Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen VG3 i historie 2013


Anbefalte innlegg

Hei folkens! Jeg kom oppi muntlig eksamen i historie! Er det noen tips eller noe sånt? HJELP! :) Min oppgave er om:

Tema: De to industrielle revolusjonene.

Problemstilling:

Hvorfor begynte det hele i Storbritannia?

Hvorfor mistet Storbritannia det industrielle initiativet til Tyskland og USA?

Endret av Hallaballakamma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fikk tema: Den Kalde Krigen

Problemstilling: "Drøft hva som var bakgrunnen for den ideologiske konflikten som fikk navnet "Den Kalde Krigen". Hvordan utviklet denne konflikten seg, og hvordan/hvorfor ble den avslutta?

 

Noen som har fått samme oppgave, eller noen som har noe fornuftig og komme med? :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv og jobber med eksamen nå, men kan sikkert gi deg noen ideer senere idag :)

 

Tusen takk! :)

 

Har dere to som har fått tildelt tema valgt metode 2 med presentasjon og samtale?

 

Ja, jeg har 48 timers! Metode nr 2 ja, har fått tildelt tema. Har du noen ideer rundt min oppgave

Endret av Hallaballakamma
Lenke til kommentar

Jeg fikk temaet "Økonomi og næringsutvikling" og de aktuelle emnene innenfor dette er:

- Næringsutvikling i Norge 1500 - 1800

- Den industrielle revolusjon

- Økonomiske kriser i mellomkrigstiden

- Føydalisme

 

Foreløpig tenker jeg å ha et foredrag med problemstillingen "Hvordan preget føydalismen det norske middelaldersamfunnet?". Synes dere dette høres greit ut?

 

Under utspørringen vil det komme spørsmål som hovedsakelig omhandler de overnevnte emnene, og hvis foredraget mitt handler om eldre historie (føydalisme), så vil dette mest sannsynlig føre til spørsmål knyttet opp mot nyere historie (som jeg synes er lettere).

Lenke til kommentar

Jeg fikk temaet "Økonomi og næringsutvikling" og de aktuelle emnene innenfor dette er:

- Næringsutvikling i Norge 1500 - 1800

- Den industrielle revolusjon

- Økonomiske kriser i mellomkrigstiden

- Føydalisme

 

Foreløpig tenker jeg å ha et foredrag med problemstillingen "Hvordan preget føydalismen det norske middelaldersamfunnet?". Synes dere dette høres greit ut?

 

Under utspørringen vil det komme spørsmål som hovedsakelig omhandler de overnevnte emnene, og hvis foredraget mitt handler om eldre historie (føydalisme), så vil dette mest sannsynlig føre til spørsmål knyttet opp mot nyere historie (som jeg synes er lettere).

 

Ja, det er bra problemstilling! :D

 

Hvilke tema tror du kan bli dratt opp i mitt tema: Industrielle revolusjonen?

Lenke til kommentar

Fikk følgende tema: Totalitære regimer. Med oppgave:

I mellomkrigstiden grep totalitære bevegelser makten i flere land. Ta for detg ett av disse regimene, og drøft årsakene til at regimet vokste frem. Vurder forskjeller og likheter mellom regimet du har valgt og andre totalitære regimer. Bruk en historisk kilde som belyser det temaet du har valgt. Presenter denne i innledningen.

 

Regner med at eksamen utføres likt over hele landet, og med årets nye innføring om en innledning på 5-7 min som ikke teller på karakteren men en samtale på 30 som er grunnlaget for karakteren er jeg virkelig klar for å skinne i år.

 

Har valgt følgende problemstilling: "Hvorfor blir to fiender som nazismen og kommunismen så like i styremåte?" Trenger virkelig hjelp til omformulering her! Har her valgt å bruke "hvorfor" nettopp fordi jeg har sett mye eksempler på problemstillinger og hvor de som får best uttelling ofte starter med hvorfor.

 

Velger å legge trykk på styremåten og hvordan både Stalin og Hitler brukte en ny og ekstrem måte å tilegne seg makt på. Begge bruker frykt og vold, spesielt Stalin med Moskvaprosessene på 30 tallet og hans konstante fokus på å utslette innad fiender i partiet. På andre siden står Hitler som uten flertall blir rikskansler og så forbyr all annen form for politiske partier enn Nasjonalsosialistenes arbeiderparti. Begge to står for to vidt forskjellige synspunkter når det gjelder verdensbilde, men likevel styrer de landene sine på oppsiktsvekkende like måter. Noen som har noen synspunkter på dette? Noen tips og informasjon jeg kan ha gått glipp av. Legg merke til at jeg ikke har nevnt alt jeg planlegger å nevne i innledningen. Dette blir kun et lite utdrag, men ønsker jo å veilede innledningen inn i den retningen jeg ønsker at samtalen skal gå, slik at jeg slipper å trekke så mye tråder fra eldre tid.

Lenke til kommentar

Oppgavene er det læreren din som lager, så temaene kommer fra alt du har hatt fra starten av 2 klasse frem til nå. I mitt tilfelle byttet vi lærer i historie før 3 klasse og derfor fikk vi kun tema fra 1750 og frem til nyere tid. Dette blir altså ganske individuelt i forhold til skole og lærer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...