og jeg ville bare benyttet meg av MDFer. ingen IDFer..

 

Men jeg vet jo ikke hvor mye av dette du forstår..

ville oxobenyttet meg av VLAN.

 

 

nei du får komme med noen GODE exempler på hvorfor det er så MYE BEDRE å bruke hub.. du har jo tydlig vis greie på dette her..

 

Sephiroth

http://www.clansalsa.com

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-11-03 00:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:


_____________________________________________________

slappa da lille gutt.. jeg kommer nok ikke til å ha noe prob med å ta CCNA testen (en gang i des)


Jeg ville ikke brukt hub i NOEN sammengenger i det hele tatt når det er snakk om et nettverk større en 2 PC-er. HVA HAR DU Å TAPE PÅ DET?? du svarer jo ikke på noen av mine sp.



hmm å når det er snakk om 1000 klienter så ville jeg satt det opp som Tre hierarchical LAN design layers. hvis det sier deg noe?


core Laget = FIBER

distribution laget = Ville oxo brukt fiber (satt serverene her)

access laget = der hvor brukerene sitter.. Switch..


Men jeg vet jo ikke hvor mye av dette du forstår..

ville oxobenyttet meg av VLAN.



nei du får komme med noen GODE exempler på hvorfor det er så MYE BEDRE å bruke hub.. du har jo tydlig vis greie på dette her..


Sephiroth




 

Det finnes to typer tretopologier; binary og backbone. I tretopologien er flyten av data hierarkisk og arkitekturen som i busstopologi.

 

Ellers er jeg som nicket "Milla" tilsier ikke hankjønn, men hunnkjønn. Jeg er kanskje lita i størrelse, men garantert eldre enn deg.

 

Det var i utgangspunktet du som skulle forsvare din bruk av switch i en hver sammenheng, men jeg kan fortsatt ikke se å ha fått noen god argumentasjon fra deg. Du har ikke en gang hvert innom OSI-modellen, noe jeg hadde forventet av en Ciscostudent, da det er alfa omega i Cisco's opplæring :smile:

 

Husk at det er du som har skrytt av din nesten- sertifisering, mens jeg ikke har nevnt et ord om hva jeg har eller nesten har. Ergo er du eksperten og jeg den uvitende.

 

Så opplys meg om hvorfor du velger switch i hele nettverket og velger bort huben. Hvilke fordeler og ulemper forbinder du med hhv hub og switch? Hvordan fungerer de? Hva er hensikten med dem?

Lenke til kommentar

Det finnes to typer tretopologier; binary og backbone. I tretopologien er flyten av data hierarkisk og arkitekturen som i busstopologi.

 

Ellers er jeg som nicket "Milla" tilsier ikke hankjønn, men hunnkjønn. Jeg er kanskje lita i størrelse, men garantert eldre enn deg.

 

Det var i utgangspunktet du som skulle forsvare din bruk av switch i en hver sammenheng, men jeg kan fortsatt ikke se å ha fått noen god argumentasjon fra deg. Du har ikke en gang hvert innom OSI-modellen, noe jeg hadde forventet av en Ciscostudent, da det er alfa omega i Cisco's opplæring

 

Husk at det er du som har skrytt av din nesten- sertifisering, mens jeg ikke har nevnt et ord om hva jeg har eller nesten har. Ergo er du eksperten og jeg den uvitende.

 

Så opplys meg om hvorfor du velger switch i hele nettverket og velger bort huben. Hvilke fordeler og ulemper forbinder du med hhv hub og switch? Hvordan fungerer de? Hva er hensikten med dem?

_____________________________________________________

Hvorfor skulle jeg nevne OSI modellen? Jeg kan Osi modellen... må vel bevise det da:

Lag 7:

Applikasjons laget::etablerer program til program komunikasjon.. mm

 

LAg6:

Presentasjons laget: Kryptering, komprimering,. hmm lyd bilde, SACII (gidder ikke rames opp alt)

 

Lag 5

Sesson laget:: ansvalig for etablere og holde komunikasjon session mellom applikasjoner.. finner oxo NFS, SQL, RRC, apple talk.. mm

 

Lag 4:

Transport laget: ansvalig for end to end komunikasjon,, her finner du oxo Windowing... port nr er i bruk her om det skal til TCP eller UDP.. mm

 

LAg 3:

Netverkslaget:: aa her finner vi Routeren logisk adressering... best path mm

 

Lag 2

Data link laget: ansvarlig for fysisk aderssering. håndterer error, flyt kontroll mm

dette laget er egentlig delt i 2 LLC & MAC uten at jeg gidder å gå noe nermere på det.. på dette laget finner vi. SWITCH, BRO og ATM SWITCH

 

Lag 1

Det fysiske lag... KABLER bit o er og 1 ere.. HUB. (hub er jo en multiport repeter da) REPETER

___

haåer jeg har fått med meg det viktigste. En stund siden jeg hadde om OSI lagene. er det noe jeg har glemt SÅ PLEASE SI IFRA..

 

Nei jeg mener at det er bedre å bruke en Switch forde:

jeg tenker Adaptability, calability, Functionality & Manageability,. uten at jeg gidder å gå inn på de, for du vet sikkert hva jeg mener.. (csma/cd)

 

hubben sender data til ALLE som er koblet til den, det gjør ikke switsjen, den sender bare til den jeg vil snakke med (viritual circuit), der får vi jo bor mye unødvendig trafikk.. det i seg sjøl er en STOR grunn til å bruke Switch.

skal ban bruke vlan så er det best å bruke switch, eller så blir det JÆVLIG mange hubber i netet ditt (VLAN er jo desidert fremyiden da)

bruker vi hubber så får vi ikke segmentert nettet heller. Collition domain

 

 

 

oki så spørr jeg deg (jente) hva driver du med da og alderen din.. kom på Mirc da vel så tar vi denne diskusjonen der. hehe. er på #hardware.no

Sephiroth

OG en ting til...

gå på #hardware.no (mirc) å spør hva som er best av hub eller switch. da vil 99 av 100 svare SWITCH. spør oxo hvorfor,, og da vil du få mage av de samme svarene. Hastighet, viritual circuit ikke minst mm.. nei NATTA. dette gidder jeg snart ikke mer. hvis du fortsat vil bruke hub så er det ditt valg, smak og behag... (blond kansje,, hmm ja )

 

[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-11-03 01:49 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-11-03 02:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Nei jeg mener at det er bedre å bruke en Switch forde:

jeg tenker Adaptability, calability, Functionality & Manageability,. uten at jeg gidder å gå inn på de, for du vet sikkert hva jeg mener.. (csma/cd)


hubben sender data til ALLE som er koblet til den, det gjør ikke switsjen, den sender bare til den jeg vil snakke med (viritual circuit), der får vi jo bor mye unødvendig trafikk.. det i seg sjøl er en STOR grunn til å bruke Switch.

skal ban bruke vlan så er det best å bruke switch, eller så blir det JÆVLIG mange hubber i netet ditt (VLAN er jo desidert fremyiden da)

bruker vi hubber så får vi ikke segmentert nettet heller. Collition domain




oki så spørr jeg deg (jente) hva driver du med da og alderen din.. kom på Mirc da vel så tar vi denne diskusjonen der. hehe. er på #hardware.no

Sephiroth

OG en ting til...

gå på #hardware.no (mirc) å spør hva som er best av hub eller switch. da vil 99 av 100 svare SWITCH. spør oxo hvorfor,, og da vil du få mage av de samme svarene. Hastighet, viritual circuit ikke minst mm.. nei NATTA. dette gidder jeg snart ikke mer. hvis du fortsat vil bruke hub så er det ditt valg, smak og behag... (blond kansje,, hmm ja )


[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-11-03 01:49 ]


[ Denne Melding var redigert av: Sephiroth på 2001-11-03 02:08 ]


God morgen!

 

Nei, jeg er faktisk ikke blond, men jeg kan bleike håret hvis det gjør deg mer lykkelig :smile:

 

Selvsagt er en switch bedre enn en hub, men likevel totalt unødvendig å bruke hvis behovet ikke er tilstede. Tipper det skal en del kollisjoner til før en normal bruker merker noe til det.

 

Har du tre-fire maskiner i nett, ser jeg ingen fordeler med en switch kontra hub. Trafikken vil aldri bli så stor at du trenger å dele opp i kollisjonsdomener.

 

Du sier en switch koster 4-500 kroner mer enn en hub. Så tar vi et kjapt regnestykke på det da, 30 switcher vil altså koste mellom 12 og 15.000 kroner mer enn samme antall huber - det hvis en holder seg til dine rimelige switcher (med 5 eller 8 porter?).

 

Men i realiteten blir nok regnestykket et helt annet. I en større kontorbedrift vil det stilles andre og større krav til en switch enn til den du bruker i et lite hjemmenettverk. Tror du ikke?

 

Selv har jeg mine maskiner koblet sammen via en 5-porters hub. Fungerer utmerket, og jeg ser ingen vits i å bytte den ut med en switch som koster 8-1000 kroner. Jeg har strengt tatt ikke behov for det. Hadde jeg hatt en tusenlapp til overs, ville jeg heller brukt den til nye maskinkomponenter.

 

Og selvsagt vil du ikke benytte deg av noen IDF'er, for da må du jo ned på mitt nivå - nemlig til utvidet stjernetopologi.

 

Link til en enkel side med fordeler og ulemper med LAN kontra VLAN, samt fordeler og ulemper ved de forskjellige typene VLAN.

http://intranett.ia-stud.hiof.no/gruppe17/.../kap1/vlan.html

(Ups! Sett sånt da.. de har en hub med i VLANet!).

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-03 15:56, Sephiroth skrev:

Hei..

Jeg har ikke sagt at en vanlig hjemme Switch koster 3000-4000 da..


Vlan.. man kan altids burke en hub der, men hele den huben vil bli 1 prot...

men men nokk om det... syns vi har diskutert nok jeg..


snakkes, hehe :smile:


Sephiroth


 

Der var du igjen ja :smile:

 

Ferdig å diskutere alt? Vi har jo ikke kommet skikkelig igang ennå jo.. men OK vi får ta det igjen i en annen tråd da :wink:

Lenke til kommentar

humm..

 

bare for å fyre opp igjen diskusjonen her igjen..

 

Jeg sitter her med en 4 porter hub(en delt uplink/normal), på den har jeg koblet på min maskin 100mbit, server 100mbit og en gammel P200 med 10mbit.

Jeg kan absolutt ikke klage på hverken packet collision eller hastighets problem selv om det er mikset 10/100 på hubben (Novell Netgear).

den har innebygt hastighets anngivelse 1-10mbit og 10-100mbit med 2x4 led's pluss en led for packet collision samt angivelse for kabel hastighet og full/half duplex.

 

Det jeg opplever her er når jeg sitter og kopierer fra server'n min til min maskin så slår den 10-100 led rekka ut til maks og når jeg da kopierer samtitig noe fra min maskin til gamle maskina så går 1-10 rekka til maks.

packet collision lampa driver og blinker litt ofte men jeg kan ikke klage.

ftp programmene jeg kjører sier til meg at jeg har en øverføring på rundt 970Kb/sec fra min maskin til pentiumen og får rundt 9.5 til 9.8mb sekundet fra servern og inn på maskinen min.

no prob. sånn jeg ser det så har jeg absolutt ikke bruk for en switch, trenger den ikke i det hele tatt.

For min del så har jeg spart meg penger jeg kan bruke til andre ting ved å ikke kjøpe hub. :smile:

 

Har også drevet litt med diverse små LAN treff (kompis treff) der vi har koblet sammen to eller tre hubber. der var det hastighets problem pga større nettverk pga packet collision men det fungerer på et vis da vi bare spiller litt (mye) :wink:

 

Sånn jeg ser det, for vanlig Ola Normann med to eller tre maskiner er det mer vekkastet penger å invistere penger i en switch.

 

[ Denne Melding var redigert av: prelude på 2001-11-04 06:48 ]

Lenke til kommentar

Må nå flire litt av Sephiroth og Milla.. men, det er jo lov å diskutere litt.

 

Får svare som jeg bruker til en person som ikke skjønner seg på data teknologi forskjellen på en switch og en hub.

 

En scenario:

En by har cirka 2000 innbyggere, du vil levere ett brev til 1 person, du har en hub, du sender brevet til hub'en, huben får brevet, og det står bare ett navn på brevet, huben vet ikke adressen, den vil banke innom alle 2000 husstander, får å finne riktig person, og forventer svar fra alle husstander. Så den vil bruke mye tid på det.

 

Har du en switch, så leverer du brevet til en switch, switchen ser den skal til en person, og vil også vite adressen fra deg, så den får adressen fra deg, Ola Nordmann, Storgata 1, så switchen kjører rett bort til storgata 1 og leverer brevet, enkelt og kjapt.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til og velge en hub fremfor en switch er det økonomiske. Føler du at du har råd til og kjøpe en switch til 1000,- for å få opp et nettverk så burde du gjøre det... Hvis du derimot kun har et par hundrelapper så er hub et helt klart bedre alternativ i forhold til ingenting. Skal du i tillegg kun gjøre småting over nettverket ( dele små dokumenter og ei isdn-linje elns så holder en hub hvis du heller vil bruke de 600,- på noe anna

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...