Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen 2013


Anbefalte innlegg

Jeg går i tiende klasse og skal opp i eksamen i morgen, noe jeg regner med en del andre også skal (?). Har ikke hatt annet enn prøvemuntlig før, og lurer da litt på hvordan andres eksamener har vært tidlig, for eksempel angående sensor, hvor vidt de har spurt om pensum utenom oppgaven osv. (selv om dette sikkert er rimelig individuelt.

 

Har trukket oppgaven Norsk Økonomi innen samfunnsfag, og kunne ikke vært mer fornøyd. Dette er nemlig nøyaktig samme oppgave som jeg fikk på prøvemuntlig, og der fikk jeg seks. Har likevel en dårlig følelse på at det blir noe annet i morgen, da jeg har fått vite at sensor kommer til å ønske å være innom alle delene av faget (samfunnsfag, historie og geografi). Lurer derfor litt på om noen har noen tanker om hvor detaljerte spørsmål det er sannsynlig han stiller, om jeg burde vite mye årstall, enkelthendelser og geografi i Afrika, eller om jeg heller burde fokusere på for eksempel hovedtrekkene i den kalde krigen.

 

Uansett tenkte jeg dette kunne være en tråd der vi som skal opp i eksamen i morgen eller nærmeste fremtid kunne dele bekymringer, spørsmål osv., og forhåpentligvis motta noen tips fra de som allerede har vært oppe!

 

:) :) Lykke til til alle sammen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å pugge hele faget på én dag. Det er derfor man blir anbefalt å jobbe hardt gjennom hele året. Jeg ville ha fokusert mest på den oppgaven du har fått, og gjøre så godt du kan på resten av pensum. Husk at presentasjonen din og det spissede temaet er det som utgjør mest av karakteren. Resten brukes egentlig mest til å skille mellom 5 og 6.

 

Skal du allikevel pugge på hele faget anbefaler jeg å lese sammendragene på slutten av hvert kapittel. Kanskje gjør et google-søk og finn noen korte tekster om temaene. Sensor kommer nok ikke til å spørre om årstall eller hvor mange som døde i slaget ved Stalingrad. Det er mer generelle ting, som f.eks. å kort kunne forklare nazisme eller fortelle om rettsprinsippene i Norge.

Lenke til kommentar

Ja, det var nok det jeg tenkte også, er vel kanskje mest nervøs for å glemme et eller annet vesentlig eller få jernteppe. Det skal sies at jeg jobber gjennom hele året, har 6 i samfunnsfag, og 5,6 i snitt, så problemet er vel mer å huske alt vi har gått igjennom i løpet av det siste året. Forhåpentligvis klarer jeg å lede det inn på et tema jeg kan mye om, hvis det kommer noe jeg er usikker på... Så jeg satser nok på å kunne så mye om hovedtemaet som mulig, i tillegg til litt om et bitema vi også skal forberede oss på. Satser på en grei sensor, hehe! :)

Lenke til kommentar

Det bør ikke være noe problem skal du se :) Når jeg hadde norsk eksamen i 10. klasse for 2 år siden(jeg går 2. året stuidespes. nå) så måtte jeg analysere to dikt fra krigstiden og se sammenhengen mellom dem. På spørsmålsrunden så fikk jeg spørsmål om ord jeg aldri hadde hørt før, men som tydligvis var relatert til temaet. Jeg sa aldri at jeg ikke har peiling på hva spørsmålet gikk ut på, men jeg var smart og svarte profesjonelt tvilende til akkurat årsaken. Noe lignenden dette her: "Ja surrealismen kan trekkes inn i begge diktenen, både med tanke på tidsepoken og situasjonen til forfatteren......". Jeg anbefaler ikke å gjøre det, men heller si at du ikke har blitt lært hva det ordet betyr.

 

Jeg fikk bare spørsmål til oppgaven min, ikke noe annet. Dem er ikke ute etter å trekke deg ned, men heller få frem hva du kan ;)

Jeg fikk karakter 5 på den eksamenen.

 

Innen samfunnsfag(fikk karakter 5 på prøvemuntlig i vg 1) så må du kunne se sammenheng og trekke konklusjoner på hvorfor ting er slik som det er. Hva har skjedd, hvorfor skjedde det, skjedde noe lignenden andre steder? Det er det som skiller 5 og 6 mener jeg.

 

 

Slapp av og kos deg :) Tiden går plutselig veldig fort når du er der inne, og vips så er du ferdig. Fortell så mye som mulig av det du kan.

 

EDIT: Det er veldig bra om du begrunner dine egne meninger.

Endret av Jetfighter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Hadde eksamen i samffag i dag. Sensor og faglærer spurte ikke om noe annet en det oppgaven handlet om, selv om jeg fikk beskjeden at d kom til å spørre om alt.

Lenke til kommentar

Takk, Jetfighter! Går nok bra, er som regel god til å begrunne og argumentere, men plutselig tar nervene overhånd.. :confused: Så er det også slik at jeg ofte sitter her å tenker at jeg ikke har oversikt over noe, leser kompetansemålene som ser helt umulige ut, også kommer jeg dit og babler i vei! Så håper på at det skjer i morgen også :) Må nok si at jeg ikke helt klarer å ta sommerferie "med god samvittighet" uten en sekser, fordi jeg rett og slett vet at jeg er i stand til det. Uansett er det ikke verdens undergang, bare en halvtime (som virket veldig kort på prøvemuntlig), også er det over! :)

Lenke til kommentar

Syrtek, Magikarpxx1337 og UglyCasanova: Takk for oppmuntring, hehe! Virker nesten umulig når faglærer sier at "du må forberede deg på alt pensum", men skjønner jo at det umulig kan bli noe særlig detaljspørsmål. Så tenker jeg også å gå så detaljert og avansert inn på det jeg selv vet jeg kan, for eksempel gå inn på konjunkturer og valuta selv om dette ikke er del av pensum, for å vise at jeg kan stoff utenfor læreboken også. :) Spørs selvsagt hvor mye tid jeg får, men jeg tror i alle fall det er lurt for oss alle å både vise bredde, men også at "det vi kan", det kan vi skikkelig!

Lenke til kommentar

Skal ikke gre alle under samme kam, men som regler er det ikke dumt å be sensor om noen sekunder for å strukturere ditt svar. Jeg ble spurt om ulike grunner for Romerrikets fall under eksamen i historie. Ba om noen sekunder. Fikk samlet tankene og skrevet 5-6 stikkord på arket og snakket i vei. Min sensor sa hun satte pris på at jeg tok meg tid til å samle tankene og gi en skikkelig besvarelse fremfor å bare kjøre på med ustrukturert og usammenhengende snikksnakk. Men igjen, mulig andre sensorer vil ha et lynraskt svar...

Lenke til kommentar

lollol97: Tror du har trekt en ganske grei oppgave, i alle fall synes jeg den er interessant! Nå vet jeg ikke hvilket læreværk dere bruker, eller hva pensum dere har vært igjennom, men den kalde krigen er i alle fall mest sentral tenker jeg. Få med hva kommunismen er for noe, litt om kommunismen vs kapitalismen kanskje, hvordan forholdene var i Sovjetunionen og resten av Øst-Europa etter andre verdenskrig, hvorfor det var slik, litt om Josef Stalin osv. Kunne kanskje også vært aktuelt å ta med om kommunismens fall, og oppløsningen av Sovjetunionen? Kanskje også litt med hvordan ting ble etter Stalins død? :) Dette er i alle fall ting som jeg ville trekt fram som viktige moment innenfor emnet ditt! :) Har du tenkt å fremføre på Power Point?

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som har tenkt å klare seg uten PowerPoint, eller skal gjøre noe spesielt utradisjonelt/ekstra? En av mine lærere var sensor på en annen skole, og fortalte om noen som begynte å spille gitar under en engelskeksamen om media eller noe slikt. Hun var egentlig veldig nervøs, men da hun begynte å synge og spille ble hun rolig. Teksten var på engelsk og selvskrevet og alt, og det trakk visst henne opp! :) Tenker nok ikke å gjøre noe slikt selv da, men. :p Samme lærer foreslo også å for eksempel demonstrere et naturfagsforsøk om man kom opp i det faget, kan kanskje være et tips om noen føler de er bedre til slike ting enn å snakke hele tiden? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...