Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] HTPC hdmi lyd problem


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har et selvbygget mediasenter som kjører windows 7 (muligens windows 8 snart) med XBMC. Den er bygget med et Asrock a75 pro 4 og en AMD a4 3500 cpu.

Jeg bruker intern grafikk og ønsker å sende både lyd og bilde gjennom HDMI (på hovedkort) til receiveren min.

 

Alt fungerer bra bortsett fra lyd gjennom hdmi.

 

Alle nyeste drivere er installert, men jeg får ikke hdmi porten til å støtte de lydformatene jeg ønsker. I lydpanelet under playback devices får jeg kun velge å sende lyd i 16 bit, 44khz. Jeg ønsker å sende ut lyden i minst 24 bit, 96khz. Jeg mangler også støtte for alle DTS kodene o.l.

 

Gjennom den optiske utgangen (toslink) har jeg muligheten til å sende lyd i opptil 24bit/192khz, men denne mangler støtte for en del nødvendige surroundformater som for eksempel DTS TruHD.

 

Noen som har en god løsning på dette problemet?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er "Integrated AMD Radeon HD 65XX/64XX graphics in Llano APU" som stemmer med ditt kort så hadde jeg prøvd å gå til AMD sin hjemmeside og prøve å innstallere driveren til 6xxx serien. Jeg har gått utifra at du har lastet ned drivere fra MB produsentens hjemmeside. Mulig at det også hjelper å innstallere drivere for Realtech kortet. Ihvertfall en del av kortene deres samarbeider med skjermkortet for å lage lyden som sendes over HDMI.

Endret av Bjoolz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant ut av det! http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=454&threadid=164610&forumid=11

 

Det handler ikke om et driverproblem. Tingen er at receiveren min sendte hdmi signalet rett gjennom til TV'n uten å behandle lyden seperat. Dette gjør at PC'n mottar et signal fra TV'n som sier at den ikke støtter DTS etc, og 24/96 lyd.

 

Jeg fiklet litt i instillingene til receiveren og har nå støtte for alle tenkelige Dolby formater samt 24/192 lyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...