Gå til innhold

Jeg vil legge til undertekst


Anbefalte innlegg

Hei.

Ingen av videoredigeringsprogrammene i Linux støtter legge til undertekst, så hva gjør jeg ? Går det med Blender 3D?

Jeg vil legge til kapitler i videoene jeg har lagd sånn at de blir til færre videofiler. Sånn at jeg får mer oversiktlig videofiler. Akkurat nå har jeg mange filer der de inneholder kun 1-2 kapitler. Har 60 videofiler til sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvilke videoredigeringsprogrammer til Linux har du prøvd?

 

Jeg har ikke store behov innen videoredigering, men man kan da legge til tekst i f.eks. kdenlive. Men til lengre filmer er det nok uaktuellt? Blir vel litt mye jobb, og du kan liksom ikke lagre teksten som egen undertekstfil. Vil anta at det er mer til titler osv. innimellom. Men det er fullt mulig.

 

Om du har windows finns det subtitle workshop. Vet ikke om tilsvarende til Linux.

 

.mkv formatet har vel støtte for kapitler så vidt jeg vet (og undertekst), men noe mer ang programvare osv aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hei.

Ingen av videoredigeringsprogrammene i Linux støtter legge til undertekst, så hva gjør jeg ? Går det med Blender 3D?

Jeg vil legge til kapitler i videoene jeg har lagd sånn at de blir til færre videofiler. Sånn at jeg får mer oversiktlig videofiler. Akkurat nå har jeg mange filer der de inneholder kun 1-2 kapitler. Har 60 videofiler til sammen.

 

Du kan lage undertekster med Notepad om så er, eller ett eller annet "skriveprogram".

Skriv som følger:

1

00:52:15,698 --> 00:52:20,533

Å se de fantastiske dyrene

vandre rundt i disse skogene... .

 

Det første tallet "1" står for rekkefølgen. Første tekstsnutt, altså nummer 1. Neste blir "2" osv.

00:52:15,698 er startpunktet i denne underteksten (0 timer, 52 minutter, 20 sekunder osv)

--> betyr: varer til

00:52:20,533 er stopppunktet (0 timer, 52 minutter, 20 sekunder osv)

Å se de fantastiske dyrene

vandre rundt i disse skogene... . Teksten som du vil ha.

 

Husk linjeskift mellom de forskjellige tekstsnuttene (segmentene).

Døp fil etternavnet til srt.

 

Glemte å skrive at filnavnet bør være nøyaktig det samme som navnet på videofilen, fx: minfilm.srt

Endret av Polarbastard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...