Gå til innhold

Bærbar til kontorarbeid + bilderedigering


Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en relativt rimelig PC, hvor prosessorytelsen ikke er det viktigste. Det jeg er mest opptatt av er en laptop med minimum 15" skjerm som egner seg til bilderedigering og enkelt kontorarbeid og nettsurfing. Har hørt at IPS-skjem er tingen i det tilfellet. Skjemoppløsingen må også være så høy som mulig. Problemet er at alle laptoper i dag har elendige skjemer med lav oppløsning, så jeg synes det er vanskelig å finne noe som er akseptabelt. Denne PCen er tenkt som en stasjonærbar PC, som skal flyttes mellom kjøkkenbenken (kontor) og TV-stue for nettstrømming.

 

Jeg har funnet et alternativ som jeg synes ser forlokkende ut. http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=777318

Er det noe med denne PCen som mangler eller burde vært bedre? Er Acer et OK merke, eller er det andre merker som er verdt å kikke etter? Ja, bortsett fra Apple-produkter da. Jeg liker ikke epler...

 

Setter pris på alle tips og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er budsjettet ditt da?

 

Acer er et typisk billig-billig merke; du får ofte god ytelse for pengene, men byggekvalitet og kvalitetsfølelse er ikke blant de beste.

 

For bilderedigering er ofte et IPS-panel et bedre valg, ja. Det kan som regel tilby mer korrekte farver, og ikke minst langt høyere innsynsvinkler enn de typiske TN-panelene som sitter i de fleste laptoper. Det betyr at farger og kontrast ikke forandrer seg bare du rører litt på hodet. Men det du sier om oppløsning, stemmer vel ikke lenger - du finner mange laptoper med høy oppløsning på skjermen i dag, hvis du bare ser et litt annet sted enn i budsjettsegmentet.

 

Multicom Xishan W650S Tynn 15-tommer med høyoppløst, matt IPS-panel, Intel's splitter nye prosessorgenerasjon, 180GB SSD for ytelse for OS og programmer + 1TB vanlig disk for lagringsplass. Er mitt foreløpige forslag. I disse dager er mange nye modeller på vei inn til forhandlerne i forbindelse med skiftet av prosessorgenerasjon fra Intel. Så det kan lønne seg å se det an litt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har så vidt kikket innom multicom sine PCer, men har et inntrykk av at det er et billigmerke. Jeg vet ikke hvorfor, men det kan være fordi det er et eget merke bare multicom har. En annen ting jeg reagerte på var at OS ikke følger med. Dette gir vel en prisøkning på 1000 dersom jeg skal ha windows? Hvordan er det å få tak i reservedeler og batteri til en slik PC? Har du erfaring med disse PCene?

 

Budsjettet mitt er ikke så veldig definert. Jeg har pr i dag 2 PCer fra 2006 som begynner å få dårlig ytelse på nettstreaming. Jeg har ingen forhold lengre til ytelse, og aner ikke hva jeg trenger. Noe sier meg at jeg ikke trenger den beste prosessoren til de enkle oppgavene jeg skal bruke PCen til. Derfor kikker jeg på mellomsegmentet av PCer. De aller billigste styrer jeg unna på grunn av at jeg ønsker en god skjerm. Byggkvalitet og design er jeg ikke så opptatt av, da jeg ikke skal bruke denne PCen på reise. Jeg har egentlig råd til hvilken som helst PC, men ser ikke poenget med å bruke mer enn 10.000. Helst mindre.

 

 

Lenke til kommentar

Nei, du trenger ikke verdens kraftigste maskin for kontorarbeid og enkel bilderedigering. Du kan sikkert fint klare deg med en laptop uten dedikert skjermkort i, for eksempel. Prosessoren har en innebygd grafikkbrikke slik at du ikke trenger noe eget skjermkort til din bruk, egentlig. I den nye prosessorgenerasjonen er denne kraftig oppjustert, til og med. Men du vil helt sikkert sette pris på en SSD "harddisk". Endelig er det gjort noe med det som har vært flaskehalsen i datamaskiner i mange mange år, nemlig den gamle snurredisken. En SSD, der du installerer OS og programmene dine, + en vanlig harddisk der du lagrer ting, er en fin løsning. En SSD gjør at nesten alt du foretar deg på pc'en som innebærer lesing eller skriving til/fra "disk", skjer mye hurtigere, og hele systemet føles langt mer snappy og responsivt. (Jeg skriver disk og harddisk i anførselstegn fordi en SSD egentlig ikke er noen disk. Ingen bevegelige deler, fungerer mer lignende et stort flash-minne).

 

Angående Multicom's laptoper: Jeg har en selv, den er vel snart 4 år nå. Min har fungert totalt uproblematisk og godt hele tiden. Svært ofte på reisefot, men det synes ikke materiellt/mekanisk heller. Den egentlige produsenten er Clevo, som i likhet med de fleste laptopprodusenter holder til på Taiwan. De er ikke i budsjettklassen, men ligger ca. midt på treet når det gjelder byggekvalitet og kvalitetsfølelse. Clevo er ukjent for de fleste fordi det nesten ikke finnes en eneste maskin med navnet Clevo på, de har alle merkevarenavn (og ofte også modellnavn) som den enkelte forhandler eller importør bestemmer. De kommer til den enkelte forhandler som såkalte "barebones", altså chassis med hovedkort, strømforsyning, kjøling og diverse som være der, så setter den enkelte forhandler inn hardware enten etter kundens ønsker, eller har egne, faste oppsett. Hos Multicom har du modeller som både selges i faste oppsett, og modeller der du selv kan konfigurere prosessor, minne, harddisker, skjermkort osv. De samme prinsippene går igjen hos diverse Clevo-forhandlere over hele verden.

Så det er nok mange som deler din skepsis - jeg gjorde også det, første gang jeg kom over disse laptopene hos Multicom, og lurte fælt på hva dette egentlig var for noe. Etter at jeg satte meg mer inn i det (jeg er av typen som gjør grundig research før jeg handler noe som koster såpass mange tusenlapper), så følte jeg meg trygg nok til å handle - og har ikke angret. Value-for-money er upåklagelig.

 

At OS (Windows) ikke automatisk følger med, ser jeg for min del bare som en fordel. Mange av oss har allerede Windows-lisens, og trenger ikke å betale for det en gang til. Andre ønsker å bruke et helt annet OS (Linux f.eks.), og trenger heller ikke å betale for Windows. Windows er jo ikke gratis selv om den kommer ferdig installert.

Det følger heller ikke med alskens pre-installert bloat- og crapware på disse laptopene. Så godt som alle andre produsenter fyller opp med den dritten, helt unødvendig, og bidrar bare til at maskinen blir tregere. Den beste Windows-installasjonen er en helt ren installasjon, uten slikt fjas.

Trenger man så å kjøpe Windows, er det bare å krysse av for en Windows-plate, eller be forhandleren installere for deg. Et eksempel til etterfølgelse for alle, spør du meg.

 

Men for all del - det er ikke sikkert at mitt forslag vil være det beste kjøpet du kan gjøre. Som sagt, det kommer mange spennende modeller utover sommeren fra andre produsenter også. Men jeg er overbevist om at den modellen vil egne seg meget bra til den bruken du skisserer, i hvert fall. :)

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for grundig svar. Jeg ser at denne Xishan-PCen er ganske grom på papiret, så den er ikke helt utelukket. Det er vel mulig at den kommer med i5 prosessor og kanskje mulighet for å konfigurere etter behov etter hvert? Jeg får ha litt is i magen, og følge med utover høsten.

 

Jeg ser at det er et poeng i å satse på den nye prosessorgenerasjonen. Jeg har jo hatt mine gamle laptoper nå i 7 år, så da tipper jeg at den nye kommer til å vare like lenge... Litt kjipt hvis den blir utdatert for tidlig.

 

Poenget med søppelvare skjønner jeg. Jeg har alltid installert en ren installasjon når jeg har fått nye PCer.

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå begynner jeg å nærme meg et valg. Jeg tenker fremdeles på Acer'en som et alternativ, men har også funnet en Clevo-modell som ligger i samme prissjiktet... nemlig en Xishan W550E.

 

Er det noen som har erfaring med noen av disse PCene?

 

Dersom jeg går for Xishan'en er det jo valget mellom windoes 7 og 8. Hva pokker skal jeg velge, og hvorfor? Jeg har overhodet ingen erfaring med windows 8, så jeg vet absolutt ikke hva jeg skal velge....

 

EDIT: fikset link

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

Til ditt bruk passer nok Multicom-en best. Eneste er at de er kjent for å ha en del viftestøy, vet dog ikke om det gjelder akkurat den Multicom-maskinen. Jeg ville helt klart gått for Windows 8. Laster du ned dette programmet får du startknappen tilbake samt at du kan "fjerne" hele Metro-menyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...