Gå til innhold

Hvor mye er denne verdt? Vurderer salg


Anbefalte innlegg

Hmm, noen som vil komme med noen meninger om hvor mye man kan selge denne maskinen for (den er feilfri ) :

 

cpu: i7-970 1366 socket 6x3,2 ghz -- 1 mnd gammel - kvittering

- Kjøler: Noctuta D-14 -- 1 mnd gammel - Kvittering

Ram: 12 gb corsair 1600mhz ram -- 2 år gammel - ingen kvitt

HK: Asus Rampage III extreme -- 1 år gammelt - ingen kvitt

Kabinett: Define R4 (5x 140mm vifter) -- 1 mnd gammelt - kvittering

PSU: Corsair HX850W -- 1 mnd gammelt - kvittering

GPU: Asus GTX 670 4gb Direct CU 2 -- 1 mnd gammelt - kvittering

 

-SSD diskene skal jeg beholde selv.

 

(Grunnen til salg er at jeg leker med tanken på å bytte over til et ITX system )

 

Takk for svar :green:

post-60467-0-24849300-1370446356_thumb.jpg

post-60467-0-83749800-1370446368_thumb.jpg

post-60467-0-01579100-1370446382_thumb.jpg

post-60467-0-29681400-1370446440_thumb.jpg

post-60467-0-77678500-1370446458_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøler, kabinett, GPU og PSU kan man regne en 70 - 80 % av nypris. I og med at de er relativt nye og med kvittering - dvs man har i realiteten 5 års reklamasjon og nesten full garantitid. HK og CPU er nok primært interessant for de som har behov for reservedeler på sin eksisterende rigg. Men samtidig gir den faktisk bra ytelse også sammenlignet med dagens maskiner - den konkurrerer fint med f.eks i7 3770K i video og rendering.

 

Så her er man veldig avhengig av hva kjøperen prioriterer - og prisen vil variere i forhold til det.

 

@iFire: Nå er da CPU-en 1 mnd gammel, og som nevnt så er i7 970 fullt ut konkurransedyktig på mange områder. Skal man ha en spill-PC ville jeg nok ikke satt verdien på CPU-en så høyt - en Ivy-Brigde til 1300 - 1400 kr er minst like bra - men skal man ha en videorigg (videoproduksjon) må man fort opp i en CPU til 2 300 kr for å få noe like bra. Personlig ville jeg glatt kjøpt noe slikt til den rette prisen, uten at jeg skal si hva den er.

 

Men 6 - 7 000 er nok ikke særlig gale - kanskje opp mot 8 000 med rette kjøperen.

Lenke til kommentar

Kjøler, kabinett, GPU og PSU kan man regne en 70 - 80 % av nypris. I og med at de er relativt nye og med kvittering - dvs man har i realiteten 5 års reklamasjon og nesten full garantitid. HK og CPU er nok primært interessant for de som har behov for reservedeler på sin eksisterende rigg. Men samtidig gir den faktisk bra ytelse også sammenlignet med dagens maskiner - den konkurrerer fint med f.eks i7 3770K i video og rendering.

 

Så her er man veldig avhengig av hva kjøperen prioriterer - og prisen vil variere i forhold til det.

 

@iFire: Nå er da CPU-en 1 mnd gammel, og som nevnt så er i7 970 fullt ut konkurransedyktig på mange områder. Skal man ha en spill-PC ville jeg nok ikke satt verdien på CPU-en så høyt - en Ivy-Brigde til 1300 - 1400 kr er minst like bra - men skal man ha en videorigg (videoproduksjon) må man fort opp i en CPU til 2 300 kr for å få noe like bra. Personlig ville jeg glatt kjøpt noe slikt til den rette prisen, uten at jeg skal si hva den er.

 

Men 6 - 7 000 er nok ikke særlig gale - kanskje opp mot 8 000 med rette kjøperen.

 

Nå hører jeg det er en person med samme tankegang som meg. Dette er en 6 kjernes cpu som i utgangspunktet først vil slå hardt til når det kommer til videoredigering. Samtidig skal det sies at en liten klokk på denne fra 3,2Ghz til 4.0 ikke er helt umulig. Med tanke på at denne cpu'en har 12 mb cache i kontra 3770k å 4770k'en sin 8mb cache så hadde vært spennende å se en direkte test mellom disse cpu'ene. Føler litt at den "gamle" kjempen fortsatt slår hardt ifra seg.

 

Derfor jeg sitter å er veldig usikker på hvor mye jeg har lyst å bytte denne ut å hoppe inn på ITX markedet :p

Lenke til kommentar

@iFire: Nå er da CPU-en 1 mnd gammel, og som nevnt så er i7 970 fullt ut konkurransedyktig på mange områder. Skal man ha en spill-PC ville jeg nok ikke satt verdien på CPU-en så høyt - en Ivy-Brigde til 1300 - 1400 kr er minst like bra - men skal man ha en videorigg (videoproduksjon) må man fort opp i en CPU til 2 300 kr for å få noe like bra. Personlig ville jeg glatt kjøpt noe slikt til den rette prisen, uten at jeg skal si hva den er.

Man kan ikke kalle en prosessor fra Q3 '10 1mnd gammel, det er som å si at en Audi fra '02 er 1mnd gammel.

 

Han må senke prisen mye mer for at jeg kjøper i7-970, legger gjerne på 3000 mer hvis jeg får denne for 7000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Med tanke på at Haswell endelig nå er ute på markedet, så vil nok de fleste kjøpe seg en 4670K-4770K og 770/780 enn en i7 970 og et 670.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Det er litt knotete å skille mellom hvor lenge den har vært i bruk og hvor mange generasjoner/faktisk alder på chippen er. Det er litt som å se på en bil fra 2010 med lav km stand og en ny bil. Den er jo ikke ny selv om det er lav km stand, til tross for at den er nesten like moderne som det nyeste.

 

Uansett, se på nypris for de delene som selges fremdeles og slå av 20% (1mnd gammel bare). De eldste delene (HK+RAM) bør du kanskje sette ned gode 50%.

 

Du kan jo også sjekke "demo" vare seksjonen til f.eks komplett, der ser du typiske priser for brukte varer. Blir fort 5-600 kr ned på et skjermkort til 2500 kr.

Lenke til kommentar

Her er hva de reelle nypris-verdiene på dette oppsettet:

cpu: i7-970 1366 socket 6x3,2 ghz -- 2500 kr ny

Kjøler: Noctuta D-14 -- 650 kr ny

Ram: 12 gb corsair 1600mhz ram -- 600 kr ny

HK: Asus Rampage III extreme -- 1500 kr ny

Kabinett: Define R4 (5x 140mm vifter) -- 800 kr

PSU: Corsair HX850W -- 1200 kr

GPU: Asus GTX 670 4gb Direct CU 2 -- 3000 kr

 

Så det er verdt ca 7000 kr, problemer er bare at ingen er interessert i å betale så mye for en maskin med en prosessor og hovedkort som var utdatert for to år siden.

 

Hvorfor i alle dager kjøpte du en i7-970 i 2013?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke kalle en prosessor fra Q3 '10 1mnd gammel, det er som å si at en Audi fra '02 er 1mnd gammel.

 

Han må senke prisen mye mer for at jeg kjøper i7-970, legger gjerne på 3000 mer hvis jeg får denne for 7000.

 

Når en CPU er kjøpt ny for en måned siden så er den 1 mnd gammel (i bruk), selv om den ble lansert i 2010. F.eks er en Audi A3 fra 2002 en modell som faktisk ble lansert i 1997 og A3 du fikk kjøpt i for et år siden ble lansert i 2003 - 2004 (du vil allikevel si at bilen er et år gammel - selv om den teknologisk er 10 år gammel). Når den ble kjøpt er faktisk svært relevant, rett og slett fordi det påvirker hvilke rettigheter du har og relativt slitasje. Klart man kan betale mer for noe som knapt er åpnet ut av pakka (eller ikke åpnet i det hele tatt) enn noe som er belastet i 3 år (samme gjelder brukte biler). Men hadde du tatt vært så vennlig å ta med deg resten av det jeg skrev, så hadde du sett at jeg anslo hva den var verdt i forhold til hva omtrent tilsvarende ytelse koster (avhengig av bruk) - som faktisk er den mest fornuftige utgangspunktet (og langt fra er positivt når det gjelder pris). I og med at den er lite brukt vil "slitasjefradraget" være lite - da den har levetid og rettigheter knyttet til garanti/reklamasjon nesten som en ny CPU.

 

Så om noen tilbød meg en uåpnet i7-970 og uåpnet bra HK, kjøpt for noen dager siden så ville jeg gitt en helt annen pris enn om dette hadde vært i bruk siden 2010 - men jeg ville uansett ikke betalt mer (heller mindre) enn tilsvarende ytelse/funksjonalitet koster i dag.

 

@Irathi: En bil fra 2010 som knapt er brukt og en som er brukt normalt vil kunne ha betydelig forskjell i pris - dog ingen vil ha nypris. Man må altså ta hensyn til både generasjon og brukstid.

 

@arni90: Å si at en av topp-CPUene på 1366-plattformen var utdatert for 2 år siden er bare tull - faktisk er den bedre enn i7 2600K på videoproduksjon og 3D - den holder nesten følge med i7 3930K på en del av disse oppgavene. Faktisk er realiteten at det store ytelseshoppet fikk vi fra C2D/C2Q til Nehalem - både Sandy Brigde og Ivy Brigde har gitt relativt lite igjen. Klart jeg ikke ville kjøpt denne til en spill-PC, men skulle jeg drevet med videoredigering etc - så hadde den faktisk vært aktuell til rett pris. Skulle jeg kjøpt et nytt oppsett som gav meg samme ytelse f.eks i videoredigering og brukte samme kvalitetsdeler ville det fort kommet på 10 - 11 000 kr.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Når en CPU er kjøpt ny for en måned siden så er den 1 mnd gammel (i bruk), selv om den ble lansert i 2010. F.eks er en Audi A3 fra 2002 en modell som faktisk ble lansert i 1997 og A3 du fikk kjøpt i for et år siden ble lansert i 2003 - 2004 (du vil allikevel si at bilen er et år gammel - selv om den teknologisk er 10 år gammel). Når den ble kjøpt er faktisk svært relevant, rett og slett fordi det påvirker hvilke rettigheter du har og relativt slitasje. Klart man kan betale mer for noe som knapt er åpnet ut av pakka (eller ikke åpnet i det hele tatt) enn noe som er belastet i 3 år (samme gjelder brukte biler). Men hadde du tatt vært så vennlig å ta med deg resten av det jeg skrev, så hadde du sett at jeg anslo hva den var verdt i forhold til hva omtrent tilsvarende ytelse koster (avhengig av bruk) - som faktisk er den mest fornuftige utgangspunktet (og langt fra er positivt når det gjelder pris). I og med at den er lite brukt vil "slitasjefradraget" være lite - da den har levetid og rettigheter knyttet til garanti/reklamasjon nesten som en ny CPU.

 

Så om noen tilbød meg en uåpnet i7-970 og uåpnet bra HK, kjøpt for noen dager siden så ville jeg gitt en helt annen pris enn om dette hadde vært i bruk siden 2010 - men jeg ville uansett ikke betalt mer (heller mindre) enn tilsvarende ytelse/funksjonalitet koster i dag.

 

@Irathi: En bil fra 2010 som knapt er brukt og en som er brukt normalt vil kunne ha betydelig forskjell i pris - dog ingen vil ha nypris. Man må altså ta hensyn til både generasjon og brukstid.

En Audi fra 2013 er ikke en bil fra 2003, det er en bil som ble gitt ut 2012/2013. En i7-970 er ikke en 1mnd gammel prosessor, uansett hvordan du vender på det. Prosessorer går raskere ut på dato enn biler også.

Lenke til kommentar

Elektronikk er ikke biler, slitasjeskader er ikke noe å vurdere.

En i7-970 som har vært i bruk siden desember 2010 har samme verdi som en i7-970 som aldri har vært åpnet av, den eneste forskjellen vil i så fall være garanti/reklamasjonsmuligheter, men prosessorer har en levetid på over 20 år uansett.

Lenke til kommentar

En Audi fra 2013 er ikke en bil fra 2003, det er en bil som ble gitt ut 2012/2013. En i7-970 er ikke en 1mnd gammel prosessor, uansett hvordan du vender på det. Prosessorer går raskere ut på dato enn biler også.

 

Teknologisk er en Audi fra 2012 en modell fra 2003/2004. En i7 970 er en mnd gammel i brukssammenheng - selv om produksjonsdatoen var i 2011 (som trolig er korrekt i denne sammenheng). Garanti/reklamasjon gir faktisk en merverdi etter min mening.

 

@arni90: Elektronikk slites også ut - selv om levetiden er lang, og det er andre faktorer i realiteten påvirker prisfall langt mers. Og desto mindre produksjonsprosess, desto kortere er levetida, noe vi ser blant annet på SSD-er. Det er langt fra sikkert at 22 nm CPU-er har 20 års levetid. Sannsynligheten for at en feil oppstår, øker også med år i bruk. Sammen med forskjell i garanti/reklamasjon gjør at jeg klart mener en i7-970 uåpnet og kjøpt i går har større verdi enn en som er brukt i 3 år. Hvor stor verdiforskjellen er - ja det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Teknologisk er en Audi fra 2012 en modell fra 2003/2004. En i7 970 er en mnd gammel i brukssammenheng - selv om produksjonsdatoen var i 2011 (som trolig er korrekt i denne sammenheng). Garanti/reklamasjon gir faktisk en merverdi etter min mening.

 

Det er forskjell på når en ting ble lagt ut for salg, og hvor den er teknologisk. En bukse fra 2013 har de samme teknologiske egenskapene som en bukse fra 1970.

Endret av iFire
Lenke til kommentar

Det er forskjell på når en ting ble lagt ut for salg, og hvor den er teknologisk. En bukse fra 2013 har de samme teknologiske egenskapene som en bukse fra 1970.

 

Nå synes jeg du koker suppe på en spiker. For det første har jeg ingen steder sagt at den skal prises som den teknologisk var 1 mnd gammel. Jeg sier vel faktisk klart at den må prises relativt til dagens teknologi ytelsesmessig, og så sier jeg i tillegg at etter min mening har brukstida på en måned (altså nylig kjøpt) betydning for hva som blir sluttverdien. Kort brukstid, dvs lang gjenstående periode for garanti/reklamasjon medfører noen merverdier. Derfor er kjøpstidspunktet relevant i samme grad som når CPU-en ble lansert første gang.

 

Og en bukse fra 2013 har som oftest ikke de samme teknologiske egenskapene som en bukse fra 1970, det har faktisk skjedd relativt mye med klær når det gjelder produksjonsteknologi. Alt har dog ikke medført mer slitesterke klær.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du koker suppe på en spiker. For det første har jeg ingen steder sagt at den skal prises som den teknologisk var 1 mnd gammel. Jeg sier vel faktisk klart at den må prises relativt til dagens teknologi ytelsesmessig, og så sier jeg i tillegg at etter min mening har brukstida på en måned (altså nylig kjøpt) betydning for hva som blir sluttverdien. Kort brukstid, dvs lang gjenstående periode for garanti/reklamasjon medfører noen merverdier. Derfor er kjøpstidspunktet relevant i samme grad som når CPU-en ble lansert første gang.

Og en bukse fra 2013 har som oftest ikke de samme teknologiske egenskapene som en bukse fra 1970, det har faktisk skjedd relativt mye med klær når det gjelder produksjonsteknologi. Alt har dog ikke medført mer slitesterke klær.

CPU'en er maks verdt 700kr, og jeg synes du overdriver disse "godene" ved å kjøpe en lite brukt prosessor. Hvorfor har den mer reklamasjon/garanti igjen, enn en CPU som har blitt brukt siden '11? Det kan godt hende han kjøpte i7-970 fra en privat forhandler?

Lenke til kommentar

Så lenge den han har kjøpt den av driver næringsvirksomhet gjelder garanti og reklamasjon fra kjøpstidspunktet - og ikke når et produkt ble lansert første gang. Når TS sitter med kvittering og angir kjøpt for en måned siden regner jeg med at han har 4 år og 11 mnd igjen før reklamasjonsretten går ut. En CPU kjøpt i mai 2011 vil ha 2 år og 11 mnd igjen.

 

Å si at en CPU som yter i paritet med en CPU til 2 000 - 2 500 kr på video og 3D rendering bare er verdt 700 kr er tull etter min mening. For en som skal ha en spillmaskin er det klart ikke en CPU med den største verdien, men den vil uten tvil drive de fleste spillene like bra som en ny CPU. Men han har alternativet å kjøpe en CPU til 1 200 - 1 400 kr og prisen må sees i forhold til det. Skal man ha en video/3D-rigg må man gå for CPU til 2 200 kr og oppover for å få samme ytelse. Da kan faktisk det å kjøpe en minimalt brukt CPU til f.eks 1 500 kr være et god alternativ.

 

En av grunnene til at verdien av CPU-er falt så radikalt har vært den enorme ytelsesøkningen man fikk fra generasjon til generasjon - når den nå faktisk er bremset opp vil det faktisk også påvirke bruktpriser.

Lenke til kommentar

Å si at en CPU som yter i paritet med en CPU til 2 000 - 2 500 kr på video og 3D rendering bare er verdt 700 kr er tull etter min mening. For en som skal ha en spillmaskin er det klart ikke en CPU med den største verdien, men den vil uten tvil drive de fleste spillene like bra som en ny CPU. Men han har alternativet å kjøpe en CPU til 1 200 - 1 400 kr og prisen må sees i forhold til det. Skal man ha en video/3D-rigg må man gå for CPU til 2 200 kr og oppover for å få samme ytelse. Da kan faktisk det å kjøpe en minimalt brukt CPU til f.eks 1 500 kr være et god alternativ.

 

En av grunnene til at verdien av CPU-er falt så radikalt har vært den enorme ytelsesøkningen man fikk fra generasjon til generasjon - når den nå faktisk er bremset opp vil det faktisk også påvirke bruktpriser.

i7-970 mangler AES, AVX, og FMA, disse instruksjonssettene gir enorme ytelsesfordeler i rendering og transkoding med software som støtter dem, og det er helt klart at vi har fått software kompilert for å dra nytte av disse instruksjonssettene i dag.

 

i7-970s beste styrke er at den ikke er langt bak dagens prosessorer i spillytelse, i alt annet av programmer har den falt langt bak i5-prosessorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...