Gå til innhold

Tvilling vs datatvilling (simkort)


Anbefalte innlegg

Skal jeg bestille vanlig tvilling eller datatvilling?

 

Hva skjer om man har tvillingkort og setter auto-reject all calls på den ene telefonen? Vil innkommende samtaler da ringe på den andre telefonen, eller vil reject gjelde begge telefoner?

 

Saken er at jeg trenger tvilling for data, og egentlig kun data. Om kortet står i en telefon som tjener som wifi-accesspunkt vil jeg jo ikke at den telefonen skal ringe hver gang noen ringer. Kan det løses ved å slå på auto-reject på den telefonen? Evt annen måte å løse det på?

 

Hvis det ikke løses må jeg ha en ren datatvilling.

Hvis er løsbart kan det være kjekt med vanlig tvilling da jeg kan bruke den som tvillingtelefon også, de få gangene jeg faktisk har bruk for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags tvilling telefon har du planer om å bruke?

 

Så lenge du har på auto-reject, så vil tvillingtelefonen din avslutte alle samtaler du får. Dvs du får ikke til å prate med andre vanlige mobilen din.

 

Best mulig å forklare det på er at hvis du har en fasttelefon linje hjemme med 2 fasttelefoner. Så vil den ene telefonen med auto-reject legge på alle samtaler for deg som gjør at du ikke får til å svare med den andre telefonen.

 

Skjønner? :)

Lenke til kommentar

Skal jeg bestille vanlig tvilling eller datatvilling?

 

Hva skjer om man har tvillingkort og setter auto-reject all calls på den ene telefonen? Vil innkommende samtaler da ringe på den andre telefonen, eller vil reject gjelde begge telefoner?

 

Saken er at jeg trenger tvilling for data, og egentlig kun data. Om kortet står i en telefon som tjener som wifi-accesspunkt vil jeg jo ikke at den telefonen skal ringe hver gang noen ringer. Kan det løses ved å slå på auto-reject på den telefonen? Evt annen måte å løse det på?

 

Hvis det ikke løses må jeg ha en ren datatvilling.

Hvis er løsbart kan det være kjekt med vanlig tvilling da jeg kan bruke den som tvillingtelefon også, de få gangene jeg faktisk har bruk for dette.

 

Vel, jeg har Netcom Datatvilling i bilen, og når jeg sender SMS fra bilen så kommer det opp et helt annet nummer (som står registrert på en person underlagt et bedriftsabonnement ifølge 1881), og når jeg ringer dette nummeret så er det ingen som svarer (og ingenting skjer i bilens TLF/SMS interface). Antar dette er fordi SIM-kortet er har GSM-nummer mer enn 8-siffer, men kun 8-siffer er synlig hos den som mottar SMS fra SIM-kortet, men likevel litt suspekt at Netcom tillater meg å "utgi" meg for å være en annen person/bedrift kun fordi jeg valgte Datatvilling og ikke vanlig tvilling (har vanlig tvilling også, og det er identisk GSM-nummer med mobilabonnementet (portert inn fra Telenor for alt for mange år siden).

Lenke til kommentar

Vel, jeg har Netcom Datatvilling i bilen, og når jeg sender SMS fra bilen så kommer det opp et helt annet nummer (som står registrert på en person underlagt et bedriftsabonnement ifølge 1881), og når jeg ringer dette nummeret så er det ingen som svarer (og ingenting skjer i bilens TLF/SMS interface). Antar dette er fordi SIM-kortet er har GSM-nummer mer enn 8-siffer, men kun 8-siffer er synlig hos den som mottar SMS fra SIM-kortet, men likevel litt suspekt at Netcom tillater meg å "utgi" meg for å være en annen person/bedrift kun fordi jeg valgte Datatvilling og ikke vanlig tvilling (har vanlig tvilling også, og det er identisk GSM-nummer med mobilabonnementet (portert inn fra Telenor for alt for mange år siden).

Tror ikke dette har noe med problemet trådstarter har, men interessant uansett. Du burde starte eget tråd om dette :) Har du forresten prøvd å ta kontakt med Netcom angående dette? For skal vel ikke være mulig å sende sms ifra et simkort som er kun åpnet for data-trafikk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NetCom sine mobile bredbåndsabonnement har siden tidenes morgen hatt SMS-muligheter, selv med NetCom sin egen programvare. Veldig greit i feilsøkingsøyemed når det kan være kvoten som er årsak til lav opplevd hastighet.

Har ikke tatt opp nummerproblematikken med NetCom, da jeg jævlig sjeldent sender SMS fra bilen.

Lenke til kommentar

Skal jeg bestille vanlig tvilling eller datatvilling?

 

Hva skjer om man har tvillingkort og setter auto-reject all calls på den ene telefonen? Vil innkommende samtaler da ringe på den andre telefonen, eller vil reject gjelde begge telefoner?

 

Saken er at jeg trenger tvilling for data, og egentlig kun data. Om kortet står i en telefon som tjener som wifi-accesspunkt vil jeg jo ikke at den telefonen skal ringe hver gang noen ringer. Kan det løses ved å slå på auto-reject på den telefonen? Evt annen måte å løse det på?

 

Hvis det ikke løses må jeg ha en ren datatvilling.

Hvis er løsbart kan det være kjekt med vanlig tvilling da jeg kan bruke den som tvillingtelefon også, de få gangene jeg faktisk har bruk for dette.

 

Anbefaler da en datatvilling. Hovedkort og vanlig tvilling deler samme mobilnummer og ringes til samtidlig når noen ringer ditt nummer og det er ingen måte å endre dette på. Har du da auto reject all calls på så vil det ringes en gang før den går til mobilsvar. Men vanlig tvilling har faktisk et helt eget 8 siffret nummer så vet dere det :p Prøv å send en mms med tvillingen så burde det komme fram. Går også ann å ringe direkte til tvillingen, men da sier ei kjerring hva hovednummeret er.

Datatvilling opererer på et eget 12 siffret nummer som det ikke kan ringes til. Altså det er et rent datakort som kan tilknyttes mobilabonnement og mobilt bredbånd og deler da datamengden i abonnementet. Det kan plasseres i både mobil, nettbrett og utstyr til mobilt bredbånd, som ikke en vanlig tvilling kan. Datatvilling har også mulighet for mottak og sending av sms, i all hovedsak for å kunne få inn varsler ang. sitt databruk. Når det sendes melding med datatvillingen skal det som regel vises et 12 siffret nummer, men i noen tilfeller vises ikke hele nummeret hos mottakeren da den er kuttet ned til ett 8 siffret nummer. :p

Lenke til kommentar

Fikk en kar med Telio (netcom) tvilling til å teste dette. Auto-reject på tvillingtelefonen setter samtalen til mobilsvar. Men hvis man ikke har på mobilsvar fortsatte faktisk hovedtelefonen å ringe og man kunne besvare samtalen der. Det ser altså ut som om auto-reject utløser "viderekobling ved opptatt", og har man ikke noe på der blir det bare til at den ene telefonen ikke ringer.

 

Så da lærte vi det.

 

----

 

For å fortsette avsporingen med sms fra datakort.... alle datakort kan sende og motta sms. Dette er også med i alle leverandørers programmer. Jeg har et telenor datakort (eget abbo) liggende og vil teste det med nummervisning ved sending av sms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...